VIDEO: Vo svete vedy Cyrila Rajnáka (Vedec roka SR 2019)

23. júl. 2020 • Chemické vedy

VIDEO: Vo svete vedy Cyrila Rajnáka (Vedec roka SR 2019)

RNDr. Cyril Rajnák, PhD., PhD. sa venuje syntéze a štúdiu molekulových magnetov, v ktorých by mohla byť nositeľom informácie len jediná molekula, prípadne viac spojených molekúl.

Za výskum jednoiónových, jednomolekulových a jednoretiazkových magnetov, ktoré predstavujú odrazový mostík pre budúce hi-tech úložné zariadenia, získal ocenenie Vedec roka 2019 v kategórii mladý vedecký pracovník.

Táto technológia predstavuje revolúciu v pamäťových médiách gigantickej kapacity (rádovo zetabitov, čiže stoviek exabajtov - EB). Teoreticky umožní skladovať omnoho viac informácií ako dnešné superpočítače aj v bežných počítačoch, pamäťových diskoch či mobilných telefónoch.

Tím okolo doktora Rajnáka skúma malé molekuly obsahujúce atómy uhlíka, vodíka, dusíka, síry a kladne nabité častice najčastejšie z radu prechodných prvkov, akými sú kobalt, železo a iné. „Snažíme sa napríklad pripraviť látku, ktorej molekula dokáže udržať nejakú informáciu. Tak, ako máme dnes disky, na ktoré zapisujeme informácie, dokážeme  teoreticky pri aplikácii konkrétnej látky na rovnako veľký nosič zabezpečiť vyššiu hustotu zápisu,“ vysvetľuje vedec.

(TL)
Video: Elena Rakúsová, CVTI SR

FVF 2020
sutaz FB TVT 2020
Noc výskumníkov 2020
Quark_10/2020
Vedecká cukráreň 10/2020
Veda v CENTRE / Vedecká kaviareň 9/2020
Agrofilm
Ultrazvuk sa používa v defektoskopii na určovanie prasklín, trhlín, ktoré navonok nevidíme.