Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Baví vás programovanie? Prihláste sa na Atos Hackathon

VEDA NA DOSAH

Koná sa v októbri a jedným z jeho cieľov bude vývoj aplikácie na monitorovanie grafitov.

Koncept online výučby. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračné foto. Zdroj: iStockphoto.com

Jednou z tém Hackathonu, ktorý sa uskutoční 23. – 24. októbra v Brne, je umelá inteligencia a strojové učenie.

„Pripravili sme pre účastníkov zadanie tak, aby dávalo zmysel a aby bol výsledok prakticky využiteľný. Zároveň však nejde o príliš komplexný problém, s ktorým by si neporadili účastníci, ktorí s touto oblasťou zatiaľ nemajú veľa skúseností,“ popisuje pripravenú výzvu odborník na AI a ML zo spoločnosti Atos, ktorá umelú inteligenciu zaradila ako jednu z tém nadchádzajúceho Hackathonu.

Riešenie pre políciu

Organizátori sa rozhodli zamerať na riešenie problému s vandalizmom, konkrétne s grafitmi. „Samozrejme, nemáme nič proti grafitom ako takým, ktoré sú v mnohých prípadoch umením. Problém však nastáva vo chvíli, keď dochádza k poškodzovaniu cudzieho majetku,“ vysvetľuje David Šlechtický.

Pri poškodzovaní cudzieho majetku je problém autora chytiť a ak sa to polícii podarí, potrestajú ho len za konkrétny výtvor, pri ktorom ho pristihnú. To je hlavný problém, pretože svojich „tagov“ má pritom po meste desiatky a ich spočítaním môže vznikať škoda omnoho väčšieho rozsahu.

Zadanie Hackathonu sa bude týkať práve tagov. Výsledkom dvojdňovej práce tímov by mal byť nástroj, mobilná aplikácia či webová stránka, kam budú môcť ľudia nahrávať fotografie nelegálnych tagov vo svojom okolí.

Nástroj potom na základe strojového učenia vyhodnotí, s ktorými ďalšími tagmi v okolí sa fotografia na základe spoločných znakov zhoduje, a bude tak monitorovať činnosť konkrétnych vandalov vo väčšom meradle. Samospráva a polícia môžu potom k jednotlivým tagom v aplikácii pridávať ďalšie informácie o výške škody či riešení. Práve polícii prinesie aplikácia lepší prehľad o jednotlivých vandaloch a ich činnosti.

Súčasťou tracku bude tréning strojového učenia na základe dostupných fotografií, príprava používateľského rozhrania a tvorba názvu novej služby.

Plagát Atos Hackathon. Zdroj: Atos

Plagát Atos Hackathon. Zdroj: Atos

Príležitosť pre rôzne profesie

Prihlásiť sa môžu tímy troch až piatich ľudí. Aspoň jeden človek v tíme by mal mať znalosti programovania, ale určite to nie je podmienka pre všetkých členov. Cieľom je rozmanitosť tímu, ktorá zaručí, že sa jednotlivé znalosti a schopnosti budú dobre dopĺňať.

„Programátor je kľúčový pre tvorbu používateľského rozhrania, no tréning strojového učenia môže vykonávať aj človek bez IT skúseností. Pri tvorbe názvu sa môže hodiť hoci aj človek s presahom do marketingu,“ hovorí vedúci tracku David Šlechtický.

Ide o českú iniciatívu, prihlásiť sa však môžu aj záujemci či záujemkyne zo Slovenska.

Čo je to hackathon?

Hackathon, čiže hack marathon je zaujímavá rozvojová možnosť pre IT nadšencov. Účastníci si vyskúšajú prácu pod tlakom, počas necelých dvoch dní totiž bude treba vytvoriť ucelený produkt. Okrem získaných znalostí a praktických skúseností si účastníci odnesú aj množstvo zaujímavých kontaktov či nadviazaných priateľstiev. Neoddeliteľnou súčasťou hackathonu je aj zaujímavý sprievodný program koncipovaný formou prednášok a zrelaxovať sa bude dať na lekciách jogy.

Tí najúspešnejší zároveň odídu so zaujímavými cenami. Okrem umelej inteligencie organizátori pripravili aj panely zamerané na internet vecí, DevOps a takzvaný Tenderton, hackathon zaoberajúci sa súťažením a spracovaním štátnych IT zákaziek.

Viac informácií o podujatí nájdete na stránke hackathonu. Registrácia na jednotlivé časti (tracky) hackathonu je už spustená.

(TL)

Zdroj: TS spoločnosti Atos

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky