Najťažšia bunka sveta

ilustračné foto

Napadlo Vám niekedy, že najťažšou bunkou na svete je pštrosie vajce?

Pod pojmom „bunka“ si ľudia predstavujú niečo síce komplikované, ale zároveň maličké, čo je vidieť prinajlepšom pod mikroskopom. Nie je tomu tak vždy – niektoré bunky sú dobre viditeľné ľudským okom. Napríklad, keď rozoberiete pomaranč na tie malé čiastočky v mesiačikoch, dostanete jednotlivé rastlinné bunky. Iné bunky sú zase veľmi dlhé, ale len nepatrne široké – to je napríklad prípad ľudských nervových buniek, ktorých výbežky (axóny) môžu byť dlhé až meter. Najobjemnejšou bunkou zase môže byť riasa lazucha, ktorá môže dorásť až do veľkosti 3 metrov. Prvenstvo vo váhe však drží pštrosie vajce, ktorého váha dosahuje aj 2 kilogramy. To je aj kvôli hrubej škrupine, ktorá tvorí vonkajšiu membránu bunky a musí vydržať váhu matky (viac ako 100 kilogramov) počas sedenia. Zaujímavé však je, že v pomere k veľkosti vtáka, je pštrosie vajce jedným z najmenších vajec. Na tomto mieste je však ešte vhodné povedať, že niektorí vedci považujú za bunku len žĺtok vajca.

Štúdium tejto problematiky je možné na odbore:

Biológia

Autor: Michal Kesely, P-MAT, n.o.

Foto: http://fotky-foto.sk/