Desivý objav dánskych vedcov: Takto strašidelne znie magnetické pole Zeme

Do konca týždňa budú môcť zvuk počuť na námestí v Kodani. Sprostredkuje ho podzemný soundsystém z vyše 30 reproduktorov.

Magnetické pole obklopujúce Zem - magnetosféra. Zdroj: iStockphoto.com

Vedci z Technickej univerzity v Dánsku zobrali magnetické signály Zeme a premenili ich na zvuk. Strašidelné dunenie namerali satelity ESA Swarm, ktoré v roku 2013 vyniesla raketa Rokot na nízke obežné dráhy okolo Zeme.

„Výsledok je desivý ako nočná mora, ale je pozoruhodný,“ napísali na stránke Európskej vesmírnej agentúry (ESA). Vypočujte si nahrávku, ktorú ESA zverejnila na svojom SoundCloude. Zo zvuku magnetického poľa zemského jadra a jeho interakcie so slnečnou búrkou budete mať zimomriavky.

Magnetické pole Zeme je celistvá dynamická bublina, ktorá nás chráni pred kozmickým žiarením a nabitými časticami prenášanými pomocou silných vetrov prúdiacich od Slnka. Keď sa tieto častice v hornej atmosfére zrazia s atómami a molekulami (predovšetkým kyslíka a vodíka), časť energie zo zrážky sa premení na zelenomodré svetlo typické pre polárnu žiaru, ktorú môžu z času na čas vidieť obyvatelia severských krajín, ale vidno ju aj na juhu zemegule.

Polárna žiara je vizuálnym vyjadrením interakcie nabitých častíc slnečného vetra s magnetickým poľom Zeme pri vstupe do zemskej atmosféry. Krásne divadlo na oblohe videli do dnešných dní na vlastné oči alebo na záznamoch už miliardy ľudí, zvuk magnetického poľa Zeme však zatiaľ mohla počuť len hŕstka z nich. Vychutnajte si medzi prvými tento intenzívny zážitok.

Magnetické pole Zeme sa skladá z veľkej časti z víriaceho prehriateho tekutého železa, ktoré zhruba 3 000 kilometrov pod našimi nohami tvorí aj samotné zemské jadro. To si pre zjednodušenie môžete predstaviť ako rotujúci vodič v dyname bicykla, ktoré generuje elektrické prúdy. Práve vďaka nim vzniká naše premenlivé elektromagnetické pole.

O tom, ako elektromagnetické pole funguje, výskumníkov už takmer desať rokov informujú satelity ESA Swarm, ktoré merajú magnetické signály pochádzajúce nielen z jadra Zeme, ale aj z jej plášťa, kôry a oceánov a v neposlednom rade z ionosféry a magnetosféry. Vedci vďaka nim môžu nepretržite získavať o Zemi a jej magnetickom poli nové poznatky.

Podzemný soundsystém na námestí v Kodani

Tím výskumníkov z Technickej univerzity v Dánsku použil zaznamenané magnetické signály na zvukovú prezentáciu jadra Zeme a jeho poľa. Podľa hudobníka Klausa Nielsena, ktorý pôsobí na univerzite, je projekt jedinečný aj v tom, že prepája umenie a vedu.

Odborníci zároveň získali prístup k originálnemu soundsystému, ktorý pozostáva z viac ako 30 reproduktorov zakopaných do zeme na námestí Solbjerg v Kodani.

„Nastavili sme ho tak, že každý reproduktor predstavuje iné miesto na Zemi a ukazuje, ako sa za posledných stotisíc rokov naše magnetické pole menilo a kolísalo. Dunenie magnetického poľa je sprevádzané znázornením magnetickej búrky, ktorá bola výsledkom slnečnej erupcie 3. novembra 2011. Znie to skutočne dosť desivo,“ vyjadril sa Nielsen.

Zámerom vedcov však nie je ľudí strašiť, ide len o originálny spôsob, ako si pripomenúť, že magnetické pole Zeme existuje a že od neho závisí život na našej planéte.

Atrakciu si obyvatelia a návštevníci Kodane môžu vychutnať do konca tohto týždňa. Rachot magnetického poľa Zeme reproduktory vysielajú tri razy denne – o ôsmej ráno, o jednej popoludní a o siedmej večer.

Zdroje: ESA, SoundCloud, Wikipedia