Webbov ďalekohľad dosiahol ďalší míľnik, zachytil svoju prvú exoplanétu

Nachádza sa štyridsaťjeden svetelných rokov od Zeme a vo svojom priemere je od nej menšia len o jedno percento.

Ilustrácia exoplanéty LHS 475b Zdroj: NASA, ESA, CSA, L. Hustak (STScI)

Ilustrácia exoplanéty LHS 475 b. Zdroj: NASA, ESA, CSA, L. Hustak (STScI)

Exoplanéta formálne klasifikovaná ako LHS 475 b obieha okolo inej hviezdy v súhvezdí Oktant. Je na nej o tristo stupňov Celzia viac ako na našej planéte a má atmosféru. Vedci o nej už tušili vďaka satelitu TESS, ktorý skúma exoplanéty počas ich tranzitu, čiže keď na svojej obežnej dráhe prechádzajú popred disk materskej hviezdy. Ďalekohľad Jamesa Webba teraz jej existenciu potvrdil.

Výskumný tím viedli Kevin Stevenson a Jacob Lustig-Yaeger, obaja z laboratória aplikovanej fyziky Univerzity Johna Hopkinsa v USA. „Nepochybujeme o tom, že tam je. Webbove pôvodné údaje to potvrdzujú,“ cituje Lustiga-Yaegera portál Európskej vesmírnej agentúry (ESA). Vedci sa pomocou Webbovho ďalekohľadu pokúšali analyzovať aj jej atmosféru, ale zatiaľ si jej typom nie sú istí.

„Niektoré druhy atmosfér však môžeme vylúčiť. Napríklad nemôže mať hustú atmosféru zloženú prevažne z metánu, ako má Saturnov mesiac Titan,“ vysvetlil Lustig-Yaeger. Teplota na planéte LHS 475 b je o tristo stupňov vyššia ako na Zemi.

Misia sa len začína

Podľa Kevina Stevensona je „skutočnosť, že je to tiež malá kamenná planéta, pre observatórium fascinujúca.“ Mark Clampin, riaditeľ divízie astrofyziky v centrále NASA vo Washingtone, s ním súhlasí: „Tieto prvé výsledky pozorovania kamennej planéty s veľkosťou Zeme otvárajú dvere mnohým budúcim možnostiam štúdia atmosfér podobných planét prostredníctvom Webbovho teleskopu. Čoraz viac nás tak približuje k novému chápaniu svetov podobných Zemi mimo slnečnej sústavy. Pritom táto misia sa ešte len začína.”

Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba pozoruje vesmír zo vzdialenosti 1,5 milióna kilometrov od Zeme od januára 2022. Dosiaľ najvýkonnejšie zariadenie svojho druhu je spoločným projektom amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír NASA, Európskej vesmírnej agentúry (ESA) a Kanadskej vesmírnej agentúry (CSA).

Zdroje: ESA, Slovenský zväz astronómov