Písmená, ktoré znamenajú svet už aj na YouTube CVTI SR

Matej Pok

Z čoho sa skladá svet okolo nás? Táto otázka ľudí zaujíma po stáročia. Odpoveď na ňu hľadal aj režisér Matej Pok počas natáčania filmu Písmená, ktoré znamenajú svet. Jeho film si môžete pozrieť už aj online.

„Film má podtitul Nekonečný príbeh chemických prvkov. Nevytvoril som ho však ako učebnú pomôcku chémie pre žiakov ani pre odborníkov. Je pre ľudí, ktorí už na chémiu možno dávno zabudli, pretože od čias strednej školy a benzénového jadra s ňou prerušili kontakty,“ hovorí režisér Matej Pok.

Dnes už poznáme všetky chemické prvky, ktoré sa nachádzajú na Zemi. Poznáme aj chemické prvky, ktoré sa na Zemi nevyskytujú vôbec. Ku všetkým týmto poznatkom viedla veľmi dlhá cesta. V dokumente Písmená, ktoré znamenajú svet nazrieme do príbehu chemických prvkov. Ukážeme si, ako je ich objavovanie prepojené s vývojom ľudského poznania od staroveku až po súčasnosť.

Aké chemické a fyzikálne objavy v 19. storočí priviedli D. I. Mendelejeva k jeho veľkému objavu a ako je možné, že periodický zákon aj po 150 rokoch stále platí? Vedci z celého sveta dnes pokračujú v hľadaní nových chemických prvkov. Aký má tento výskum význam pre budúce generácie?

Účinkujú: Martin Venhart, Viktor Milata, Milan Drábik