Bavil vás Oppenheimer? Pozrite si aj ďalšie filmy o geniálnych vedcoch a vedkyniach

Simona Schwarz

Filmy s vedeckou tematikou nám približujú vedecké objavy, technologický pokrok, mýty a skryté životy odborníkov.

Svetoví vedci.

Svetoví vedci. Grafika: Michaela Mašánová

Film Oppenheimer vypredáva od svojej premiéry kinosály po celom svete. Trojhodinová snímka režiséra Christophera Nolana približuje divákom nielen osobný život J. Roberta Oppenheimera, ale aj fascinujúci príbeh vedeckej komunity 20. storočia.

Filmu sa podarili hneď dve veci. Strhnúť divákov skvelým scenárom, no zároveň oprášiť ich základné vedomosti z fyziky. Popularizácii vedy sa podobným spôsobom venuje viacero úspešných filmov. Vybrali sme pre vás tie najlepšie z nich.

Skryté čísla

Pomerne nový film z roku 2016 s originálnym názvom Hidden Figures podľa rovnomenného románu autorky Margot Leeovej Shetterlyovej. Hlavnými postavami sú tri Afroameričanky Katherine Johnsonová, Mary Jacksonová a Dorothy Vaughanová, ktoré pracujú pre úrad NASA v búrlivom čase vesmírnych pretekov medzi Spojenými štátmi a Sovietskym zväzom.

Hrdinky sa výrazne podieľali na prvom americkom pilotovanom vesmírnom programe Mercury, ktorého hlavným cieľom bolo vyslať človeka na nízku obežnú dráhu Zeme a bezpečne ho vrátiť naspäť.

Okrem náročnej práce museli tieto ženy čeliť aj rasovej neznášanlivosti. Program sa začal ešte v organizácii NACA (predchodkyni novovzniknutého úradu NASA), ktorá v tom čase v súlade so zákonom segregovala zamestnancov na základe farby pleti. Zmenilo sa to až transformáciou na novú agentúru v roku 1958.

Einstein a Eddington

Ako názov filmu napovedá, ústrednou postavou filmu je Albert Einstein. Druhým hlavným hrdinom je sir Arthur Eddington, fyzik, ktorý ako prvý experimentálne potvrdil Einsteinovu teóriu relativity.

Na tvorbe filmu spolupracovalo HBO s britskou televíziou BBC. Okrem vedy snímka zaujme aj historickým kontextom. Dej sa začína na jar v roku 1914, teda tesne pred vypuknutím prvej svetovej vojny, a končí v roku 1919, keď sir Arthur Eddington potvrdí slávnu teóriu.

Kód Enigmy

Ďalší film, ktorého dej sa odohráva na pozadí veľkých historických udalostí. Tentoraz sa posúvame k druhej svetovej vojne. Jeden z najlepších hercov súčasnosti Benedict Cumberbatch v ňom stvárňuje postavu Alana Turinga, výnimočného matematika a odborníka na kryptoanalýzu (získavanie zašifrovaných informácií).

Počas vojenského konfliktu sa Alanovi Turingovi  podarí prelomiť nacistickú komunikáciu pomocou ním vytvoreného dešifrovacieho zariadenia. Jeho prácu preto mnohí historici označujú za najdôležitejší príspevok jednotlivca k víťazstvu Spojencov nad nacistickým vojskom.

Napriek štatútu vojnového hrdinu sa jeho život končí tragicky. Krátko po tom, čo pre homosexuálnu orientáciu absolvuje chemickú kastráciu (namiesto väzenia), spácha v roku 1954 samovraždu. S odkazom na jeho životný príbeh schválil britský parlament v roku 2017 zákon, ktorý ľuďom udeľuje milosť za tresty vyrubené podľa historických zákonov, ktoré zakazovali inú než heterosexuálnu orientáciu.

Temple Grandinová

Biografická dráma z roku 2010 zachytáva súkromný aj pracovný život vedkyne a spisovateľky Temple Grandinovej. Temple ešte v detstve diagnostikovali autizmus, čo v mnohých prípadoch ľudí diskvalifikuje z vykonávania mnohých povolaní.

Vďaka snahe svojej rodiny a učiteľov sa však Temple dokázala presadiť aj vo veľmi náročnom prostredí akademickej komunity a stala sa z nej špičková odborníčka na zlepšovanie podmienok chovu priemyselného dobytku.

Dnes pôsobí ako profesorka vied o správaní zvierat na Coloradskej štátnej univerzite a ako aktivistka za práva ľudí s poruchami autistického spektra. O životopisnom filme sa vyjadrila ako o zvláštnom stroji času, ktorý ju zobral na výlet do minulosti.

Čas prebudenia

Jeden z najlepšie hodnotených filmov z deväťdesiatych rokov 20. storočia zachytáva obrovské úsilie neurológa Olivera Sacksa, ktorý chce vyliečiť ľudí trpiacich hroznými následkami spôsobenými epidémiou encefalitídy. Hlavné postavy hrajú Robin Williams a Robert De Niro.

Okrem hviezdneho obsadenia je film zaujímavý aj tým, že divákom približuje, ako prebieha schvaľovací proces na využitie experimentálnej liečby. Presne o to sa totiž doktor Sacks snaží. Komisiu žiada o povolenie využiť v prípade komatóznych pacientov liek L-Dopa, ktorý sa oficiálne využíval len na liečbu Parkinsonovej choroby.

Teória všetkého

Film inšpirovaný knihou exmanželky Stephena Hawkinga zachytáva jedno z najťažších, ale aj najkrajších období v živote geniálneho vedca. Hawking je v ňom ešte len študentom na univerzite v Cambridgei. Stále zdravý a čerstvo zamilovaný do študentky umenia Jane Wildovej má našliapnuté na výnimočnú akademickú kariéru.

Jeho život sa však obráti naruby, keď zistí, že trpí amyotrofickou laterálnou sklerózou, známou pod skratkou ALS. Toto ochorenie spôsobuje poškodenie mozgu aj celej nervovej sústavy.

Hawkinga to však neodradí a pokračuje vo svojich štúdiách aj vo vzťahu s Jane. Napriek tomu, že mu v roku 1964 lekári predpovedali najviac dva roky života, Stephen Hawking rozširoval poznatky v teoretickej kozmológii až do svojej smrti v roku 2018.

Počas života Hawking označil film za z väčšej časti pravdivý. Herec Eddie Redmayne si za jeho stvárnenie odniesol cenu akadémie za najlepší mužský herecký výkon.

Zdroje: Livescience, Movieweb, Collider