Webbov teleskop je zrejme po strete s mikrometeoritmi vážnejšie poškodený

Na jeho výkonnosť by to však podľa vedcov zatiaľ nemalo mať veľký vplyv.

Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Vedci odhadujú, že Webbov teleskop je pravdepodobne po strete s mikrometeoritmi vážnejšie poškodený. Informoval o tom v pondelok americký magazín Forbes.

Po tom, ako minulý týždeň zverejnila NASA zábery vesmíru zhotovené teleskopom, poukázali bádatelia na problémy, ktoré sa podľa nich nedajú odstrániť.

Mieru poškodenia teleskopu však zatiaľ nedokážu zmerať. „Na jeho výkonnosť by to malo mať len mierny vplyv,“ tvrdia v novej štúdii.

Ako zároveň dodávajú, stav primárneho zrkadla sa môže v dôsledku viacerých zásahov mikrometeoritmi postupne zhoršovať.

Primárne zrkadlo Webbovho teleskopu má priemer 6,5 metra a tvorí ho 18 berýliovo-zlatých panelov. Jeden z nich zvaný C3 zasiahli na konci mája prachové častice. Okrem nich odvtedy do ďalekohľadu narazilo päť mikrometeoritov.

Vývojári pritom pôvodne predpokladali, že by teleskop mohli zasiahnuť mikrometeority v priemere raz za mesiac.

Webbov teleskop by mal mať životnosť približne 20 rokov. Podľa magazínu Forbes však treba rátať s tým, že strety s vesmírnymi telesami a kozmické podmienky budú postupne poškodzovať jeho zrkadlá a slnečný štít.

Vedci sa preto v súčasnosti snažia monitorovať prítomnosť mikrometeoritov v blízkosti teleskopu a zisťujú, ako zmierniť dôsledky prípadných stretov.

Zdroje: Forbes, Blog NASA