Od detstva sníval o tom, že sa stane lietajúcim mníchom Cypriánom. Na vlastných strojoch začal lietať približne o päť rokov skôr ako Štefánik.
V dnešný deň si pripomíname 140. výročie narodenia významného slovenského pilota a konštruktéra Andreja Kvasa.
Priekopník slovenského a maďarského letectva v bývalom Rakúsko-Uhorsku absolvoval v roku 1908 prvý medzimestský let na území súčasného Slovenska medzi Bratislavou a Trnavou. Vzdialenosť 45 kilometrov zdolal vo výške 50 až 70 metrov za 58 minút. Napriek tomu, že sa o tomto prelete dodnes historici sporia, je o ňom zmienka aj v Encyklopédii Slovenska z roku 1979.
Andrej Kvas je dodnes právom považovaný za priekopníka slovenského letectva. Na vlastných strojoch začal lietať približne o päť rokov skôr ako generál Milan Rastislav Štefánik.
Sníval o tom, že sa stane lietajúcim mníchom Cypriánom
Kvas od detstva sníval o tom, že sa stane lietajúcim mníchom Cypriánom. Neskôr bol jeho vzorom legendárny francúzsky pilot Louis Blériot. Po absolvovaní priemyselnej školy v Pešti, ktorú skončil ako vyučený mechanik, si s bratom otvorili dielňu zameranú na opravy a zámočnícke práce. V tom čase už bol známy svojím záujmom o aviatiku, a tak sa s ním spojil zámožný inžinier Aladár Zsélyi, s ktorým sa poznali zo školy. Zsélyi mal rozpracovaný projekt lietadla vlastnej konštrukcie i dostatok financií na jeho realizáciu.
Na jar 1910 napokon uzrelo svetlo sveta ich prvé lietadlo Zsélyi I. Po ňom nasledovalo prestavané lietadlo označené Zsélyi II, s ktorým však Aladár havaroval a ťažko sa zranil. Havarované lietadlo od neho Kvas odkúpil. Vytvoril úplne novú konštrukciu, ktorú nazval Kvasz I. Lietadlo vybavené novým motorom Anzani, ktorý mu doviezol brat z Paríža, zožalo úspech a stalo sa prvým z piatich lietadiel, ktoré Kvas počas života skonštruoval.
Vždy naboso
Ako pilot začal vystupovať na populárnych exhibíciách. Lietal vždy naboso, pretože chcel svoje lietadlá maximálne odľahčiť. V septembri 1911 mu tlieskali tisíce ľudí v jeho rodnej Békešskej Čabe. Vďaka Kvasovi sa uskutočnili prvé letecké exhibície aj na území súčasného Slovenska.
Vystupoval v Košiciach, Levoči, Spišskej Novej Vsi, Hlohovci, Leviciach, Nitre, Trnave, Trenčíne, Topoľčanoch, Kežmarku aj Prešove. V dňoch 25. a 26. júla 1914 sa zúčastnil na dovtedy najväčšom leteckom dni na Slovensku, Aviatickom mítingu v Piešťanoch. Niektoré historické pramene dokonca uvádzajú, že za jeho výkony mu písomne blahoželali svetoví priekopníci letectva – Američania bratia Wrightovci i Kvasov vzor Blériot.
Dve svetové vojny a povojnové aktivity
Po vypuknutí prvej svetovej vojny patril Kvas k prvým pilotom rakúsko-uhorskej armády. Niektoré z lietadiel, ktoré zostavil, boli použité na letecký prieskum. Kvas lietal ako prieskumný pilot v rámci Fliegerkompanie 3 na ruskom fronte až do decembra 1914, keď bol pre poruchu stroja Aviatik B.I nútený pristáť za ruskými líniami. Skončil v zajatí.
Po vojne sa v roku 1919 stal veliteľom letiska Maďarskej republiky v Aszóde.
Cena za priekopníctvo v letectve a ďalšie uznania
Po druhej svetovej vojne mu Medzinárodná letecká federácia udelila cenu za priekopníctvo v letectve. Ako čestný hosť sa zúčastnil na Majstrovstvách Slovenska v leteckej akrobacii v Trenčíne v roku 1964. Zomrel v Budapešti 27. januára 1974 vo veku 90 rokov.
Kvas vydal knižku Základné princípy techniky lietadiel. Maďari si jeho pamiatku uctili pomenovaním ulice v Budapešti. V roku 1996 Slovenská pošta vydala známku znázorňujúcu lietadlo typu Kvasz VI. Mestská časť Košice-Západ mu zas v roku 2013 odhalila pamätnú tabuľu. Stalo sa tak pri príležitosti 100. výročia ukážky letu nad bývalým vojenským cvičiskom.
Zdroje: teraz.sk, bratislava.sme.sk, Wikipedia
(af)