Vedec otestoval 606 zlúčenín, než objavil účinné liečivo. Prečítajte si príbeh Paula Ehrlicha

Marek Kajan

Salvarzan bola prvá účinná látka cielene pripravená na boj proti baktériám.

Tkanivo obličky pod mikroskopom. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok, Zdroj: iStockphoto.com

Paul Ehrlich nie je veľmi známe meno napriek tomu, že tento profesor bol skutočným odborníkom vo svojom odbore a keď niečo robil, robil to naplno.

Kariéru postavil na farbičkách. Nie však hocijakých. Konkrétne išlo o „farbičky”, ktoré sa používajú na farbenie biologických preparátov.

Keď sa pozriete na rôzne tkanivá pod mikroskopom, sú dosť fádne. Dalo by sa povedať, že vidíte len 50 odtieňov šedej. Problémom nie je to, že šedé obrázky sú pod mikroskopom nudné, sú najmä ťažko rozlíšiteľné.

Paul Ehrlich sa do tohto problému zahryzol a začal jednotlivé biologické preparáty farbiť. V priebehu pár rokov dokázal na preparátoch farebne odlíšiť týfus od obyčajnej hnačky. Vedel z nich diagnostikovať málokrvnosť, leukémiu a prispel k skúmaniu buniek imunitného systému.

Vedec začal uvažovať. Ak niektoré látky dokážu špecificky zafarbiť isté bunky, no iné nie, mohla by existovať aj látka, ktorá by dokázala pri bakteriálnej infekcii napadnúť len baktérie a ľudské bunky by nechala bez povšimnutia.

Po tejto úvahe Paul Ehrlich spustil pátranie po liečive, ktoré dnes nazývame antibiotiká. On ho však nazval zázračná guľka.

Keďže netušil, ako začať, skúsil to, s čím mal najlepšie skúsenosti. Metódu pokus – omyl. Objednal stovky laboratórnych myší a začal testovať svoje farbičky. Urobil stovky pokusov, ktoré skončili neúspechom. Posunul sa preto na iné látky.

Objednal ďalšie stovky myší a zlúčeniny na báze arzénu. Spolu s kolegami pripravili rôzne koncentrácie a urobili tisícky pokusov. Zázračnú guľku sa im však nájsť nepodarilo.

Medzitým ale vedci objavili baktériu, ktorá sa nazýva Treponema pallidum a spôsobuje ochorenie syfilis. Ehrlichov vedecký tím ju zaradil do programu, nainfikoval ňou myši a pokračoval v testovaní. Každú zlúčeninu testovali v rôznych formách a koncentráciách.

V priebehu ôsmich rokov zistili, že 605 zlúčenín je neúčinných, a tak skúsili aj zlúčeninu s číslom 606. Zlúčeninu, ktorá priniesla revolúciu. Nazvali ju Salvarzan. Išlo o prvé účinné liečivo cielene pripravené na boj proti baktériám.

Zdroj: doi: 10.1038/npg.els.0003622