Rozbor tekutiny z oka umožní včasné odhalenie ochorení, okrem iného aj Parkinsonovej choroby

Vedci našli v jednej vzorke takmer 6 000 proteínov. Obsahujú informácie o tom, či sa rozvíjajú očné ochorenia, ale aj Parkinsonova choroba.

Analýza očnej tekutiny môže pomôcť pri včasnej diagnostike ochorení, okrem iného aj Parkinsonovej choroby. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Výskumný tím zo Stanfordovej univerzity predstavil nový prístup na včasné odhalenie chorôb. Metóda zahŕňa analýzu tekutiny z oka, ktorá by umožnila včasné odhalenie nielen ochorení zraku, ale napríklad aj Parkinsonovej choroby.

Metóda, ktorú používa tím okolo lekára Vinita B. Mahajana, nesie názov „tekutá biopsia“. Metóda je založená na odbere tekutiny z oka, ktorej zložky sú následne podrobené analýze. Ako sa ukázalo, v bielkovinách takzvaného komorového moku (nachádzajúceho sa medzi rohovkou a dúhovkou) sa nachádza veľa informácií. Vedci z USA a Dánska našli v jednej vzorke takmer 6 000 proteínov. Ich stav podľa vedcov dokáže poskytnúť informácie o tom, či sa rozvíjajú očné ochorenia, ako je diabetická retinopatia či iné ochorenia sietnice.

Boj proti starnutiu orgánov

Vedcom pri vyhodnocovaní vzorky pomohla aj umelá inteligencia (AI). Nie je to prvý raz, čo bolo strojové učenie použité v oftalmológii. Ešte v septembri tím z University College London ukázal, že umelá inteligencia dokáže odhaliť choroby v zadnej časti oka.

Včasné odhalenie ochorení zraku z komorového moku oka je opísané v aktuálnej štúdii publikovanej vo vedeckom časopise Cell. Ide pritom len o jednu z tém, ktorou sa uvedená štúdia zaoberá. Proteíny totiž vo všeobecnosti ukazujú aj to, aký je biologický vek oka. V extrémnych prípadoch to môže byť až o 30 rokov viac, než je skutočný vek človeka.

„Naše výsledky ukazujú, že orgány starnú rôznym tempom,“ povedal autor štúdie Julian Wolf. Podľa oftalmológa zo Stanfordovej univerzity sa v takýchto prípadoch dajú použiť lieky proti starnutiu, ktoré kompenzujú nedostatky.

Včasné odhalenie Parkinsonovej choroby

Mahajan, Wolf a ich tím dokázali pomocou proteínov včas odhaliť prípadnú Parkinsonovu chorobu. To je pravdepodobne najpozoruhodnejší výsledok štúdie. Za normálnych okolností sú takéto proteíny k dispozícii až post mortem, čo je jeden z dôvodov, prečo je ťažké Parkinsonovu chorobu diagnostikovať. Mahajan predpokladá, že vďaka tomuto prístupu by mohli lekári získať cenný čas a začať s terapiou ešte skôr, ako ochorenie prepukne.

Princíp, na ktorom je založená táto metóda, by sa dal uplatniť aj inde. Potrebné informácie by sa dali získať z úplne iných telesných tekutín a orgánov, ako je moč, kĺby a v neposlednom rade aj mozgovomiechový mok.

Zdroj: Science ORF