Nečakaný úspech: vedci premieňajú banánové šupky na ekologické obaly

Jeme ich surové a vyrábame z nich rôzne druhy pokrmov. Vedeli ste však, že môžu prispieť i k väčšej udržateľnosti?

Ročne podľa aktuálnych dát vyhodíme milióny ton šupiek. Zdroj: iStockphoto.com

Podľa aktuálnych dát vyhodíme ročne milióny ton šupiek. Zdroj: iStockphoto.com

Napadlo vám niekedy, že zjete banán a zároveň pomôžete planéte? Nemusí to byť popravde také nerealizovateľné, ako to v prvej chvíli znie.

Vedci zo Štátnej univerzity v Južnej Dakote prišli na spôsob, ako premeniť banánové šupky, ktoré hodíte do koša, na ekologický obal.

Prečo práve banány?

Banány sú bežnou súčasťou jedálnych lístkov ľudí na celom svete. Jeme ich nielen surové, ale vyrábame z nich i džemy, džúsy, detské výživy či múku. Podľa aktuálnych dát pritom ročne bez povšimnutia vyhodíme zhruba 36 miliónov ton šupiek. „Čo keby sme šupky namiesto toho využili, a pomohli tak eliminovať plastový odpad?“ pýta sa doktor Srinivas Janaswamy, hlavný autor prelomovej štúdie, v rámci ktorej dostali vyhodené banánové šupky nový život.

Ako vznikne z banánu obal

Vedci šupky vysušili a ošetrili chemikáliami na extrakciu drobných celulózových vlákien. Pomocou špeciálnej techniky miešania sa šupky následne rozložili na menšie nanovlákna, ktoré výskumníci zmiešali s prírodným polymérom a pružnou prísadou. Potom zmes opatrne rozotreli na tenké pláty a vysušili.

Výsledným produktom boli kvalitné filmy s konzistentnou hrúbkou od 0,057 do 0,09 milimetra (mm), schopné vďaka svojim vlastnostiam účinne chrániť potraviny pred vlhkosťou a udržať ich dostatočne dlho čerstvé a pre kupujúcich viditeľné.

Výskumníci teraz testujú pevnosť banánových obalov, ich flexibilitu, priezračnosť a schopnosť blokovať vlhkosť a prirodzene sa rozložiť. Pevnosť a flexibilita sú v prípade fólií veľmi dôležité, potrebujú totiž vydržať pohyb a najrôznejšie ohýbanie. Fólie vlákien z banánových šupiek vykazujú pevnosť viac ako 30 MPa, môžu teda bez obáv nahradiť plastové vrecúška a ďalšie obaly.

Za tri týždne o viac ako polovicu

Testy biologickej odbúrateľnosti zároveň ukázali, že by sa v pôde mohli len za tri týždne rozložiť o viac ako polovicu. Pri 21-percentnom obsahu pôdnej vlhkosti sa do mesiaca rozložia aj celé.

Tím doktora Janaswamyho stále pracuje na tom, aby boli listy banánovej šupky ešte flexibilnejšie, a zisťuje, ako ich vyrábať aj vo veľkých množstvách, aby mohli byť k dispozícii obchodom a väčším spoločnostiam.

Nová štúdia, publikovaná v časopise Sustainable Chemistry and Pharmacy, je podľa vedca dôkazom, že veda a starostlivosť o planétu môžu kráčať ruka v ruke. Inteligentným využívaním prírodných zdrojov môžeme podľa Janaswamyho napokon prispieť i k riešeniu takého veľkého problému, akým je plastový odpad.

Zdroj: earth.com