Nový slovenský satelit GRBBeta sa čoskoro vydá na obežnú dráhu

Slovenskú družicu GRBBeta, CubeSat vybavený špičkovými technológiami, ktorá prispeje k popularizácii vedy, vynesie do vesmíru raketa Ariane 6.

Raketa Ariane 6.

Raketa Ariane 6. Zdroj: Astro-novinky.eu/ESA

Slovensko sa pripravuje na významnú udalosť v oblasti vesmírneho prieskumu. Dnes 9. júla 2024 bude raketa Ariane 6 vynášať do vesmíru už štvrtú slovenskú družicu, GRBBeta. Tento projekt realizuje Letecká fakulta Technickej univerzity v Košiciach spolu s medzinárodnými partnermi a s finančnou podporou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.

Misia GRBBeta

GRBBeta je priamym nástupcom úspešnej družice GRBAlpha. GRBAlpha bola prvým CubeSat-om, ktorý zaznamenal gama záblesky (GRB) z hlbokého vesmíru. Po troch rokoch na orbite a viac ako 135 zaznamenaných javoch GRBAlpha dokázala, že aj malé satelity môžu vykonávať významný vedecký výskum.

Cieľom misie GRBBeta je pokračovať v detekcii gama zábleskov, ktoré sú najjasnejšími a najenergetickejšími explóziami vo vesmíre. Zároveň bude slúžiť aj ako testovacie zariadenie pre nové technológie, ktoré budú kľúčové pre budúce konštelácie satelitov detegujúcich záblesky gama žiarenia a ďalšie CubeSat misie.

CubeSat vybavený špičkovou technológiou

GRBBeta je 2U (1U = kocka s hranou 10 cm) CubeSat vybavený špičkovými vedeckými prístrojmi a technológiami, vyvinutými v spolupráci s viacerými zahraničnými inštitúciami. Detektor gama zábleskov vznikal pod vedením Andrása Pála z Konkolyho observatória v Maďarsku s prispením Masarykovej a Hirošimskej univerzity.

Družica GRBBeta.

Družica GRBBeta. Zdroj: Astro-novinky.eu/Exolaunch

Experimentálny mini-UV ďalekohľad bol postavený v Dunlap Institute for Astronomy & Astrophysics na Torontskej univerzite. Za analýzu dát z družice je zodpovedná výskumná skupina Norberta Wernera z Prírodovedeckej fakulty Masarykovej univerzity v Brne, ktorá sa podieľala na stavbe a kalibrácii GRB detektora a na integrácii GRB detektora a UV ďalekohľadu do družice. Medzinárodný charakter misie významne prispieva k zviditeľneniu Slovenska v oblasti vesmírnych aktivít.

Okrem vedeckých aktivít bude štvrtá slovenská družica poskytovať aj služby rádioamatérom a bude tak prispievať k popularizácii vedy ako u nás, tak aj v zahraničí.

Hlavným dodávateľom je spoločnosť Spacemanic

Hlavným dodávateľom satelitu je spoločnosť Spacemanic, popredný poskytovateľ nanosatelitných misií v regióne. Spacemanic bol zodpovedný za celkový návrh a konštrukciu GRBBeta vrátane projektového manažmentu, návrhu misie, integrácie komponentov, ako aj samotnej integrácie satelitu do vypúšťacieho zariadenia.

GRBBeta je kolaboratívny projekt, ktorý zahŕňa rôzne technologické inovácie od rôznych partnerov,“ vysvetľuje Jakub Kapuš, CEO spoločnosti Spacemanic. „Aby sme to povedali jednoducho, snažili sme sa zistiť, koľko vedy môžeme ‚napchať‘ do 2U priestoru. Ako sa ukázalo, odpoveď je veľa.“

„Nemôžeme sa dočkať štartu a dúfame, že sa GRBBeta bezpečne dostane na obežnú dráhu, kde bude môcť nadviazať na prácu svojho predchodcu a vydláždiť cestu ďalším obdobným misiám,“ dodal Peter Hanák, líder projektu na Leteckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach.

Vynesie ho raketa Ariane 6

Štart rakety Ariane 6, ktorá vynesie GRBBeta do vesmíru, je naplánovaný na 9. júla 2024 z európskeho kozmodrómu Guiana Space Centre vo Francúzskej Guyane. Štartovacie okno sa otvára o 20.00 hod. LSEČ a končí sa o 23.00 hod. LSEČ. Na svojom historicky prvom lete raketa Ariane 6 ponesie do vesmíru osem rôznych CubeSat-ov, päť experimentov a dve testovacie návratové kapsuly.

Zdroj: TS Česko-Slovenská Astronomická tlačová agentúra