Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Štefánikove myšlienky ožijú vo virtuálnej realite

Tamara Leontievová

Umelec Adam Novota pripravuje unikátnu hru, v ktorej budú môcť hráči na „vlastnej koži“ zakúsiť Štefánikov posledný let, „ohmatať si vlastnými rukami" predmety, ktoré používal a zamyslieť sa nad presahom jeho osobnosti.

Scéna z hry. Štefánikova maska. Zdroj: archív Adama Novotu

Od smrti Milana Rastislava Štefánika ubehlo 101 rokov, patrí však medzi osobnosti s naozaj veľkým presahom. Pri výskume k svojej dizertačnej práci na tému utópie naňho narazil aj umelec Adam Novota, ktorý pôsobí na Vysokej škole výtvarných umení. Osobnosť M. R. Štefánika ho ohúrila natoľko, že sa ju rozhodol zvečniť v unikátnej VR (virtual reality) hre.

„Štefánik mi učaroval, keď som pri výskume utópií narazil na jeho plán osídliť ostrov Tupai a spraviť z neho domov pre Čechoslovákov. Zahĺbil som sa do výskumu natoľko, že sa zo Štefánika stal samostatný projekt, ktorému sa venujem už sedem rokov,“ hovorí umelec, ktorý stojí za unikátnym projektom.

V hre o slávnom letcovi a politikovi spája umelec množstvo diskurzov. Nachádza sa v nej kompletné interaktívne múzeum v Košariskách plné artefaktov, pričom hráč si ich v hre všetky môže podrobne prezrieť, „ohmatať“ či ich preniesť na iné miesto. Ďalšou významnou súčasťou hry sú obyvatelia Košarísk, ktorí „žijú Štefánikov odkaz“ a s ktorými má hráč možnosť interakcie. Samozrejmosťou je množstvo dokumentov, ktoré všetky roviny stmeľujú do jedného celku.

„Štefánik je fascinujúca osobnosť. Vystihuje to najmä príhoda, pri ktorej prezentoval Francúzom svoj plán na vybudovanie meteorologickej stanice, ktorá by obsiahla celú Oceániu. Vypočuli si ho a jedna z reakcií na jeho víziu znela: „Bolo to také bizarné, že som o tom ani nestihol pochybovať.“ To bola najvtipnejšia a z môjho pohľadu aj najvýstižnejšia reakcia,“ konštatuje s úsmevom Adam Novota.

Dodáva, že čím dlhšie študoval Štefánikovu osobnosť, tým viac chápal jeho osobný presah reality. Pripadalo mu, že okrem známych historických faktov na Slovensku chýba aj uvedomenie si, čo môže tento významný muž znamenať nielen pre históriu našej krajiny, ale aj pre súčasnosť a našu budúcnosť. „Štefánik bol síce nižší, no vždy myslel vo veľkom. Jeho nápady boli vždy obrovské a nič ho nedokázalo zastaviť. Koniec koncov, aj spomínaná myšlienka na osídlenie ostrova Tupai neboli len plané reči. So svojím francúzskym partnerom ten ostrov skutočne kúpili, dokonca existoval aj plán na pestovanie kokosových paliem. Veľké zámery mu prekazila až I. svetová vojna,“ opisuje autor hry.

Tá je momentálne v štádiu dokončovania herného scenára. „Hra by mala byť pre verejnosť prístupná približne o dva roky. Chceme ju dať k dispozícii múzeám, momentálne rokujeme s Múzeom Čechov a Slovákov v Iowe, ale určite bude dostupná aj na herných portáloch pre bežných ľudí.“

Možnosť „zažiť“ Štefánika na „vlastnej koži“ pomocou hry vo VR predstavuje výnimočné prepojenie histórie a súčasnosti. Herné podmienky virtuálnej reality zasa môžu vytvoriť vynikajúce prostredie na prilákanie mladej generácie.

(TL)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky