Uhádnete, čo bolo prvé – vajce alebo kura?

Čínski a britskí vedci sa usilujú prostredníctvom nových poznatkov rozlúsknuť známy hlavolam.

Kura a vajce. Zdroj: iStockphoto.com

Čo bolo prvé – kura či vajce? Vedci sa blížia k odpovedi. Zdroj: iStockphoto.com

Vedci prinášajú nové poznatky, ktoré ich môžu posunúť vpred pri riešení nekonečnej dilemy, čo bolo skôr. Vajce alebo kura? Po mnohých rokoch diskusií a lámania si hláv predstavuje tím odborníkov z Nankingskej univerzity a Univerzity v Bristole nový pohľad na vec.
Nie je to tak dávno, čo sa vedci domnievali, že predkami kurčiat boli ešte pred miliónmi rokov dinosaury znášajúce vajcia. Teraz však prichádzajú so zistením, že najstarší plaziví predchodcovia kurčiat, ktorí Zem obývali omnoho skôr než dinosaury, vajíčka s vysokou pravdepodobnosťou neznášali.

Išlo o prirodzenú stratégiu

V štúdii, ktorú publikovali v odbornom časopise Nature Ecology & Evolution, vzal tím vedcov 51 fosílnych druhov a 29 živých druhov a rozdelil ich do dvoch skupín. Prvou boli oviparous alebo vajcorodé (tie, ktoré kladú tvrdé alebo mäkké škrupinové vajcia) a druhou viviparous alebo živorodé (tie, ktoré vajíčka nekladú, ale rodia svoje potomstvo priamo). Ako sa ukázalo, plaziví predkovia kurčiat patrili do druhej skupiny.

Podľa vedcov išlo o prirodzenú biologickú stratégiu. V tom čase bolo totiž pre predmetnú skupinu živočíchov omnoho bezpečnejšie, ak sa narodilo už rovno hotové mláďa, ako by mali najprv zniesť a ešte aj vysedieť vajíčko.

Amnioty verzus tetrapódy

„Pred amniotami (lat. reptilia; veľký monofyletický taxón štvornožcov) žili na Zemi tetrapódy (skupina stavovcov s dobre diferencovanými končatinami s prstami), ktorým sa vyvinuli končatiny z rybích plutiev. Pokiaľ chceli tieto obojživelné živočíchy prežiť a rozmnožovať sa, museli sa pohybovať v blízkosti vody,“ približuje Michael Benton z Univerzity v Bristole.

Amnioty, ktoré prišli na scénu po nich (približne pred 320 miliónmi rokov), sa už od vody oddelili. „Vďaka špeciálnej koži, ktorá dokázala zadržiavať vodu, sa nemuseli báť, že na súši neprežijú. Dosiaľ sa pritom všeobecne verilo, že sa na pevnine rozmnožovali práve kladením vajíčok,“ uvádza paleobiológ.

Aktuálna práca čínskych a britských odborníkov, ako aj práce ďalších vedcov v ostatných rokoch však klasický model, že prvé plazy kládli vajíčka, spochybňujú.

„Mnohé jašterice a hady sú totiž v reprodukcii veľmi flexibilné. Živorodé živočíchy sa dokážu v prípade potreby prinavrátiť ku kladeniu vajíčok a naopak,“ zdôrazňuje profesor Baoyu Jiang, vedúci štúdie. „V skutočnosti by teda mohlo byť na svete kurča skutočne skôr než vajíčko,“ uzatvára.

Zdroj: Unilad, Ecology & Evolution