NASA zverejnila fotografiu Zelenej kométy nad Vysokými Tatrami

Autor Peter Horálek z Fyzikálneho ústavu v Opave pri jej vzniku bojoval s mrazom, pre ktorý mu postupne zlyhávala technika.

Astronomická snímka dňa NASA (7. februára 2023): Kométa C/2022 E3 ZTF, keď minulý mesiac prelietala v blízkosti Polárky a Veľkého a Malého vozu. Foto: Peter Horálek/FU v Opave

Astronomická snímka dňa NASA (7. február 2023): kométa C/2022 E3 ZTF, keď minulý mesiac prelietala v blízkosti Polárky a Veľkého a Malého voza. Foto: Peter Horálek/FU v Opave

Fotografiu kométy C/2022 E3 ZTF, ktorú nazývame aj Zelená alebo Neandertálska kométa, publikoval Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) ako prestížnu Astronomickú snímku dňa 7. februára 2023. Jej autor Peter Horálek z Fyzikálneho ústavu v Opave jej dal názov Kométa a dva vozy. V okamihu, keď ju zhotovoval, sa totiž nachádzala medzi súhvezdiami Malý voz a Veľký voz.

Fotografia vznikla na odbočke k Popradskému plesu na cestnej magistrále Vysokých Tatier 26. januára 2023 okolo druhej hodiny ráno, keď sa kométa približovala k Zemi, takže sa postupne rozjasňovala.

Teplota prudko klesala

Fotografovanie komplikoval silný mráz: „Teplota v tom čase prudko klesala pod mínus pätnásť stupňov Celzia. Z toho dôvodu zlyhávali batérie a zamŕzali objektívy. Našťastie som zábery stihol nafotiť skôr, ako technika celkom prestala fungovať,“ rekapituloval Peter Horálek.

Autor nasnímal dokopy 90 jednotlivých polminútových expozícií svetelným teleobjektívom na plnoformátový takzvaný modifikovaný fotoaparát a vďaka tomu vynikli farby chvosta kométy. Aby hviezdy neboli rozmazané, použil prenosnú montáž Vixen GP-2, ktorá kompenzovala zemskú rotáciu. Jednotlivé snímky potom zložil do jediného obrazu metódou matematického kombinovania dát, ktorá výsledný obraz očistila od digitálneho šumu a odhalila slabšie štruktúry na chvoste kométy aj prašné hmloviny v okolí hviezdy Polárky (na snímke vľavo hore).

O Astronomickej snímke dňa NASA

Astronomická snímka dňa NASA (Astronomy Picture Of the Day, skr. APOD) je prestížne ocenenie najzaujímavejšej astronomickej fotografie dňa. Starostlivo ju vyberajú a následne dopĺňajú popularizačným textom editori, ktorí spolupracujú s úradom NASA: je to profesor Jerry Bonnell z Michiganskej technickej univerzity a profesor Robert Nemiroff z Univerzity v Marylande.

Mottom APOD-u je „Objavujte vesmír“ a od roku 1995, keď sa projekt začal, sa stal jedným z najuznávanejších svojho druhu po celom svete. Sprievodné texty sa prekladajú do 23 svetových jazykov a na sociálnych sieťach APOD denne sledujú stovky miliónov návštevníkov.

Zdroj: Fyzikálny ústav v Opave