Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Pozrite si, ako robot Musashi šoféruje auto. Dali by ste sa zviezť?

VEDA NA DOSAH

Robot má telo podobné ľuďom. V očiach má kamery a zvláda základné prvky riadenia.

Musashi je humanoidný robot, ktorý ovláda auto rovnakým spôsobom ako človek. Zdroj: Kento Kawaharazuka

Musashi je humanoidný robot, ktorý ovláda auto rovnakým spôsobom ako človek. Zdroj: Kento Kawaharazuka

Mohli by byť humanoidní roboti v budúcnosti reálnou alternatívou k autonómnym autám? V súčasnosti sa nám môže zdať tento nápad pritiahnutý za vlasy, ale aj túto možnosť skúma skupina vedcov z Japonska. Nedávno publikovali štúdiu, v ktorej predstavujú víziu a mapujú doterajší pokrok v tejto technologickej oblasti.

Autonómne autá vs. robot

Je kľúčom k autonómnym autám, ktoré nenarážajú do chodcov a telefónnych stĺpov, humanoidný robot za volantom? Väčšina áut bez vodiča funguje úplne inak ako my ľudia. Najnovšie technológie využívajú umelú inteligenciu a vlastné mechanické systémy na riadenie pohybu volantu a pedálov. Tento prístup je oveľa efektívnejší a jednoduchší ako použitie humanoidného robota, tiež má však svoje špecifiká a musí byť prispôsobený danému autu.

Kento Kawaharazuka z Tokijskej univerzity a jeho kolegovia vyvinuli humanoidného robota, ktorému dali meno Musashi. Má postavu (telo) ako človek, v jeho očiach sa nachádzajú kamery a na nohách i rukách má snímače stisku a sily. Systémy umelej inteligencie vyhodnocujú potrebné akcie na riadenie auta a reagujú na udalosti, napríklad na zmenu farby na semaforoch alebo okoloidúcich ľudí.

Testovanie robota

Odborníci vyvinuli a vycvičili humanoida, aby jazdil na malom elektrickom aute po testovacej dráhe.

Svojimi mechanickými ručičkami dokáže otočiť kľúčom od auta, zatiahnuť ručnú brzdu a zapnúť smerovku. A vďaka svojim protišmykovým nohám môže Musashi stlačiť plynový alebo brzdový pedál.

Robot dokázal vykonávať obmedzený rozsah jazdných úloh, napríklad ísť vpred v priamom smere alebo odbočiť vpravo. Jeho rýchlosť by sa ani nedala nazývať rýchlosťou, pretože jazdil okolo 5 kilometrov za hodinu.

Keď robota vycvičili, ako používať volant auta, a vyškolili jednotlivé senzory, výskumníkom sa podarilo prinútiť robota, aby zabočil do zákruty na križovatke a zároveň rešpektoval signály zo semaforov. Samotný manéver nebol technicky ideálny a pôsobil veľmi opatrne, odbočenie trvalo asi dve minúty.

Humanoidný robot Musashi. Zdroj: Kento Kawaharazuka

Humanoidný robot Musashi. Zdroj: Kento Kawaharazuka

Kawaharazuka verí, že len čo sa systém zlepší, bude vedieť robot riadiť akékoľvek auto, čo by bolo neskutočnou výhodou sériovej výroby robotov. „Nepozeráme sa do budúcnosti o 10 alebo 20 rokov, skôr hovoríme o predstave 50 alebo 100 rokov,“ vysvetľuje Kawaharazuka.

Je jasné, že od reálnej aplikácie do praxe máme ešte ďaleko a je na čom pracovať, no každé testovanie posúva odborníkov ďalej. Štúdia je potenciálne zaujímavá pre ľudí vyvíjajúcich humanoidných robotov. Tí sú pripravení na túto výzvu a plánujú vyvinúť robota a softvér novej generácie. Možno o pár desaťročí bude Musashi za volantom vášho tokijského taxíka.

 

Zdroj: NewScientist, TechCrunch

(JM)

 

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky