Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Anatómia vo virtuálnej realite pomôže študentom medicíny

VEDA NA DOSAH

ilustračné foto (kostra)

Vytvorili jedinečnú aplikáciu fungujúcu na princípe virtuálnej reality, ktorá má pomáhať študentom medicíny ľahšie si osvojiť potrebné učivo. A vyhrali súťaž „Slovak Student Startup Cup 2016“. Tento celoslovenský projekt je organizovaný pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Dňa 8. 9. 2016 bolo v Bratislave slávnostné vyhlásenie výsledkov súťaže v štyroch kategóriách: 1. kategória: Veda, medicínske technológie, 2. kategória: Informačné technológie, mobilné technológie, web, 3. kategória: Priemyselné technológie, technické riešenia, robotika, 4. kategória: Životné prostredie, zelené technológie. Víťazov vyberala komisia zložená zo skúsených, úspešných podnikateľov, ako aj zástupcov reklamných partnerov, mediálnych partnerov či spolupracujúcich organizácií.

Prvú kategóriu, medicínsku vyhral tím okolo Tomáša Brngála (líder študentského startupu Virtual Medicine) z Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Vytvorili jedinečnú medicínsku VR aplikáciu pre HTC Vive, OculusRift a Samsung GearVR (zatiaľ v beta- verzii). Ako tvrdia tvorcovia, ich víziou je zjednodušiť, zefektívniť a spraviť zaujímavejším (gamifikovať) štúdium medicíny. Nová aplikácia dostala názov VR Anatomy, pretože funguje na princípe virtuálnej reality.

Začíname s Anatómiou

V rámci medicínskeho učiva tvorcovia aplikácie začali s Anatómiou, stavebným kameňom celej medicíny. Aktívne spolupracovali s Anatomickým ústavom Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Za hlavnú konkurenčnú výhodu svojho nápadu považujú to, že užívateľ môže ľubovoľne manipulovať s 3D modelmi (t.j. otáčať, oddelovať, zväčšovať, ako keby držal reálne časti ľudského tela v ruke). Táto interaktivita je dosiahnutá pomocou ovládačov alebo technológie „leap motion“.

Ďalším neoceniteľným benefitom novej aplikácie je vtiahnutie do deja. „Moderné, počítačom vytvorené prostredie dáva užívateľovi pocit, že sa nachádza v anatomickej pitevni, aj keď sedí u seba doma,“ uvádza sa v popise víťazného projektu. Vďaka tomu sa zvyšuje sústredennosť študenta na učivo, keďže ho nevyrušujú externé okolité vnemy.

Zapojené viaceré zmysly

Nová medicínska aplikácia je vytvorená na báze zážitkového učenia alebo školy hrou, prostredníctvom čoho sa dosahuje zvýšenie motivácie a ľahšie zapamätanie si učiva, rovnako tak lepšia priestorová predstavivosť ako pri štúdiu z knižného atlasu alebo z mobilnej aplikácie. Pre hľadšie štúdium je tiež isto napomocné zapájanie viacerých zmyslov pri učebnom procese (oči, gestikulácia, sluch).

ilustračné foto / aplikáciaKaždý zo záujemcov o užívanie VR Anatomy si ju nájde priamo na store vo svojom telefóne (Oculus store v Samsung Gear VR). Slovenským medikom je poskytovaná zadarmo, výmenou za konštruktívny feedback, nadväzujúc na projekt VAU (Virtuálna Anatomická Učebňa), ktorú zriaďujú na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.

Cieľom celého projektu je dokončiť a globálne predávať medicínsku vzdelávaciu aplikáciu pre študentov medicíny, ale aj doktorov, fungujúcu na princípe virtuálnej reality. Tím okolo Tomáša Brngála by chcel v budúcnosti vytvoriť vývojárske štúdio, ktoré postupne, vďaka spolupráci s poprednými odborníkmi, inovuje a aplikuje vzdelávanie medicíny na možnosti 21. storočia.

Víťaz v kategórii veda, medicínske technológie Tomáš Brngál (na snímke úplne vpravo)

Hodnotné ceny

Ich prvý úspech sa už dostavil – víťazstvo v súťaži Slovak Student Startup Cup 2016. Víťazi jednotlivých kategórií získavajú balík zaujímavých cien ako mentoring, konzultačné služby, právne služby, pobyt v AIESEC zahraničnom startupe, starostlivosť od finančnej inštitúcie.

Cieľom tohto skutočne prínosného projektu totiž je oceniť a podporiť mladú generáciu podnikateľov, ktorí majú inovatívne nápady a myšlienky. Zároveň im to má pomôcť pri transformácií ich inovatívnych riešení do reálneho podnikania. Organizátori súťaže sú presvedčení, že študentské startupy majú dôležité miesto v ekosystéme startupovej komunity.

Široký záber

Projekt sa organizoval aj v iných krajinách pod názvom University World Startup Cup 2016. Organizovala ho mimovládna organizácia JCI – Slovensko (Junior Chamber International – Slovakia v spolupráci s AIESEC Slovensko. Ako sa píše na ich webovej stránke, JCI – Slovensko podporuje podnikanie mladých ľudí, a to už od študentov vysokých škôl.

Junior Chamber International – Slovakia je oficiálnou pobočkou Junior Chamber International, ktorá má zastúpenie v 120 krajinách sveta s počtom vyše 200 000 členov. V minulom roku oslávila 100 rokov od svojho založenia. AIESEC Slovensko je najväčšou medzinárodnou študentmi riadenou organizáciou na svete. Je jednou z najväčších svetových platforiem mladých ľudí a dobrovoľníkov.

 

Spracovala: Slávka Habrmanová, NCP VaT pri CVTI SR

Zdroj: http://www.studentstartup.sk/vysledky.html

Ilustračné foto: Pixabay.com

Uverejnila: ZVČ

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky