Nový očarujúci druh orchidey z Japonska vyzerá, akoby bol vyrobený zo skla

Nový druh Spiranthes hachijoensis s bielo-ružovými jemnými kvetmi objavil tím z Univerzity v Kóbe.

Zdroj: Masayuki Ishibashi

Spiranthes hachijoensis. Autor: Kenji Suetsugu

Aj vedci ostanú niekedy zaskočení, najmä keď objavia nový druh rastliny alebo živočícha tam, kde by to najmenej čakali. Presne na takomto mieste v Japonsku identifikovali botanici nedávno nový druh orchidey Spiranthes hachijoensis. Jej ružovo-biele kvety sú také jemné a krehké, že vyzerajú, ako keby boli zo skla alebo z cukru. Výskyt novoobjavených druhov rastlín je v Japonsku veľmi zriedkavý, pretože jeho flóra bola v minulosti už dôkladne preštudovaná a zdokumentovaná.

Skupina výskumníkov z japonskej Univerzity v Kóbe zistila, že orchidea S. hachijoensis kvitne v skutočnosti na mnohých bežných miestach, ako sú parky, trávniky a záhrady, a je príbuzná iným druhom, ktoré nájdeme tiež v týchto lokalitách. Oku lahodiaca rastlina však nebola doteraz pomenovaná. „Nové druhy nám mnohokrát ležia priamo pod očami a aj tak ich nevidíme,“ konštatovali vedci svoje zistenia v časopise Journal of Plant Research.

Orchidea má v Japonsku hlbokú tradíciu

Neuveriteľná rozmanitosť rodiny orchideí (Orchidaceae) je skutočne ohromujúca. Najbežnejším rodom orchidey v Japonsku je Spiranthes, ktorá bola po stáročia uctievaná. Zmienka o nej dokonca existuje v Manyoshu, najstaršej zachovanej zbierke poézie v krajine.

Táto fascinujúca skupina orchideí vykazuje širokú škálu jedinečných morfologických vlastností. Spiranthes niektorí nazývajú aj dámske kadere, a to pre ich podobnosť s vlnitými prameňmi vlasov. Rastliny majú centrálnu stonku, okolo ktorej vyrastá špirála drobných zvončekovitých kvetov, ktoré môžu byť biele, ružové, fialové alebo žlté. Lupene sú pritom veľké asi 3 až 4 milimetre.

Zdroj: Masayuki Ishibashi a Kenji Suetsugu

Spiranthes hachijoensis. Mierka je 10 milimetrov. Zdroj: Masayuki Ishibashi a Kenji Suetsugu.

Kvitne o mesiac skôr

Populáciu nového druhu objavili neďaleko ostrova Hachijo, ktorého meno inšpirovalo odborníkov a orchideu preto pomenovali Spiranthes hachijoensis. Existuje približne 50 druhov Spiranthes, ktoré sa vyskytujú v Eurázii, Austrálii a Amerike zvyčajne v miernych alebo tropických oblastiach. Vedci dlho verili, že Spiranthes australis je jediným druhom, ktorý na japonskej pevnine rastie.

Dlhodobé terénne výskumy však odhalili niekoľko populácií neidentifikovaného taxónu. Nový druh nemal na svojej stonke chĺpky typické pre S. australis a kvitol približne o mesiac skôr.

Odborníci desaťročie analyzovali vzorky zozbierané z rôznych oblastí Japonska, Taiwanu a Laosu. Pomocou morfologických, fylogenetických a ekologických štúdií sa im podarilo opísať nový druh orchidey S. hachijoensis, ktorá sa na molekulárnej úrovni líši od svojich príbuzných.

V porovnaní s inými druhmi Spiranthes má nový druh menšie kvety so širšími základňami a rovnejšími stredovými lupeňmi a nemá časť rastliny, ktorá slúži na samoopelenie. Morfologicky je ako S. hongkongensis a S. nivea, ale drobné rozdiely a genetická analýza potvrdili, že je jedinečný. Okrem tokijskej populácie našli autori štúdie S. hachijoensis v okrese Kanto a v okresoch Kyushu, Shikoku a Chubu.

Experti budú študovať S. hachijoensis i naďalej, aby lepšie porozumeli jej DNA, ekológii, evolučnej histórii a možnosti zachovania a ochrany tohto druhu. Orchidey, odborne nazývané vstavačovité, sú veľmi úspešnou čeľaďou s približne 28 000 známymi druhmi na celom svete. Bohužiaľ, aj ich v posledných rokoch ohrozuje strata biotopu.

Zdroj: CNN, Natureworldnews