Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Keď sa skĺbi umenie s inžinierstvom. Pozrite si sedem oku lahodiacich mostov sveta, ktoré vám vyrazia dych

René Beláček

S vedecko-technickým portálom Veda na dosah objavte tie najjedinečnejšie a zároveň najfuturistickejšie mosty, ktoré sa vynímajú na našej planéte.

Zlatý most

Zlatý most je 150 metrov dlhá stavba pre chodcov v letovisku Bà Nà Hills neďaleko Da Nang vo Vietname. Spája stanicu lanovky so záhradami a poskytuje ohromujúci výhľad na okolité zelené kopce a prastarý prales. Most má dve obrovské ruky vyrobené zo sklenených vlákien a z drôteného pletiva. Sú navrhnuté tak, aby vyzerali ako kamenné ruky, ktoré podopierajú štruktúru. Zdroj: iStock/Audrius Venclova

Pri pohľade na dnešné mosty by si mohol človek myslieť, že tento technický zázrak má dve či tri storočia histórie. Nie je to tak. Mosty existujú od nepamäti. Arkadský most, jeden z najstarších, vznikol už v mykénskom období v Grécku (okolo rokov 1300 – 1190 pred n. l.).

Odvtedy sa mostné inžinierstvo posunulo nesmierne dopredu a neustále posúva hranice možností techniky. Dnes už mosty nie sú len spôsobom, ako prejsť cez rieku či cestu, ale aj symbolom umeleckej vízie architektov a dizajnérov.

Aké typy mostov poznáme?

Skôr než sa prenesieme objavovať tieto kolosálne skvosty, je dobré poznať základy moderného dizajnu a inžinierstva mostov. Tu je stručný prehľad hlavných typov mostov.

  • Visuté mosty (Suspension bridges)

Tieto konštrukcie využívajú laná napnuté medzi vežami, ktoré nesú mostovku prostredníctvom zvislých závesov. Zo všetkých konštrukčných typov mostov umožňujú prekonať najväčšie rozpätie. Medzi najznámejšie príklady patria Golden Gate Bridge v San Franciscu či do roku 2022 najdlhší visutý most na svete Akaši-Kaikjó v Japonsku.

  • Zavesené mosty (Cable-stayed bridges)

Mostovka je tu priamo podopretá lanami alebo tyčami vychádzajúcimi z pylónov (veží). Laná sú šikmo usporiadané, čo je ideálne riešenie pre stredne dlhé až dlhé rozpätia. Skvelým príkladom je Most SNP v Bratislave, najdlhší asymetrický zavesený most s jedným pylónom a jednou závesnou rovinou na svete, alebo spomeňme aj Öresundský most vo Švédsku, ktorý ponad Sundský prieliv spája hlavné mesto Dánska Kodaň so švédskym Malmö.

  • Oblúkové mosty (Arch bridges)

Tieto mosty využívajú tlak na prenos zaťaženia po zakrivenej dráhe do podpier na oboch koncoch. Ide o prastarý princíp, ktorý sa stále výborne osvedčuje pri stredných rozpätiach. Oblúk môže byť umiestnený nad alebo pod mostovkou. Typickým príkladom je Sydney Harbour Bridge, ale oblúkový most máme aj v Bratislave. Je ním Most Apollo.

  • Nosníkové mosty (Beam bridges)

Sú podopreté piliermi alebo oporami a používajú sa najmä na kratšie vzdialenosti. Môžu byť vyrobené z ocele, betónu alebo kompozitných materiálov. Väčšina diaľničných nadjazdov patrí práve do tejto kategórie.

  • Priehradové mosty (Truss bridges)

Tieto mosty využívajú trojuholníkové konštrukcie, ktoré rovnomerne rozkladajú zaťaženie. Vďaka tomu sú pevné, stabilné a zároveň úsporné. Práve tento typ sa často používa pri železničných mostoch.

  • Konzolové mosty (Cantilever bridges)

Ich hlavnou črtou sú vystupujúce nosníky, ktoré sú upevnené iba na jednom konci. Takéto riešenie odstraňuje potrebu dočasných podpier a umožňuje preklenúť dlhšie vzdialenosti bez medzipilierov. Typickým príkladom je Forth Bridge v Škótsku.

  • Pohyblivé mosty (Movable bridges)

Tieto mosty obsahujú mechanizmy umožňujúce zdvíhanie, otáčanie alebo posúvanie častí konštrukcie, aby sa prispôsobili cestnej i lodnej doprave. Pri tomto type sa vám v mysli určite zhmotní londýnsky Tower Bridge.

1) Viadukt Millau

Dizajn: Norman Foster a Michel Virlogeux

Miesto: Millau, Aveyron, Francúzsko

Dĺžka: 2 460 metrov

Typ: viacramenný zavesený most

Most

Millau Viaduct sa týči do výšky 343 metrov. Wikimedia/Mike Switzerland

Je vyšší než Eiffelova veža. Millau Viaduct je ohromujúcim príkladom toho, čo všetko dokáže ľudské inžinierstvo. Tento most sa vypína do výšky 343 metrov nad údolím rieky Tarn a bol navrhnutý tak, aby odolal vetru s rýchlosťou až 250 km/h. Inšpirovaný je pritom leteckým dizajnom, keďže jeho tvar pomáha minimalizovať odpor vetra.

Tento inžiniersky zázrak si vyžiadal revolučné stavebné techniky, napríklad použitie hydraulických systémov na vysunutie mostovky celým údolím. Na jeho výstavbu sa spotrebovalo približne 290 000 ton materiálu a celkové náklady dosiahli 394 miliónov eur. Samotná stavba trvala len tri roky.

2) Most Henderson Waves

Dizajn: IJP Corporation a RSP Architects

Miesto: Singapur (Southern Ridges)

Dĺžka: 274 metrov

Typ: oceľový most pre peších ľudí s vlnitou konštrukciou

Most

Vo výške 36 metrov nad cestou Henderson Road je Henderson Waves Bridge zároveň najvyšším peším mostom v Singapure. Zdroj: Wikimedia/Kok Leng Yeo

Henderson Waves Bridge je most, kde sa matematika pretavila do architektúry v tej najčistejšej podobe. Architekt George Legendre ho navrhol na základe trojrozmerných algebrických rovníc, vďaka čomu patrí medzi prvé mosty, pri ktorých matematika priamo určila jeho tvar.

Vo výške 36 metrov nad cestou Henderson Road je zároveň najvyšším peším mostom v Singapure.

Z hľadiska dizajnu má most vlnité oblúky, ktoré sa nad mostovkou dvíhajú a vytvárajú útulné výklenky, ideálne na oddych či sedenie. Sekcie, ktoré sa, naopak, zvažujú pod úroveň mostovky, zaisťujú pevnosť a plynulú kontinuitu celej konštrukcie.

V noci sa drevené rebrá rozžiaria LED osvetlením a vytvoria tak úchvatnú svetelnú scenériu, čím sa most Henderson Waves stal ikonickým symbolom architektonickej inovatívnosti Singapuru.

3) The Rolling Bridge

Dizajn: Thomas Heatherwick Studio

Miesto: Paddington Basin, Londýn, Anglicko

Dĺžka: 12 metrov

Typ: kinetický pohyblivý most

Most

The Rolling Bridge spája dokopy dva typy mostov. Zdroj: Wikimedia/Loz Pycock

Rolling Bridge je azda jeden z najinovatívnejších pohyblivých mostov, aké boli kedy navrhnuté. Nie je to len obyčajný most, ktorý sa lineárne otvára či zatvára. Priekopnícka konštrukcia sa skladá z ôsmich trojuholníkových oceľových sekcií, ktoré sa za dve až tri minúty zrolujú do dokonalého osemuholníka.

Pohyb mosta inšpirovala príroda, konkrétne spôsob, akým by sa mohol zvinúť dinosaurí chvost, keby ožil. Keď sa most zvinuje, mení sa z priehradovej konštrukcie na konzolový systém, čím predvádza jedinečné spojenie dvoch typov mostov v jednom.

Každý piatok na poludnie sa Rolling Bridge stáva úchvatnou atrakciou, ktorá priťahuje davy divákov prichádzajúcich obdivovať, ako sa most pomaly otvára nad kanálom Grand Union.

4) Miléniový most v Gatesheade

Dizajn: WilkinsonEyre Architects a Gifford Engineers

Miesto: rieka Tyne medzi mestami Gateshead a Newcastle, Anglicko

Dĺžka: 126 metrov

Typ: sklápací most pre chodcov a cyklistov

Most

Miléniový most tvorí dvojica ladných parabolických oblúkov. Zdroj: Wikimedia/Martin Sotirov

Gateshead Millennium Bridge je síce peší most, no vďaka svojmu revolučnému naklápaciemu mechanizmu si vyslúžil prezývku žmurkajúce oko. Ide o prvý most na svete, ktorý sa otáča ako jeden celok namiesto toho, aby sa dvíhali či otáčali len jeho časti.

Tvorí ho dvojica ladných parabolických oblúkov – jeden slúži ako mostovka pre chodcov a cyklistov, druhý ako nosná konštrukcia. Obe časti sa spoločne nakláňajú okolo spoločných osí, pričom celý proces vytvorí naklonenie o 40 stupňov a trvá len štyri minúty.

Most sa počas roka nakloní viac ako 500-krát, aby umožnil prechod lodí Kráľovského námorníctva a súkromných plavidiel smerujúcich do prístavu mesta Newcastle. Navyše má samočistiaci mechanizmus, kde sa nečistoty počas nakláňania prirodzene kotúľajú smerom k zberným lapačom.

