Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Tomáš Brngál o anatómii vo virtuálnej realite

VEDA NA DOSAH

Tomáš Brngál

Absolvent Lekárskej fakulty UK v Bratislave a spolu s Milošom Svrčekom z FEI STU v Bratislave, spoluzakladateľ start-upu Virtual Medicine. Predstavujeme vám Tomáša Brngála, ktorý už takmer tri roky vyvíja medicínsku aplikáciu Human Anatomy VR. Ide o vzdelávaciu aplikáciu založenú na virtuálnej realite, ktorá je určená študentom medicíny a lekárom. Tomáša sme stretli na podujatí TEDxBratislava 2017 a nenechali sme si uniknúť príležitosť položiť mu niekoľko otázok.

Z. VETRECIN ČEPLÍKOVÁ: Tomáš, v roku 2016 ste vyhrali súťaž Slovak Student Startup Cup v kategórii veda a medicínske technológie. Ako sa odvtedy Váš projekt anatómia vo virtuálnej reality posunul?

T. BRNGÁL: Veľmi nám pomohlo, že bolo okolo projektu veľa mediálneho záujmu, aj vďaka tomu sme získali do tímu ďalších ľudí. Vyvinuli sme nové funkcie, pridali nové systémy a aplikáciu sme celkovo oveľa viac rozvinuli.

Z. V. Č.: Keď sa vrátime úplne na začiatok, ako vlastne vznikla idea vytvoriť túto aplikáciu?

T. BRNGÁL: Keď som sa učil na skúšku z anatómie, kreslil som si anatomické štruktúry na vlastné telo a predstavoval som si, že by som mal zariadenie, vďaka ktorému by som ich na ňom videl interaktívne premietnuté. Učil som sa aj klasickým spôsobom, čiže z knihy a atlasu, kde sú štruktúry zobrazené v 2D, čo mi prišlo ako veľmi pasívne a časovo neefektívne učenie. Aby som si v hlave všetko pootáčal tak, ako by to malo byť, stačilo by mi to interaktívne chytiť, rozložiť, porozkladať a niečo s tým urobiť. V podstate takto nejako vznikol nápad, ktorý som v hlave už mal. Následne som oslovil Miloša Svrčeka, spoluzakladateľa Virtual Medicine, ktorý je programátor a predstavil som mu svoju myšlienku. Miloš sa pre ňu nadchol rovnako ako ja a tak sme spolu začali tvoriť.

Z. V. Č.: Aké boli Vaše začiatky s aplikáciou?

T. BRNGÁL: Začali sme na internáte ako klasickí študenti. Mali sme iba naše notebooky a VR headset, nemali sme nijakú kanceláriu, žiadny tím ľudí, proste nič. Miloš bol v tom čase už veľmi dobrý a šikovný programátor, ktorý mal vo vedľajšej bunke na internáte chalanov študujúcich FEI a FIIT STU v Bratislave, ktorí sa stále iba hrali počítačové hry. Všimli sme si ako títo chalani mrhajú svojim časom, schopnosťami a potenciálom, a povedali sme si „kedy, keď nie teraz“. Kedy inokedy budeme mať priestor žiť život, v ktorom máme relatívne lacný internát a stravu, nemáme takmer nijaké starosti s hypotékou, zabezpečením rodiny a podobne. Hnalo nás to ďalej ukázať aj ďalším šikovným chalanom, ktorí sa možno neodvážia alebo sa boja, vyskúšať niečo ako sme začali robiť my.

Naše prvé demo sme vytvorili tak, že som sedel vedľa Miloša a hovoril som mu, aké funkcie má mať model dolnej končatiny s cievami, ktorý sme si v rámci spolupráce zo ŠVOČ požičali z 3D tímu, ktorý je na Lekárskej fakulte UK v Bratislave a reprezentuje ho doktor Thurzo a ďalší študenti. Miloš to celé kódoval sám. Časom sme si uvedomili, že potrebujeme osloviť firmy, aby sme získali financie na ďalší vývoj, keďže nový hardvér je veľmi drahý. Ďalšia vec, čo sme si tiež uvedomovali bolo, že potrebujeme rozšíriť tím, aby sme vývoj urýchlili.

Z. V. Č.: Keď už hovoríme o skúšaní, kde všade už Vašu aplikáciu vyskúšali resp. ju používajú?

T. BRNGÁL: Momentálne je už sťahovaná v 136 krajinách sveta. Najväčší podiel na trhu predstavujú USA, z exotických krajín môžem spomenúť napr. Gabon, alebo Tanzániu. Najmenej je zatiaľ sťahovaná v Afrike, kde je podľa mňa zároveň najväčší potenciál do budúcna na to, aby sa pomocou našej aplikácie mohli učiť.

