Analýza ukázala, že bolo vyrobené zo zliatiny medi s prvkami olova a cínu.
Archeologická expedícia priniesla z hlbín mora pri švédskom Marstrande množstvo dôležitých artefaktov. Tým najdôležitejším je ale lodné delo.
Medzinárodný výskumný tím vedený námorným archeológom Staffanom von Arbinom z Göteborskej univerzity určil, že ide o pravdepodobne najstarší lodný kanón v Európe. Kov, ktorý použili na jeho výrobu, bol vyťažený z územia dnešného Slovenska.
Pochádza zo 14. storočia
Malé delo z medenej zliatiny, ktoré sa nabíja cez ústie, našli v hĺbke 20 metrov v mori pri meste Marstrand, ktoré sa nachádza severozápadne od Göteborgu. Potápač pôvodne nevedel o význame svojho nálezu, no neskôr o svojom objave informoval Námorné múzeum v Göteborgu.
Vedci sa domnievajú sa, že delo pochádza zo stroskotanej lode. Ide podľa nich o lodné delo, nie delo, ktoré sa prepravovalo ako náklad, pretože v prachovej komore našli ešte časti nálože. To znamená, že delo bolo v čase, keď skončilo na morskom dne, nabité a pripravené na použitie v boji. Z jeho upchávky sa dalo zistiť, aké je staré, pretože bola vytvorená z organického materiálu a dala sa analyzovať pomocou rádiokarbónovej metódy.
Analýza ukázala, že delo je pravdepodobne zo 14. storočia, čo z neho robí jedno z najstarších, aké sa kedy v Európe našli.
Meď zo Slovenska
Počas dôkladnej štúdie nálezu použili vedci najmodernejšiu technológiu 3D skenovania a vykonali tiež chemickú analýzu použitého kovu. Tá ukázala, že zliatina medi pozostávala z približne 14 hmotnostných percent olova a len nepatrných stôp cínu.
Zloženie nie je podľa odborníkov najšťastnejšie. Zbraň nie je optimálna na dlhodobé a intenzívne používanie, hlaveň by totižto postupom času pukla. Je zrejmé, že osoba zodpovedná za odlievanie dela úplne nerozumela rôznym vlastnostiam zliatin medi. Umenie výroby diel bola v tej dobe oblasť, ktorá sa riadila teóriou pokusu a omylu.
Chemická analýza navyše poskytuje pohľad na pôvod materiálov použitých pri konštrukcii zbrane. Predpokladá sa, že medená ruda pochádzala z územia dnešného Slovenska, pričom olovená zložka buď od našich susedov z česko-poľskej pohraničnej oblasti, alebo z Anglicka.
Historický Marstrand
V 14. storočí bol Marstrand vďaka svojej výnimočnej prístavnej infraštruktúre spájajúcej západnú Európu a región Baltského mora prominentným centrom obchodnej lodnej dopravy. Tento námorný koridor však nebol imúnny proti konfliktom, pretože moria boli často zapojené do vojen a šarvátok, ktoré negatívne ovplyvňovali pobrežné komunity. Bohatstvo okrem toho tiež priťahovalo pozornosť pirátov.
Delá ďalej poukazujú v tejto ére na integráciu nových strelných zbraní, ktoré boli súčasťou taktických výhod. V neskorom stredoveku sa používali nielen na vojnových, ale aj obchodných lodiach na ochranu pred pirátmi a inými nepriateľmi.
Dizajn nálezu zodpovedá delám obvykle spájaných s 15. a 16. storočím. Karbónová metóda však datovala model do 14. storočia.
Archeológovia by teraz chceli nájsť vrak, na ktorom sa delo nachádzalo. Dúfajú, že by mohol byť niekde blízko náleziska, no bude pravdepodobne v zlom stave. Štúdie podobného charakteru prispievajú k novým poznatkom o ranom vývoji delostrelectva na súši a na mori, ale zároveň svedčia o nepokojnom období pre námorníkov, ako aj pobrežné obyvateľstvo.
Zdroj: University of Gothenburg, Sundries
(JM)