5) Öresundský most

Dizajn: Jörgen Nissen, Klaus Falbe Hansen (Ove Arup & Partners)

Lokalita: medzi Dánskom a Švédskom cez Öresundský prieliv

Dĺžka: 7 845 metrov mostná časť

Typ: kombinovaný systém zaveseného mosta a tunela

Most

Öresundský most spája most, tunel a umelý ostrov do jedného harmonického celku, ktorý prepája dve krajiny – Dánsko a Švédsko. Zdroj: iStock/ReDunnLev

Öresundský most spája most, tunel a umelý ostrov do jedného harmonického celku, ktorý prepája dve krajiny – Dánsko a Švédsko. Ide o jeden z najambicióznejších dopravných projektov v histórii. Most má štvorprúdovú diaľnicu a dvojkoľajovú železničnú trať, ktoré nesú masívne betónové piliere.

Konštrukcia je navrhnutá tak, aby odolala zrážkam lodí, nárazom lietadiel, zemetraseniam aj silnému vetru. Samotná mostná časť váži približne 82 000 ton, pričom ložiská vážia po 20 ton. Celý most dokáže uniesť vertikálne zaťaženie až 96 000 kilonewtonov.

Projekt zrevolucionalizoval dopravu medzi Škandináviou a kontinentálnou Európou a zároveň slúži ako hlavná chrbtica prenosu internetových dát v regióne. Öresundský most teda dokonale ukazuje, ako môže moderná infraštruktúra spájať funkčnosť, efektivitu a technologickú víziu.

6) Dračí most

Dizajn: Ammann & Whitney Consulting Engineers so spoločnosťou Louis Berger Group

Miesto: Da Nang, Vietnam (cez rieku Han)

Dĺžka: 666 metrov

Typ: kombinovaný oceľovo-drôtovaný oblúkový most s nosníkmi a so sochou draka

Dračí most

Dračí most je spojením precízneho inžinierstva a divadelnej šou, pretože doslova dýcha oheň aj vodu. Zdroj: Wikimedia/Bùi Thụy Đào Nguyên

Dračí most vo vietnamskom Da Nangu vyzerá, akoby bol vystrihnutý priamo z anime filmu. A nie je to len dojem. Tento most je spojením precízneho inžinierstva a divadelnej šou, pretože doslova dýcha oheň aj vodu.

Každú sobotu a nedeľu sa tu zhromažďujú nadšení diváci, ktorí sledujú, ako drak trikrát vypúšťa plamene a prúdy vody pomocou 18 špeciálne navrhnutých dýz. Most, postavený s investíciou 88 miliónov dolárov, obsahuje viac než 15 000 svetiel, ktoré ho v noci premieňajú na žiariaceho zlatého hada.

Z praktického hľadiska most spája medzinárodné letisko Da Nang s východnými plážami mesta a slúži ako šesťprúdová dopravná tepna.

Efekt dýchajúceho draka, inšpirovaný vietnamskou mytológiou, je výsledkom precízneho zosúladenia konštrukčného inžinierstva, hydraulických systémov a pyrotechnickej bezpečnosti – symbol sily, hrdosti a modernej identity Vietnamu.

7) Helix Bridge

Dizajn: Cox Architecture, Architects 61 a Arup Engineers

Miesto: Marina Bay, Singapur

Dĺžka: 280 metrov

Typ: most pre peších ľudí s dvojitou špirálovou konštrukciou

Vysvietený most

Most Helix Bridge napodobňuje dvojzávitnicu DNA. Zdroj: Fraaanz Till

Most Helix Bridge napodobňuje dvojzávitnicu DNA, inšpirovanú základnými stavebnými prvkami života. Tiahne sa ponad záliv Marina Bay v Singapure a slúži ako funkčný peší most.

Na jeho výstavbu sa spotrebovala iba pätina ocele z toho, aké množstvo by si bežne vyžiadal most podobných rozmerov. Jeho konštrukcia je preto mimoriadne efektívna a využíva pokročilé výpočtové modelovanie. Do zakrivenej konštrukcie je začlenených päť vyhliadkových plošín, z ktorých môžu chodci obdivovať panoramatický výhľad na siluetu mesta.

V noci sa špirálové línie ozdobené LED svetlami rozžiaria a z mosta tak robia trblietavú sochu odrážajúcu sa v hladine zálivu.

Filozofia dizajnu mosta však presahuje samotnú estetiku. Helix Bridge symbolizuje moderný, prepojený a vizionársky Singapur, mesto, kde sa veda, umenie a technológia prelínajú do harmonického celku.

Zdroje: Explore Millau, Travelling Han, Ingenia, info.cecr.in, Architecture Today, European Investment Bank, Vietnam Airlines, Cox Architecture

(RR)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky

Mediálni partneri

ÁMOS vision FonTech Startitup