Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Lahôdky z autosalónu

VEDA NA DOSAH

Na tohtoročnom už 85. ročníku Autosalónu v Ženeve sa opäť predstavili zaujímavé exponáty.

Korením každého autosalónu sú autá, ktoré väčšina z nás pravdepodobne nikdy neuvidí v bežnej premávke. Ide o superšportové, extrémne výkonné automobily vyrábané len v niekoľkých desiatkach kusov alebo o zaujímavé koncepty očakávaného vývoja automobilov.

Megaauto Koenigsegg Regera

K výrobcom futuristických áut patrí aj švédska automobilka Koenigsegg, ktorú v roku 1994 založil vtedy len 22-ročný ChristianFoto: Koeingsegg / Koeingsegg Regera von Koenigsegg. Jeho firma predstavila v Ženeve svoju novinku model Regera, ktorého označenie je odvodené od švédskeho výrazu pre vládnutie. Regera je podľa výrobcu luxusné megaauto a toto označenie vôbec nie je nadnesené. Auto má celkový výkon hybridnej hnacej sústavy neuveriteľných 1,11 megawattov (čo je 1 500 starých dobrých koní). Základom jeho hnacej sústavy je päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, prepĺňaný dvoma turbodúchadlami. Motor od firmy Koenigsegg dosahuje maximálny výkon 820 kW pri 7 800 ot/min. Jeho krútiaci moment sa na najvyššej hodnote (rovných 1 000 Nm) udržuje v rozmedzí od 2 700 do 6 170 ot/min. Spaľovací motor dopĺňa trojica elektromotorov: jeden, s výkonom 160 kW, sa nachádza na výstupnom hriadeli osemvalca, ďalšie dva s výkonom 180 kW priamo poháňajú zadné kolesá. Treba spomenúť, že tzv. maximálny systémový výkon hybridnej hnacej sústavy je vždy nižší, než je súčet výkonov jednotlivých motorov. Zdrojom elektrickej energie je špeciálna batéria s kvapalinovým chladením. Do batérie s objemom 67 litrov a hmotnosťou 115 kg, možno uložiť 9,27 kWh elektrickej energie, pričom pri rekuperačnom brzdení je schopná absorbovať výkon až 150 kW. Šasi vozidla z uhlíkových kompozitov a hliníkovej plástovej štruktúry s odnímateľnou strechou má hmotnosť len 75 kg, hmotnosť suchého auta je 1 420 kg. Regera má vskutku pôsobivé dynamické vlastnosti – štandardný šprint na 100 km/h jej trvá 2,8 sekundy, zrýchliť zo 150 km/h na 250 km/h zvládne za 3,2 sekundy a z pokoja na úctyhodných 400 km/h vystrelí za 20 sekúnd. Koenigsegg plánuje vyrobiť len 80 megaáut Regera.

Inteligentný kamoš Rinspeed Budii

Návštevníci autosalónu v Ženeve majú už dlhé roky istotu, že tam opäť uvidia nový, unikátny a najmodernejšou Foto: Rinspeedinteligentnou technikou prepchaný automobilový výtvor z produkcie švajčiarskej firmy Rinspeed. Frank Rinderknecht, zakladateľ a majiteľ spomenutej firmy, predstavil tohto roku svoju zhmotnenú víziu autonómne sa pohybujúceho vozidla s názvom Budii. Podľa Rinderknechta sa jeho Budii auto má stať najlepším priateľom človeka. Štúdia Budii je postavená na báze elektromobilu BMW i3, ktorého vnútrajšok prebudovali na prototyp auta budúcnosti. Na vývoji štúdie Budii spolupracovala firma Rinspeed s nemenej než 25 špičkovými dodávateľskými firmami rôznych odborov. Vo vozidle nájdete obslužný, informačný a špičkový audiosystém od firmy Harman. Budii má tiež pneumatický pružiaci systém, umožňujúci meniť svetlú výšku vozidla v rozsahu 100 mm. Zmena sa vykonáva automaticky na základe výsledkov sledovania kvality cesty pred vozidlom. Cestu sleduje kamera s vysokým rozlíšením, umiestnená na teleskopickom stožiari, vysúvanom zo strechy vozidla. Volant vozidla je pri autonómnej jazde zasunutý do stredu prístrojového panela, no ak treba, môže sa vysunúť pred vodiča alebo spolujazdca. Významným prvkom vozidla je jeho schopnosť zistiť preferencie svojho vodiča a prispôsobovať im spôsob jazdy i voľbu trasy. V názve Budii sa skrýva slovná hračka, vznikol totiž prekrútením anglického slangového slova buddy – čo je po našom kamoš.

Autori: Rado Mlýnek, Ženeva

Foto: Rado Mlýnek, Ženeva; Koeingsegg; Rinspeed

Viac sa dočítate v časopise Quark (číslo 4/2015).

Uverejnila: ZČ

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky