Podľa britskej štúdie sa včely budia po zime skôr a nemusia nájsť dostatok potravy

Teplejšie jari spôsobujú, že sa včely prebúdzajú skôr, čo ohrozuje opeľovanie kvetov jabloní aj hrušiek.

Včela opeľuje kvet jablone. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto

Výskum, v ktorom vedci pod vedením Chrisa Wyvera z Univerzity v Readingu skúmali správanie včiel, je jedným z najväčších svojho druhu v Spojenom kráľovstve. Výsledky zverejnili v odbornom časopise Ecology and Evolution.

Vedcov zaujímalo, ako včely reagujú na čoraz teplejšie počasie. Zistili, že s každým zvýšením teploty o jeden stupeň Celzia, spôsobeným zmenou klímy, vyliezajú divoké včely zo svojich hniezd o 6,5 dňa skôr, čo môže byť problematické.

„Rastúce teploty včelám komplikujú život. Teplejšie podmienky znamenajú, že sa včely zo zimného spánku prebúdzajú skôr, nemusia však mať dostatok potravy, ktorá by im poskytla energiu, keď ju budú potrebovať,“ uviedol Wyver.

Pre mladé včely je podľa neho životne dôležité zladiť termíny svojho prebúdzania sa s kvitnutím rastlín, pretože potrebujú nájsť peľ a nektár, aby zvýšili šance na prežitie a produkciu potomstva. „Nesúlad znamená, že včely nebudú schopné rastliny účinne opeľovať.“

Wyver varuje, že „menej prirodzeného opeľovania by mohlo viesť k tomu, že poľnohospodári budú musieť používať včely z úľov oveľa intenzívnejšie, čo by znamenalo vyššie náklady, ktoré by sa mohli preniesť na spotrebiteľa“. V dôsledku toho by sa v obchodoch mohli objaviť ešte drahšie jablká či hrušky.

Štyri desaťročia údajov

Štúdia sa zaoberala 88 rôznymi druhmi voľne žijúcich včiel počas obdobia 40 rokov na základe viac než 350-tisíc jednotlivých záznamov.

Dáta ukázali, že niektoré druhy sa objavujú skôr ako iné, čiže na meniacu sa teplotu reagujú rôzne. Všetkých 88 skúmaných druhov divokých včiel sa na jar objavovalo skôr priemerne o štyri dni každú dekádu.

Podobný vývoj aj na európskom kontinente

Vzhľadom na to, že podľa prognóz britskej meteorologickej služby Met Office budú zimy do roku 2070 o 1 až 4,5 stupňa Celzia teplejšie a až o 30 percent vlhkejšie, je pravdepodobné, že jar sa bude začínať skôr a aj včely budú počas roka aktívne skôr. Podobný vývoj teplôt sa očakáva aj v kontinentálnej Európe.

Posun vo výskyte včiel bude mať väčší vplyv na rastliny, ktoré sú závislé od opeľovania, ako sú napríklad jablone. Podľa vedcov rastliny nemusia byť pripravené kvitnúť v čase, keď sa včelám končí zimný spánok.

Zdroj: University of Reading, Ecology and Evolution