Robot má telo podobné ľuďom. V očiach má kamery a zvláda základné prvky riadenia.
Mohli by byť humanoidní roboti v budúcnosti reálnou alternatívou k autonómnym autám? V súčasnosti sa nám môže zdať tento nápad pritiahnutý za vlasy, ale aj túto možnosť skúma skupina vedcov z Japonska. Nedávno publikovali štúdiu, v ktorej predstavujú víziu a mapujú doterajší pokrok v tejto technologickej oblasti.
Autonómne autá vs. robot
Je kľúčom k autonómnym autám, ktoré nenarážajú do chodcov a telefónnych stĺpov, humanoidný robot za volantom? Väčšina áut bez vodiča funguje úplne inak ako my ľudia. Najnovšie technológie využívajú umelú inteligenciu a vlastné mechanické systémy na riadenie pohybu volantu a pedálov. Tento prístup je oveľa efektívnejší a jednoduchší ako použitie humanoidného robota, tiež má však svoje špecifiká a musí byť prispôsobený danému autu.
Kento Kawaharazuka z Tokijskej univerzity a jeho kolegovia vyvinuli humanoidného robota, ktorému dali meno Musashi. Má postavu (telo) ako človek, v jeho očiach sa nachádzajú kamery a na nohách i rukách má snímače stisku a sily. Systémy umelej inteligencie vyhodnocujú potrebné akcie na riadenie auta a reagujú na udalosti, napríklad na zmenu farby na semaforoch alebo okoloidúcich ľudí.
Testovanie robota
Odborníci vyvinuli a vycvičili humanoida, aby jazdil na malom elektrickom aute po testovacej dráhe.
Svojimi mechanickými ručičkami dokáže otočiť kľúčom od auta, zatiahnuť ručnú brzdu a zapnúť smerovku. A vďaka svojim protišmykovým nohám môže Musashi stlačiť plynový alebo brzdový pedál.
Robot dokázal vykonávať obmedzený rozsah jazdných úloh, napríklad ísť vpred v priamom smere alebo odbočiť vpravo. Jeho rýchlosť by sa ani nedala nazývať rýchlosťou, pretože jazdil okolo 5 kilometrov za hodinu.
Keď robota vycvičili, ako používať volant auta, a vyškolili jednotlivé senzory, výskumníkom sa podarilo prinútiť robota, aby zabočil do zákruty na križovatke a zároveň rešpektoval signály zo semaforov. Samotný manéver nebol technicky ideálny a pôsobil veľmi opatrne, odbočenie trvalo asi dve minúty.
Kawaharazuka verí, že len čo sa systém zlepší, bude vedieť robot riadiť akékoľvek auto, čo by bolo neskutočnou výhodou sériovej výroby robotov. „Nepozeráme sa do budúcnosti o 10 alebo 20 rokov, skôr hovoríme o predstave 50 alebo 100 rokov,“ vysvetľuje Kawaharazuka.
Je jasné, že od reálnej aplikácie do praxe máme ešte ďaleko a je na čom pracovať, no každé testovanie posúva odborníkov ďalej. Štúdia je potenciálne zaujímavá pre ľudí vyvíjajúcich humanoidných robotov. Tí sú pripravení na túto výzvu a plánujú vyvinúť robota a softvér novej generácie. Možno o pár desaťročí bude Musashi za volantom vášho tokijského taxíka.
Zdroj: NewScientist, TechCrunch
(JM)