Človek je vlastne baktéria

ilustračné foto

Vedci zistili, že na bunkovej úrovni je človek vlastne baktéria. (Projekt: Ľudský mikrobióm).

Keď sa povie slovo „baktéria“, väčšina si predstaví choroby, dlhé čakanie u lekára a antibiotiká. Zaujímavosťou je, že veľkou súčasťou správneho fungovania ľudského tela sú „dobré“ baktérie, ktoré sa nachádzajú viac menej všade po tele (od kože až po pľúca). Podľa ich umiestnenia sa delia na rôzne oblasti (mikrobioty). Napríklad v črevách (v črevnej mikrobiote) dobré baktérie tvoria až dva kilogramy váhy človeka (viac ako mozog). Pomáhajú s imunitou, chránia proti infekciám, znižujú hladinu cholesterolu a produkujú vitamíny.

Druhý typ „baktérii“ tvorí našu podstatu. Mitochondrie sú (podľa endosymbiotickej teórie) bývalé baktérie, ktoré sa počas evolúcie spojili s našimi bunkami. Plnia hneď niekoľko funkcií. Pracujú napríklad ako bunkové elektrárne, produkujú teplo, uskladňujú vápnik a sú zodpovedné za smrť bunky (apoptózu), keď je bunka chorá, alebo stará.

Baktérie, ktoré sú súčasťou mikrobioty, sa ako celok nazývajú mikrobióm. Niektorí vedci považujú mikrobióm za samostatný orgán. Právom, lebo iba jedna bunka z desiatich, ktorá sa nachádza v ľudskom tele, je naša.

Štúdium tejto problematiky je možné na odboroch:

• mikrobiológia
  • molekulárna biológia