Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Považovali ho za najšialenejší sovietsky vynález. Čína vzkriesila záhadný stroj z čias studenej vojny

René Beláček

Nová ambiciózna technológia má zapadnúť do širšej vojenskej stratégie krajiny.

ekranoplán

Nový čínsky ekranoplán je schopný pohybovať sa nad hladinou niekoľko metrov, pričom môže dosiahnuť rýchlosť až päťsto kilometrov za hodinu. Zdroj: koláž autora

Čína patrí medzi popredné svetové veľmoci. V roku 2049 oslávi sto rokov od založenia ľudovej republiky a netají sa svojimi ambíciami ovládnuť svet. Krajina výrazne investuje do modernizácie a technologického rozvoja svojich ozbrojených síl a neustále pracuje na nových zbraňových systémoch.

Internetom začali nedávno kolovať uniknuté fotografie tajomného hybridného vozidla s prvkami lode, lietadla a vznášadla, na ktorom pracujú tamojší inžinieri. Na strane verejnosti vyvolali snímky a aj zámer, ktorý stojí za skonštruovaním amfibického vozidla, rozruch. Ide o novú zbraň, logistického pomocníka alebo len o testovací prototyp?

Návrat do obdobia studenej vojny

Lietajúci čln parkujúci na móle pri Bohajskom mori (okrajová časť Žltého mora – pozn. autora) objavil ako prvý na snímkach čínskych médií známy námorný analytik H. I. Sutton. Dal mu prezývku Bohai Sea Monster, čo možno preložiť ako Príšera z Bohajského mora.

Lietadlo

Lietadlo s trupom v tvare lietajúceho člna zachytil námorný analytik na móle pri Bohajskom mori. Zdroj: X

Ekranoplány, známe aj ako lietadlá s efektom krídla v zemi (wing in ground effect, WIG), sú stroje navrhnuté tak, aby lietali tesne nad hladinou vody. To im umožňuje lietať pod radarovým horizontom a zároveň dosahovať oveľa väčšie rýchlosti ako lode. Zaujímavosťou je, že aj keď vyzerajú ako lietadlá, Medzinárodná námorná organizácia ich klasifikuje ako námorné lode.

Hlavným konštruktérom týchto lietadiel bol v 50. rokoch minulého storočia Sovietsky zväz, ktorý zhotovoval špeciálne dopravné prostriedky kombinujúce prednosti lietadiel a lodí a experimentoval s nimi. Spomeňme slávne Kaspické morské monštrum či raketovo vyzbrojené typy s pomenovaním Lun. S koncom studenej vojny bol však program ukončený a nikdy nedošlo k ich masovej výrobe.

Pod rúškom tajomstva

Dizajn čínskeho ekranoplánu pripomína sovietske náprotivky. Nad krídlom sú umiestnené štyri prúdové motory so sploštenými dýzami, čo naznačuje ťah smerom nadol. Zo zverejnených fotografií nie je jasné, aký druh pohonu používa. Mohlo by byť prúdové, čomu nasvedčujú viditeľné výfuky, avšak objavili sa i náznaky možných vrtúľ, ktoré zatiaľ nie sú osadené, a tak bude s väčšou pravdepodobnosťou turbovrtuľové.

Zároveň môže ísť o hybrid s kombináciou elektrického pohonu a turbíny, čo by aj dávalo zmysel, keďže stroj má nízku hlučnosť, vysokú účinnosť a schopnosť operovať bez použitia letísk. Pozoruhodný je tiež trup lietajúceho člna s vysokým chvostom v tvare T a dvoma vertikálnymi stabilizátormi.

Pri pohybe využívajú ekranoplány dynamický prízemný jav, keď dochádza k obmedzeniu indukovaného odporu krídla blízkosťou povrchu zeme či vody a súčasne sa medzi nosnými plochami a povrchom vytvára tzv. nosný vankúš.

V prípade potreby sa dokážu vzniesť a napríklad preletieť prekážku. To ekranoplány predurčuje skôr na vojenské využitie – napovedá tomu i sivý farebný odtieň s nízkou viditeľnosťou. Pôvodne boli považované za veľmi sľubné pre prekvapivé vylodenia.

Ekranoplán sa do značnej miery dokáže vyhnúť radarom aj sonarom, vyhne sa mínam a protiponorkovým sieťam. Nie je možné ho zasiahnuť torpédami ani väčšinou striel, zraniteľný je hlavne leteckými riadenými strelami.

Lietadlo na oblohe

Nový čínsky ekranoplán má podobné črty ako obrovské periférne lietadlo Liberty Lifter, na ktorom pracuje americká Agentúra pre výskum pokročilých obranných projektov (DARPA). Ich úlohou bude rýchla preprava ľudí či zásob na veľkú vzdialenosť, najmä cez Tichý oceán. Zdroj: Aurora Flight Sciences

Na čo bude slúžiť?

Nové obojživelné vozidlo je očividne predurčené vykonávať operácie v „horúcich“ vodách Juhočínskeho mora. Čína ho zatiaľ oficiálne nepredstavila a neposkytla ani žiadne konkrétne informácie o výrobcovi či jeho detailnejších schopnostiach. Otázne ostáva, na aký účel sa bude mocnosti hodiť. Bude nasadené do bojov vo vysoko ohrozených oblastiach alebo bude slúžiť ako nenápadný zásobovací stroj, záchranár či nosič protiponorkových senzorov?

V prípade zapojenia sa do bojov a vyeskalovania napätia – špekuluje sa o vojenskej operácii na Taiwan, ktorý nič nepodceňuje a v stredu 9. júla už dokonca spustil najväčšie vojenské cvičenie Han Kuang – by mohlo podľa odborníkov poskytovať dôležitú logistickú podporu a pomôcť aj v ťažko prístupných terénoch.

Zároveň môže ísť len o tzv. technologický demonštrátor. Zaradenie, na ktorom si Čína vyskúša nové materiály, technológie alebo nový pohon. Uvidíme v najbližšom čase.

Ekonomika budúcnosti

Globálny líder nechce žiť v 21. storočí, ale mieri rovno do toho nasledujúceho. Vyvíja niekoľko moderných technológií a disponuje veľkým množstvom ambicióznych projektov lietadiel. V apríli tohto roka získal povolenie na let na súši i na vode gigantický obojživelný AVIC AG-600, ktorý je momentálne vôbec najväčším hydroplánom na svete. Využíva sa pri hasení lesných požiarov, na prepravu nákladu a osôb a uplatnenie nachádza tiež pri pátracích a záchranných misiách.

Za zmienku stoja aj lietajúce autá Xpeng X3, plávajúce SUV BYD Yangwang U8 či bezpilotný SkyTrain. Čína sa stáva lídrom v oblasti futuristických technológií a stále posúva hranice inovácií. Tieto neuveriteľné úspechy čoskoro zmenia náš každodenný život.

Čínske dopravné prostriedky novej generácie. Zdroj: Youtube/Zajímavosti Česky

Zdroje: TWZ, Focus.de, Aviacionline

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky

Mediálni partneri

ÁMOS vision FonTech Startitup