AI poradca funguje ako interaktívny tréner. Pedagógov sprevádza simulovanými situáciami a pomáha im nacvičiť si vhodnú komunikačnú stratégiu.

AI poradca funguje ako interaktívny tréner, ktorý pedagógov sprevádza cez simulované situácie a pomáha im nacvičiť si optimálnu komunikačnú stratégiu. Zdroj: iStock.com/gorodenkoff
Učitelia často stoja pred problémami, ako je nespokojnosť rodičov so známkou ich dieťaťa, nedisciplinovaný žiak narúšajúci vyučovanie či konflikty v triede, ale i v pedagogickom zbore. „Mnohí učitelia priznali, že v kritických situáciách komunikácie s rodičmi alebo s náročnými žiakmi často zlyhávajú. Umelá inteligencia im poskytuje konkrétny návod, ako situáciu pokojne a efektívne vyriešiť,“ vysvetlil Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB, ktorá vytvorila pomôcku pre učiteľov s využitím umelej inteligencie (AI).
Cvičenie komunikačnej stratégie
AI poradca funguje ako interaktívny tréner, ktorý pedagógov sprevádza cez simulované situácie a pomáha im nacvičiť si optimálnu komunikačnú stratégiu. „AI vyhodnocuje komunikačný štýl pedagóga, identifikuje jeho slabé a silné stránky a umožňuje mu ich zdokonaliť. Ak učiteľovi niečo nevyjde, môže si rozhovor s AI opakovať, kým nenájde správny prístup,“ dodal Machaj. Dôležité podľa neho je, že rolová hra prebieha čisto medzi počítačom a učiteľom, teda v bezpečnom prostredí, kde sa nemusí báť zlyhania. Ak konverzácia nevyjde podľa predstáv, jednoducho hru zopakuje.
Prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková poukazuje na to, že citlivý prístup a efektívna komunikácia sú dôležité. „Učitelia na hodine riešia aj nedisciplinovanosť žiakov, nerešpektujúce správanie, ignoranciu pokynov. To ovplyvňuje celú atmosféru v triede. Učiteľ aj vychováva a používa výchovné prostriedky, ako sú upozornenia, pokarhania či poznámky. Takýto postup väčšinou dlhodobo nefunguje a výchovné problémy často eskalujú,“ apelovala Eva Horníková.
Okrem žiakov riešia pedagógovia aj nedorozumenia s rodičmi súvisiace s pokrokmi či so správaním detí a musia nájsť spôsob, ako situáciu vysvetliť konštruktívne a bez zhoršenia vzťahov. Práve preto by mal byť každý pedagogický i odborný zamestnanec aj dobrý mediátor a osvojiť si nástroje efektívnej a pozitívnej komunikácie, ako je empatia, aktívne počúvanie či schopnosť prijímať kritiku. „Osvojenie komunikačných zručností je napokon i súčasťou implementácie kurikulárnej reformy, s ktorou od roku 2026 začnú všetky slovenské školy. Preto je veľkým pokrokom spôsob, akým si vďaka umelej inteligencii môžeme tieto zručnosti trénovať,“ dodala.
Novú technológiu si ako prví vyskúšali riaditelia košických škôl v rámci špeciálneho podujatia organizovaného EDULAB-om, mestom Košice, Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVaM) a Združením základných škôl Slovenska. V bezpečnom virtuálnom prostredí si nacvičili riešenia náročných situácií a získali okamžitú spätnú väzbu. Riaditelia ocenili možnosť precvičiť si komunikáciu bez stresu z reálneho zlyhania. Tréning s umelou inteligenciou je efektívny, dostupný a pohodlný spôsob, ako zlepšiť manažérske a komunikačné schopnosti.
„Pedagógovia dnes potrebujú nielen odborné znalosti, ale najmä pokročilé komunikačné stratégie a schopnosť riešiť krízové situácie. NIVaM aktívne sprevádza školy na ceste k úspešnej implementácii kurikulárnej reformy, preto pre nich pripravujeme adresné vzdelávacie kurzy, metodické materiály a školenia, ktoré sú vynikajúcim základom pre zvládnutie týchto výziev.“
„Vďaka AI asistentom môžeme pedagógom poskytnúť efektívny nástroj na zvládanie komunikačných situácií, s ktorými sa denne stretávajú. Kurz s podporou umelej inteligencie naučí učiteľov pokojne, efektívne a odborne reagovať aj v kritickejších momentoch, čím výrazne posilní ich profesijnú istotu a odbornosť,“ povedala Romana Kánovská, generálna riaditeľka NIVaM.
Výhodou tejto novinky v porovnaní s tradičnými školeniami je jej nepretržitá dostupnosť a okamžitá spätná väzba, čo dramaticky znižuje časové aj finančné náklady. „Kvalitných trénerov či školiteľov je na Slovensku málo a dopyt je veľký. Umelá inteligencia tento problém rieši, keďže dokáže byť k dispozícii kedykoľvek a kdekoľvek,“ uzatvoril Machaj.
Zdroj: TS TRUMPETER
(RR)