Ako vieme geneticky upravenými komármi bojovať proti malárii

Samičky trpia mutáciami, čo vedie k ich uhynutiu, zatiaľ čo samce zostávajú reprodukčne životaschopné.

Komár Anopheles gambiae. Zdroj: UC San Diego

Malária zostáva jednou z najsmrteľnejších chorôb na svete. Infekcii podľahnú každý rok státisíce ľudí, pričom väčšina úmrtí sa vyskytuje u detí mladších ako päť rokov. Vedci z Kalifornskej univerzity v San Diegu navrhli prístup, ako vďaka genetike znížiť populácie komárov, ktoré prenášajú toto infekčné ochorenie.

Na Slovensko prichádzajú infikovaní ľudia z exotiky

Od roku 2020 k dnešnému dňu eviduje Epidemiologický informačný systém na Slovensku celkovo desať nahlásených prípadov malárie. Všetky ochorenia boli importované a súviseli s cestou do malarických oblastí v krajinách, ako je Tanzánia, Mauritánia, Nigéria, Uganda a Sudán.

V posledných rokoch vyvíjajú vedci bezpečné technológie na zastavenie prenosu malárie pomocou genetickej úpravy komárov, ktoré šíria parazita spôsobujúceho chorobu. Výskumníci z Kalifornskej univerzity navrhli nový spôsob, ako potlačiť populácie komárov Anopheles gambiae, ktoré sú primárnymi šíriteľmi v Afrike a prispievajú k ekonomickej chudobe v postihnutých regiónoch. Svoje výsledky publikovali v časopise Science Advances.

Čo spôsobuje maláriu?

Pôvodcom malárie sú jednobunkové krvné parazity rodu Plasmodium, ktoré sa na človeka prenesú po bodnutí infikovaným komárom. Inkubačný čas sa v závislosti od pôvodcu nákazy pohybuje od 7 do 18 dní, v niektorých prípadoch až niekoľko mesiacov. Malária sa lieči antimalarikami, prípravkami špeciálne vyvinutými na boj s touto chorobou.

Larva Anopheles gambiae. Zdroj: UC San Diego

Problémom sú samičky

Vedecký tím vytvoril metódu s názvom Ifegenia (skratka pre zdedenú samičiu elimináciu pomocou geneticky zakódovaných nukleáz na narušenie alel). Metóda využíva technológiu CRISPR na narušenie génu fle, ktorý riadi pohlavný vývoj komárov Anopheles gambiae.

Vedci geneticky upravili dve rodiny komárov a skrížili ich. Z potomkov prežili iba samce, ktoré maláriu neprenášajú. Podľa vedcov samce komárov zdedia Ifegeniu, ale genetická úprava neovplyvňuje ich reprodukciu. Môžu sa preto ďalej páriť a rozširovať genetickú úpravu na svojich potomkov. „Týmto spôsobom vieme  z populácie úplne eliminovať samičky,“ uvádza profesor Omar Akbari.

Ifegenia využíva genetické nožnice Cas9, enzým nukleázu, ktorá je schopná strihať DNA. Ďalej využíva vodiacu RNA, ktorá navedie systém tam, kde je potrebný, čiže ku génu fle.

Tradičné metódy nepomáhajú stopercentne

Tradičné metódy boja proti šíreniu malárie, ako sú posteľné siete a insekticídy, sa pri zastavení šírenia choroby čoraz viac ukázali ako neúčinné. Predovšetkým v snahe zastaviť maláriu, ktorá zvyšuje zdravotné a ekologické riziká pre oblasti v Afrike a Ázii, sa na celom svete vo veľkej miere stále používajú insekticídy.

„Táto technológia má potenciál byť bezpečným a kontrolovateľným riešením, ktoré svet v boji proti malárii naliehavo potrebuje,“ konštatuje Akbari. „Dôležité je, aby spoločnosť prijala takúto možnosť a aby vlády financovali podobné projekty,“ dodáva.

Metóda vedeckého tímu by sa mohla prispôsobiť aj iným druhom šíriacim smrteľné choroby, ako sú komáre, o ktorých je známe, že prenášajú horúčku dengue, vírusové ochorenie chikungunya a žltú zimnicu.

Zdroj: University San Diego, VND