NASA vybrala snímku dňa. Je ňou kométa Nišimura nad východným Slovenskom

Na zábere prestížnej astronomickej snímky dňa NASA je zachytená kométa Nišimura s jasnou kómou a dlhým iónovým chvostom spolu s Venušou.

Autorom unikátnej snímky dňa NASA je Čech Petr Horálek. Kométu odfotografoval 9. septebra zo Záhradného na Slovensku, kde sa kométa objavila na trochu zamračenej oblohe.

Petr Horálek kométu odfotografoval 9. septembra tesne pred svitaním zo Záhradného na Slovensku, kde sa objavila na trochu zamračenej oblohe. Snímka je výsekom originálnej fotografie, ktorá sa nachádza nižšie v článku. Zdroj: Petr Horálek/Institute of Physics in Opava

Autorom unikátnej snímky dňa NASA (Astronomy Picture Of the Day, APOD) z 11. septembra 2023 je Čech Petr Horálek z Fyzikálneho ústavu v Opave, popularizátor astronómie, nositeľ niekoľkých ocenení snímky dňa NASA, prvý český fotoambasádor Európskeho južného observatória a delegát medzinárodnej asociácie pre tmavé nebo.

Fotografia vznikla v sobotu 9. septembra 2023 tesne pred svitaním neďaleko Záhradného (pri Prešove) na východnom Slovensku. Na snímke s názvom Nádherná kométa Nišimura (Beautiful Comet Nishimura) je jasná planéta Venuša a kométa C/2023 P1 (Nišimura), ktorú v auguste objavil amatérsky astronóm Hideo Nišimura. Na zhotovenie snímky bola použitá technika Canon Ra, Tamron 70 – 200 mm (nastavený na 200 mm), f2,8, ISO 800, 10x20s. Širokouhlý objektív bol zhotovený pomocou Sigmy 50 mm, f2,0, 15 s. Sledovanie prebiehalo prostredníctvom Vixen Polarie U.

Fotogenická kométa

V oficiálnom texte k fotografii sa píše, že „scéna by bola krásna dokonca aj bez kométy“, s čím sa dá len súhlasiť. Petr Horálek kométu zachytil pri východe slnka. Vo vyšších polohách má obloha ešte tmavomodrú farbu a na jej pozadí sa vynímajú hviezdy, ktorých svetlo pomaly slabne.

Na obzore sa už obloha farbí do bronzova. Kopcovitá krajina východného Slovenska je krásne zelená. V diaľke sa dvíhajú vrchy Zadňa hura a Veľká hora, pozdĺž ciest sa mihajú svetlá mestečiek. Vpravo žiari Venuša obklopená farebnou atmosférickou korónou, v ľavej časti záberu púta pozornosť kométa Nišimura, ktorá je v posledných dňoch v hľadáčiku astronómov, astrofotografov aj laickej verejnosti a zdobila už nejeden ranný panoramatický záber.

„Na zloženej snímke zhotovenej včera ráno tesne pred svitaním je vľavo kométa Nišimura. Jej jasná kóma a dlhý iónový chvost ozdobili nejednu rannú panoramatickú fotografiu niekoľkých posledných rán na celej zemeguli. Kométa C/2023 P1 (Nishimura) bude zajtra najbližšie k Zemi, a to na ďalších 434 rokov.“ Petr Horálek

Na snímke je jasná planéta Venuša a kométa C/2023 P1 Nishimura.

Prestížna astronomická snímka dňa (APOD – Astronomy Picture Of the Day) NASA z 11. septembra 2023 s názvom Nádherná kométa Nišimura, ktorej autorom je Petr Horálek. Zdroj: Petr Horálek/Institute of Physics in Opava

Radosť z jedinečného záberu

Petr Horálek o vzniku fotografie píše: „Dnes ráno sa mi to podarilo zo Záhradného na Slovensku, kde sa kométa objavila na trochu zamračenej oblohe. Jej chvost je taký jasný, že som si ho aj v záhradnom ďalekohľade mohol vychutnať v takmer plnom zornom poli. V širokouhlom zábere je jasná Venuša (obklopená atmosférickou korónou) a zoskupenie Praesepe nad východným Slovenskom (s kopcami Zadňa hura a Veľká hora v diaľke). Bohužiaľ, kométa sa každé ďalšie ráno pozoruje ťažšie, takže som úprimne rád, že som túto krásu stihol aspoň raz vidieť!“ V sobotu 9. septembra 2023, keď fotografia vznikla, bolo kométu možné odfotografovať pomerne ľahko, čo mnohí fotografi (vrátane tých na Slovensku) využili. Kométa sa postupne približuje k Slnku, čo bude jej pozorovanie sťažovať.

Kedy a kde sa dá pozorovať?

Najlepšie a najľahšie možno kométu pozorovať v skorých ranných hodinách okolo 4.00 hod. na severovýchodnej oblohe v blízkosti súhvezdia Leva, asi 10 stupňov nad obzorom. Okolo 15. septembra ju bude možné fotograficky zachytiť aj na večernej oblohe, no i za súmraku, keď bude obloha ešte dosť svetlá.

Najjasnejšia by mala byť 17. septembra. Vtedy by mala dosiahnuť magnitúdu 5, čo znamená, že za priaznivých podmienok môže byť viditeľná aj voľným okom. V tento deň sa pre pozorovateľa na severnej pologuli bude nachádzať v súhvezdí Panna.

Najbližšie k našej planéte bude kométa okolo 12. – 13. septembra, keď nás minie vo vzdialenosti asi 125 miliónov kilometrov.

Astronomická snímka dňa NASA

Astronomická snímka dňa NASA (Astronomy Picture Of the Day, skr. APOD) je prestížne ocenenie najzaujímavejšej astronomickej fotografie dňa. Starostlivo ju vyberajú a následne dopĺňajú popularizačným textom editori, ktorí spolupracujú s úradom NASA. Medzi nimi je profesor Jerry Bonnell z Michiganskej technickej univerzity a profesor Robert Nemiroff z University of Maryland.

Mottom uvedeného ocenenia je: „Objavujte vesmír.“ Projekt sa začal v roku 1995 a odvtedy sa stal jedným z najuznávanejších svojho druhu po celom svete. Sprievodné texty sa prekladajú do 23 svetových jazykov a na sociálnych sieťach APOD ich denne sledujú stovky miliónov návštevníkov.

Zdroj: TS Fyzikálny ústav v Opave, NASA, iMeteo.sk