Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Čína predstavila batériu novej generácie, zvládne milión kilometrov

VEDA NA DOSAH

Nová batéria od čínskeho automobilového výrobcu by mohla vydržať 50 rokov, pričom má potenciál značne rozbehnúť využívanie elektromobilov.

Batéria Geely. Zdroj: geely.com

Batéria Geely. Zdroj: geely.com

Čínsky výrobca automobilov tento rok predstavil svetu lítium-železofosfátovú batériu novej generácie, ktorá má mať životnosť až jeden milión kilometrov.

Výrobcovia tejto revolučnej novinky sľubujú aj väčšiu bezpečnosť, odolnosť proti ohňu či rýchlejšie nabíjanie. Hovoria o nej ako o zázračnej batérii, ktorá by mohla výrazne ovplyvniť trh s elektrickými vozidlami.

Životnosť 50 rokov

Spoločnosť Geely Auto Group pri vývoji najnovšej batérie spolupracovala so spoločnosťami CATL, Farasis Energy a LG Energy Solutions. Výsledkom je batéria, ktorá podľa výrobcu zvládne 3 500 cyklov, čo zodpovedá prekonaniu milióna kilometrov, a jej celková životnosť by tak mohla byť až 50 rokov.

Je pravdepodobné, že po prvý raz sa použije v sérii Geely Galaxy s úplne elektrickým SUV modelom.

Nabíjanie elektrického auta. Zdroj: iStockphotos.com. Autor: UniqueMotionGraphics

Nový typ batérie posúva elektroautomobilový priemysel vpred. Zdroj: iStockphotos.com. Autor: UniqueMotionGraphics

Rýchle nabíjanie

Vďaka dlhým tenkým uhlíkovým nanotrubičkám, ktoré zabezpečujú lepší prenos iónov, má nová batéria schopnosť rýchleho nabíjania z 10 percent na 80 percent za menej ako 17 minút.

Ako ďalej informuje portál ETN News, nové batérie sú navyše typu short blade, čo znamená, že s dĺžkou 580 milimetrov sú o 40 percent kratšie ako konvenčné long blade batérie tohto výrobcu.

Batéria vydržala extrémne podmienky

Čínsky výrobca deklaruje, že batéria obstála v štandardných bezpečnostných testoch a vydržala aj extrémne podmienky, ktoré zahŕňajú napríklad ponorenie do morskej vody, vystavenie veľmi nízkym teplotám (mínus 35 stupňov Celzia počas 8 hodín), skúšku valcovaním (26 ton) či odolnosť proti ohňu, pričom batériu vystavili žiareniu s teplotou 1 000 stupňov Celzia v trvaní 130 sekúnd.

Jedným z viacerých bezpečnostných prvkov batérie je to, že na povrch elektród sa aplikovala technológia samotavenia, ktorá blokuje skraty v prípade nehôd. Ak je článok batérie prepichnutý počas extrémneho nárazu, vrstva hliníkovej fólie sa spojí s membránou batérie a vytvorí izolačnú vrstvu, ktorá zabráni skratom a tepelným únikom.

Batéria údajne prešla testmi s ôsmimi prebodnutiami súčasne aj skúškou prieniku guľky z pechotnej pušky, aby sa napodobnilo poškodenie spôsobené v extrémnych situáciách, pričom sa nepozorovalo nijaké vznietenie.

Zdroj: Emerging technology news, Geely.com
(LDS)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky