Mladá vedecká krv má na konte viac ocenení ako väčšina slovenských hudobných hviezd

Ing. Tomáš Bertók, PhD., EUR ING.

Ing. Tomáš Bertók, PhD., EUR ING., z Chemického ústavu Slovenskej akadémie vied, je vo vedeckej obci niečo ako Taylor Swift v populárnej hudbe – mladý, talentovaný a rešpektovaný aj v radoch starších a skúsenejších. Za svoju prácu má už v pomerne mladom veku na konte viac ocenení ako väčšina slovenských hudobných hviezd a čo je najlepšie – robí to, čo miluje a túžil robiť už od detstva, kedy sníval o profesii lekára alebo vedca.

Vo svojej práci sa venujem príprave maličkých zariadení, ktoré nám povedia niečo o zdraví človeka, ktorého pomocou nich vyšetríme. Stačí na to pár kvapiek krvi a (väčšinou) niekoľko minút, a môžeme zistiť či je človek zdravý alebo chorý. Zatiaľ ale musíme dopredu vedieť, na aké ochorenie ho chceme otestovať,“ vysvetľuje naša mladá vedecká krv. Spolu s jeho kolegami pripravili ako prví na svete takzvaný „lektínový biosenzor“ s využitím zlatých nanočastíc (veľkých asi ako jedna deväťtisícina ľudského vlasu), ktorý dokáže zistiť vo vzorke už niekoľko desiatok molekúl látok, ktoré hľadajú. „Tento biosenzor sme ďalej vylepšili a dnes už ho vieme využiť na analýzu skutočných vzoriek od skutočných pacientov,“ hrdo uzatvára jedna z našich mladých vedeckých nádejí.

Zdroj: Klub akčných hrdinov