Z. V. Č.: Prečo si myslíte, že práve v Afrike predstavuje Vaša aplikácie Human Anatomy VR najväčší potenciál pre učenie sa?

T. BRNGÁL: VR aplikácia podľa mňa pre nich predstavuje skvelý nástroj pre vzdelávanie. Nepotrebujú vybudovať celú infraštruktúru, postaviť budovy, ale môžu ich mať virtuálne keďže si to často ani inak nemôžu dovoliť. Najlacnejšie headsety, ktoré sú momentálne cardboardy stojace cca 2 eurá, môžu byť pre nich ideálnou voľbou. Viem si predstaviť, že by to týmto spôsobom v Afrike mohlo fungovať. Vidíme, že giganti technologického sveta ako napr. Google alebo Facebook robia skvelé projekty pomocou veľkých dronov a satelitov, prostredníctvom ktorých chcú aj najzaostalejšie časti Afriky pripojiť na internet. Ľudia v Afrike už smartfóny používajú, resp. v dnešnej dobe majú viac možností dostať sa aj ku kvalitným použitým smartfónom. Vidíme v tom obrovský potenciál.

Veľmi zaujímavé bolo, keď som sa vo Frankfurte na Študentskej podnikateľskej cene (Global Student Entrepreneur Awards) stretol so študentom z Tanzánie. Je to developer, ktorý študuje informatiku a na podujatí prezentoval jednoduchý AR model srdca. Cez smartfón najprv načítal QR kód, ktorý mal vytlačený v knihe, a následne sa mu v smartfóne zobrazilo srdce. My sme mu následne ukázali našu VR aplikáciu, skvelé sme si sadli a napadlo nám nadviazať vzájomnú spoluprácu. Rozprávali sme sa aj ako dostať náš projekt do Afriky. Možností je dnes veľmi veľa.

Z. V. Č.: Čo všetko Vaša aplikácia obsahuje?

T. BRNGÁL: V podstate máme dve aplikácie. Jedna je desktopová, ktorú plánujeme predávať modelom B2B a pravdepodobne nepôjde vôbec on-line. Druhú máme mobilnú verziu, ktorá je už on-line v Oculus store. Desktopová verzia je pokročilejšia aj tým, že počítač má väčší výkon a môžete tam bez problémov zobraziť všetky anatomické štruktúry. Jednoducho kompletne celé ľudské telo naraz. Momentálne k tomu ešte dopisujeme knihu, aby mali užívatelia všetky informácie dostupné v headsete a nemuseli si ho dávať dole. Pri mobilnej verzii, ktorá je v on-line store, veľmi pracujeme na optimalizácii. Riešime náročné technické problémy, pretože viac ako 8 miliónov polygónový model, ktorý vieme bez problémov zobraziť v počítačovej verzii, je problém zobraziť v mobilnej verzii, pretože súčasne smartfóny momentálne zvládajú zobrazovať cca 150 tisíc polygónov, čiže vymýšľame spôsoby čo a ako zobrazíme. Momentálne sa v on-line store nachádza kostra, svaly, nervy a v blízkej budúcnosti vychádzajú v aktualizácií cievy. Postupne budeme pridávať aj ďalšie systémy.

Z. V. Č.: Trochu ste to už načrtli, ale i tak, čo plánujete do budúcnosti?

T. BRNGÁL: Momentálne sa budem čo najviac venovať nášmu projektu, ale zároveň plánujeme robiť aj aplikácie pre klinickú medicínu. Verím, že pomocou technológií môžem pomôcť viacerým ľuďom a preto by som nechcel stratiť kontakt s klinickou medicínou. Myslím si, že keď človek vypadne z prostredia nemocnice, ťažko bude vymýšľať nové inovácie. Momentálne nad tým rozmýšľam už dlhšie a hľadám model, aby som to čo najlepšie spojil. Jednak aby som nevypadol z medicínskeho prostredia, ale zároveň aby som sa venoval aj vývoju aplikácií.

Z. V. Č.: Tomáš, ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa budúcich úspechov

T. BRNGÁL: Ďakujem veľmi pekne!

 

APLIKÁCIA

 

Rozhovor pripravila: Zuzana Vetrecin Čeplíková, NCP VaT pri CVTI SR

Foto: TEDx Bratislava 2017

Uverejnila: VČ

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky