Profesor Michal Fečkan patrí k najviac citovaným matematikom sveta

Marta Bartošovičová

Prof. RNDr. Michal Fečkan, DrSc.

Prof. RNDr. Michal Fečkan, DrSc., z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave, kde pôsobí na Katedre matematickej analýzy a numerickej matematiky, je jedným z najvýznamnejších slovenských matematikov vo svojej generácii. Vďaka vysokému počtu ohlasov získal prestížne svetové ocenenie Highly Cited Researchers 2019.

Prieskum, ktorý zahŕňa všetky vedné oblasti, realizuje spoločnosť Clarivate Analytics z Web of Science Group. Profesor Michal Fečkan je  jediným zástupcom Slovenska nachádzajúcim sa v tomto rankingu. Ocenenie je vyjadrením mimoriadneho medzinárodného uznania práce a výsledkov jeho práce.

Matematik prof. Michal Fečkan (1960) je od roku 1995 pedagógom na Katedre matematickej analýzy a numerickej matematiky Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského (FMFI UK) v Bratislave. Docentom  sa stal v roku 2000 a o rok neskôr získal titul DrSc. Od roku 2003 je profesorom. Na fakulte je garantom magisterského študijného programu Manažérska matematika a doktorandského študijného programu Numerická analýza a vedecko-technické výpočty. Je členom Učenej spoločnosti SAV a Jednoty slovenských matematikov a fyzikov. Je držiteľom ocenenia Vedec roka SR 2017.

Prof. RNDr. Michal Fečkan, DrSc. Foto Stanislav Griguš

Vo výskumnej práci sa prof. Fečkan zameriava na kvalitatívnu analýzu diferenciálnych rovníc a dynamických systémov a ich aplikáciách. Jeho výsledky zaznamenali v roku 2019 tak vysoký počet ohlasov, že sa zaradil medzi 1% najcitovanejších vedcov na svete pracujúcich v rôznych výskumných zameraniach.

Vo svojej publikačnej činnosti sa zaoberá širokým spektrom problémov. Významnú časť tvoria jeho práce o chaose v nelineárnych dynamických systémoch. Túto teóriu rozpracoval pre rôzne typy nelineárnych diferenciálnych, ako aj diferenčných rovníc so spojitými i s nespojitými nelinearitami. Tieto problémy sú aplikované na rozličné konkrétne problémy z fyziky, chémie a ekonómie, ako napríklad chaotické kmitania membrány, Duffingovej rovnice kmitania struny alebo McMillanovho zobrazenia. Michal Fečkan s Hirschovým indexom 25 bol celkovo citovaný 2314-krát.

Highly Cited Researchers 2019

V roku 2019 je Michal Fečkan jediným zástupcom Slovenska, ktorý sa v tomto rankingu nachádza. Jedného zástupcu má v rebríčku napríklad aj Maďarsko, Poľsko má 6, Rusko 10, Česká republika 14 a Rakúsko 55. Najväčšie zastúpenie vedcov má USA – 2737, Čína – 636 a Veľká Británia – 516. Do zoznamu je zaradených 6217 vysokocitovaných výskumníkov z takmer 60 krajín, ktorí patria medzi 1 % najcitovanejších vedcov vo svojom odbore na svete.

Ocenenie pre prof. Michala Fečkana

V súvislosti s prestížnym svetovým ocenením Highly Cited Researchers 2019, rektor UK Marek Števček povedal: „Verím, že výsledky a uznanie Michala Fečkana budú povzbudením aj pre ďalších vedcov na univerzite a v budúcnosti budeme mať v tomto prestížnom rebríčku čoraz viac slovenských zástupcov“. Michal Fečkan si 10. decembra 2019 prevezme Zlatú medailu UK.

Na Slovensku sa robí kvalitná veda, ktorú reprezentujú výborní vedci a učitelia ako Michal Fečkan. Myslím si, že je podstatné, aby výučba a veda boli úzko prepojené,“ zdôraznil dekan FMFI UK Daniel Ševčovič a dodal: „Ocenenie je vyjadrením mimoriadneho medzinárodného uznania práce a výsledkov profesora Fečkana a Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK. Je potešiteľné, že naša fakulta, univerzita a Slovensko majú zastúpenie v tomto prestížnom klube.“

Prof. Michal Fečkan v rozhovore pre Vedu na dosah, okrem iného, povedal: „Matematika mi poskytuje širokú škálu zaujímavých úloh, ktoré sa snažím pochopiť a tvorivo riešiť. Otvára mi dvere do fascinujúceho sveta čísiel, vzorcov a pekných teórií s praktickými aplikáciami a tie ma motivujú do ďalšieho bádania. Som vďačný za to, že môžem a viem robiť matematiku. Prináša mi do života šťastie a uspokojenie z vlastných výsledkov, ako napríklad o chaose v nelineárnych dynamických systémoch.“ Tieto výsledky, spolu s prácami o frakcionálnych diferenciálnych a diferenčných rovniciach, zhrnul vo svojich monografiách.

Foto: Stanislav Griguš a NCP VaT pri CVTI SR