Nová batéria od čínskeho automobilového výrobcu by mohla vydržať 50 rokov, pričom má potenciál značne rozbehnúť využívanie elektromobilov.
Čínsky výrobca automobilov tento rok predstavil svetu lítium-železofosfátovú batériu novej generácie, ktorá má mať životnosť až jeden milión kilometrov.
Výrobcovia tejto revolučnej novinky sľubujú aj väčšiu bezpečnosť, odolnosť proti ohňu či rýchlejšie nabíjanie. Hovoria o nej ako o zázračnej batérii, ktorá by mohla výrazne ovplyvniť trh s elektrickými vozidlami.
Životnosť 50 rokov
Spoločnosť Geely Auto Group pri vývoji najnovšej batérie spolupracovala so spoločnosťami CATL, Farasis Energy a LG Energy Solutions. Výsledkom je batéria, ktorá podľa výrobcu zvládne 3 500 cyklov, čo zodpovedá prekonaniu milióna kilometrov, a jej celková životnosť by tak mohla byť až 50 rokov.
Je pravdepodobné, že po prvý raz sa použije v sérii Geely Galaxy s úplne elektrickým SUV modelom.
Rýchle nabíjanie
Vďaka dlhým tenkým uhlíkovým nanotrubičkám, ktoré zabezpečujú lepší prenos iónov, má nová batéria schopnosť rýchleho nabíjania z 10 percent na 80 percent za menej ako 17 minút.
Ako ďalej informuje portál ETN News, nové batérie sú navyše typu short blade, čo znamená, že s dĺžkou 580 milimetrov sú o 40 percent kratšie ako konvenčné long blade batérie tohto výrobcu.
Batéria vydržala extrémne podmienky
Čínsky výrobca deklaruje, že batéria obstála v štandardných bezpečnostných testoch a vydržala aj extrémne podmienky, ktoré zahŕňajú napríklad ponorenie do morskej vody, vystavenie veľmi nízkym teplotám (mínus 35 stupňov Celzia počas 8 hodín), skúšku valcovaním (26 ton) či odolnosť proti ohňu, pričom batériu vystavili žiareniu s teplotou 1 000 stupňov Celzia v trvaní 130 sekúnd.
Jedným z viacerých bezpečnostných prvkov batérie je to, že na povrch elektród sa aplikovala technológia samotavenia, ktorá blokuje skraty v prípade nehôd. Ak je článok batérie prepichnutý počas extrémneho nárazu, vrstva hliníkovej fólie sa spojí s membránou batérie a vytvorí izolačnú vrstvu, ktorá zabráni skratom a tepelným únikom.
Batéria údajne prešla testmi s ôsmimi prebodnutiami súčasne aj skúškou prieniku guľky z pechotnej pušky, aby sa napodobnilo poškodenie spôsobené v extrémnych situáciách, pričom sa nepozorovalo nijaké vznietenie.
Zdroj: Emerging technology news, Geely.com
(LDS)