O projekte H2GP sme sa rozprávali s hlavným organizátorom súťaže Branislavom Hlinkom a s koordinátorkou projektu Erikou Czingel.

Vľavo Branislav Hlinka z H2GP Slovakia, členovia víťazného tímu OSTROV Team zo Strednej odbornej školy informačných technológií v Košiciach, vpravo Erika Czingel. Zdroj: H2GP Slovakia
V Zážitkovom centre vedy Aurelium v Bratislave sa konalo slovenské finále najväčšej vodíkovej súťaže H2GP PRO pre študentov stredných odborných škôl z celého Slovenska, ktorú organizuje OZ H2GP Slovakia.
Prostredníctvom súťaže sa študenti hravou formou oboznamujú s obnoviteľnými zdrojmi energie a technológiami, ako aj s problematikou automobilového priemyslu na Zemi.
Dôležitá je taktika aj schopnosť predvídať
Na mieste aj v jednotlivých monopostoch opäť vládla skvelá atmosféra presýtená adrenalínom a napätím.
Prvý deň (26. marec 2025) si sily zmeralo osem tímov, ktoré na štart postavili svoje RC modely diaľkovo ovládaných áut s hybridným pohonom. Počas šesť hodín trvajúcich vytrvalostných pretekov študenti predviedli svoje schopnosti.
Preteky si totiž vyžadujú aj umenie taktizovať, schopnosť spolupracovať v tímoch, riešiť vzniknuté technické problémy a najmä robiť rozhodnutia, ktoré majú RC modelom zabezpečiť čo najlepšiu kombináciu výkonu, spoľahlivosti a výdrže.

Členovia poroty: (zľava) špecialistka na ESG a CSR Barbora Bažik, moderátor Rádia Vlna Rasťo Orth, výkonná riaditeľka klastra INOVATO Anna Čaplovičová a predseda Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) Ján Weiterschütz a organizátori Erika Czingel a Branislav Hlinka. Zdroj: H2GP Slovakia
O projekte H2GP sme sa na mieste rozprávali s hlavným organizátorom súťaže Branislavom Hlinkom, predsedom OZ H2GP Slovakia, a s Erikou Czingel, koordinátorkou projektu a podpredsedníčkou OZ H2GP Slovakia.
Mohli by ste čitateľom priblížiť súťaž H2GP PRO, ktorú organizuje vaše OZ H2GP Slovakia?
B. Hlinka: Hlavným projektom je vodíková vytrvalostná súťaž H2GP PRO, kde študenti stredných odborných škôl pretekajú so svojimi vodíkovými RC modelmi áut v mierke 1 : 10. V rámci OZ organizujeme okrem slovenského aj české finále a obaja sme aj v organizátorskom tíme celosvetového finále. Okrem hlavného projektu pripravujeme aj projekt pre základné školy H2GP SPRINT.
E. Czingel: Súťaž RC modelov vodíkových autíčok najnovšie plánujeme aj pre vysoké školy. Pôjde však o modely, ktoré budú poháňané výhradne vodíkom (súťažné modely študentov stredných škôl majú hybridný pohon na batériu a vodík, pozn. red.). Ide o novú kategóriu určenú len pre vysoké školy – univerzity.

Diváci aj súťažiaci počas najväčšej vodíkovej súťaže H2GP PRO v ZCV Aurelium. Foto: M. Ivičič/ZCV Aurelium
Je cieľom súťaže spropagovať vodík ako zelené palivo?
B. Hlinka: Áno, hlavným cieľom našich aktivít je propagácia využitia vodíka ako obnoviteľného zdroja energie. Študenti sa pomocou tohto projektu venujú technickým otázkam v oblasti konštrukcie áut a popri tom sa postupne prepracovávajú aj k problematike zelenej energie, aj keď si to niektorí možno ani neuvedomujú.
Súťaž má už niekoľkoročnú tradíciu. Ak som sa správne dočítala, malo by ísť o deviaty ročník. Organizujete súťaž od začiatku? Ak porovnáte predchádzajúce ročníky s tým terajším, čím sa líšia?
B. Hlinka: Ja osobne sa venujem organizácii tohto závodu už od roku 2017, respektíve v roku 2016 sa súťaž konala prvýkrát v Prahe, vtedy sme sa s piatimi slovenskými školami pripojili k českému finále v Prahe. Každý rok sa súťaž koná tu v Aureliu (Zážitkové centrum vedy Aurelium, pozn. red.). Ak to mám porovnať… Každý rok je niečím zaujímavý, sú to iné deti, jedno však majú všetky spoločné: nadšenie.
„Každý rok je niečím zaujímavý, sú to iné deti, jedno však majú všetky spoločné: nadšenie.“
Napriek tomu, že si počas pretekov konkurujú, vo väčšine prípadov si dokonca navzájom pomáhajú. Je medzi nimi súťaživosť, neexistuje však nevraživosť.
Čo mi veľmi lichotí, je, že keď sa deťom niečo nepodarí, neodchádzajú s negatívnym postojom „kašleme na to“. Naopak, povedia niečo v zmysle „budúci rok vyhráme, od zajtra začíname na tom pracovať“. Takže si naozaj odtiaľto odnášajú dobrý pocit, čo je pre mňa veľké zadosťučinenie.

Cieľom súťaže je spropagovať vodík ako zelené palivo. Zdroj: H2GP Slovakia
Študenti súťažia s malými modelmi vodíkových autíčok. Pripravujú si ich sami?
B. Hlinka: Školy, ktoré sú v pozícii nováčika, začínajú s vybavením, ktoré im umožní zúčastniť sa na pretekoch bez toho, aby museli veľmi zdokonaľovať svoj model, keďže na začiatku nemajú až toľko skúseností. Toto základné vybavenie je vcelku finančne náročné, preto sa spoločne so školami snažíme hľadať sponzorov a podporovateľov. Vybavenie obsahuje základný model RC auta vrátane ovládača, batérií, pneumatík a karosérie, vodíkový palivový článok, hydrostiky (nádrže na vodík) a elektrolyzér (plnička vodíkových nádrží).
Týmto predpripraveným modelom RC auta ich chceme motivovať, aby sa zúčastnili prvýkrát, pocítili atmosféru a nabrali skúsenosti. Cieľom je, aby ho počas nasledujúcich zopár rokov zdokonaľovali a urobili z neho pretekársku formulu. To znamená, že sa dostávajú postupne od amatérskeho auta v prvom roku až k dokonalému pretekárskemu autu o niekoľko rokov neskôr.

Študenti svoje modely stále inovujú, upravujú a zdokonaľujú. Foto: M. Ivičič/ZCV Aurelium
Čiže oni model ďalej vyvíjajú, tuningujú si ho?
B. Hlinka: Doslova.
E. Czingel: Študenti stále inovujú, upravujú a zdokonaľujú svoje modely áut. Treba však zdôrazniť, že podstatou týchto pretekov je ich vytrvalostný charakter. Trvajú šesť hodín a tímom je k dispozícii len obmedzené množstvo energie. Okrem technickej prípravy musia študenti precízne plánovať stratégiu riadenia energie – vypočítať spotrebu v závislosti od počtu dostupných hydrostikov a batérií, určiť optimálne načasovanie ich výmeny a zabezpečiť, aby vozidlo zvládlo celých šesť hodín pretekov bez energetických výpadkov. To si vyžaduje nielen technické zručnosti, ale aj strategické myslenie a efektívnu tímovú spoluprácu.

Z amatérskeho auta v prvom roku môže byť o niekoľko rokov neskôr dokonalý model pretekárskeho auta. Zdroj: H2GP Slovakia
Je v tom teda aj kus taktiky.
B. Hlinka: Určite áno. Matematika, fyzika, strojárstvo, prosto všetko dokopy. Celá tá myšlienka nie je len o rýchlom jazdení, ale aj o zelenej energii, o vodíku a hlavne o spotrebe, keďže všetci majú obmedzené množstvo energie na celé preteky. Nechceme aby sa to skončilo tak, že si budú len meniť baterky a na vodík ani nepomyslia. Preteky sú koncipované tak, aby mali k dispozícii obmedzený počet batérií a boli tak nútení využiť aj vodík a pritom predĺžili dojazd zhruba dvojnásobne. Samozrejme, keď jazdia príliš rýchlo, majú väčšiu spotrebu, a tak sa môže stať, že ku koncu nebudú mať dostatok energie, aby dokončili preteky.
E. Czingel: Preto musia svoje autá inovovať, vyvíjať, odľahčiť ich a tak ďalej, aby tak predĺžili dojazd. Čím je auto ľahšie, tým menej „žerie“.
Koľko trvá skonštruovanie takého autíčka, ak majú k dispozícii základný model? Koľko na tom študenti pracujú, kým idú do súťaže?
B. Hlinka: Keď hovoríme o škole, ktorá sa plánuje zúčastniť prvýkrát, je vhodné sa projektu venovať aspoň tri mesiace. Lebo jedna vec je postaviť autíčko, aby jazdilo, druhá vec je naozaj jazdiť, testovať jazdenie na vodík, kombinovať jazdenie na vodík a baterku.
Oboznámiť sa s celým konceptom, ako jazdiť, lebo väčšina študentov nikdy predtým podobný ovládač nedržala v ruke. Ako vedieť opraviť auto v prípade poruchy. Všetci potrebujú trénovať, pretože keď s modelom nabúrajú, stratia energiu, rýchlosť a čas. To znamená, že udržať ideálnu stopu je naozaj nevyhnutné, ale náročné. Dá sa to, samozrejme, stihnúť aj za kratší čas, ide to však na úkor tréningu.

Na 9. ročníku súťaže si zmeralo sily osem tímov. Prehliadka súťažných RC modelov autíčok pred odštartovaním pretekov. Zdroj: H2GP Slovakia
Ste aj počas príprav v kontakte so študentmi, pomáhate im pri vývoji modelu? Sú študenti aj popredu v porovnaní s dospelými?
B. Hlinka: Áno, snažíme sa byť nápomocní, aj keď mnoho vecí som sa naučil práve ja od nich. Vždy sa im snažím povedať: „Ak máte problém, príďte s dvoma riešeniami a ja sa vám budem snažiť odpovedať a naviesť vás na to podľa mňa správne riešenie. Nečakajte však, že problém za vás vyriešim.“ Chcem, aby deti vedeli veci riešiť konštruktívne. Aby vedeli prísť na to, akým smerom sa vydať. Keď sa už nevedia rozhodnúť, nevedia si dať rady, potom môžu za nami prísť.
E. Czingel: Ešte doplním, dobré na tejto súťaži je to, že predovšetkým je to tímová spolupráca. Študenti musia vedieť rýchlo zareagovať, keď nastane nejaký problém, musia to vedieť rýchlo vyriešiť, aby si napríklad, ak sú na popredných priečkach, udržali pozíciu. Musia teda vedieť pracovať pod stresom, tlakom. Je to aj skúsenosť do života. Ak sa aj nebudú venovať obnoviteľným zdrojom energie, niekam ich to určite v pracovnom živote posunie.

Svoje modely študenti inovujú a vyvíjajú. Využívajú pri tom matematiku, fyziku, aj znalosti z oblasti strojárstva. Zdroj: H2GP Slovakia
Aké kvality musia mať študenti, ktorí sa chcú do súťaže zapojiť?
E. Czingel: Musia mať zapálenie a výdrž. Mali sme napríklad študenta, ktorý bol natoľko zanietený, že ho to motivovalo k tomu, aby si po trojročnej škole urobil maturitu a pokračoval ďalej v štúdiu. Dostal podnet a išiel do toho. Bavilo ho to a zároveň sa pri tom niečo naučil a získal cenné skúsenosti.
Zapájajú sa aj dievčatá do tejto súťaže?
B. Hlinka: Je pravda, že na SOŠ je čoraz viac chlapcov, ale máme aj dievčatá a sme radi, pretože prinášajú iný uhol pohľadu – na jazdenie aj na techniku ako takú. Vždy prinesú niečo iné ako chlapci, takže sme radi za každé dievča.
E. Czingel: Máme aj dievčatá. Práve teraz som hovorila s jednou študentkou, ktorá je v prvom ročníku na odbornej škole tu v Bratislave. Má skvelé nápady na obnovu auta, s ktorým súťaží jej tím. Pevne verím, že sa jej ich už o rok podarí realizovať. Mala naozaj veľmi dobré nápady. Teším sa, že sú aj takí študenti a také študentky, ktorí majú viac a viac nadšenia.

V súťažných tímoch nájdeme aj dievčatá. Foto: M. Ivičič/ZCV Aurelium
Ako sa o tejto súťaži môžu študenti dozvedieť?
B. Hlinka: My sa súťaž snažíme propagovať všetkými možnými aj nemožnými kanálmi. Ktokoľvek sa ozve, či už študenti, učitelia, alebo riaditelia, môže sa zapojiť. Určitú prekážku tu predstavujú financie, lebo náklady sú omnoho väčšie, ako by si človek možno predstavoval.
Práve preto sa snažíme oslovovať najmä sponzorov. Keď už máte financie, zoženiete školy oveľa ľahšie. Pretože ak poviete škole, že si musí zohnať počiatočný kapitál sedem-osemtisíc na začiatok a na celé vybavenie, veľa škôl s tým má problém. Jednoducho to nie sú schopné pokryť zo svojho rozpočtu. Preto oslovujeme firmy, prípadne zriaďovateľov a snažíme sa im ukázať, že má zmysel investovať do študentov prostredníctvom tohto programu.
Koľko tímov sa tento rok zúčastnilo?
E. Czingel: Tento rok máme dvanásť tímov, osem súťaží dnes (26. marca 2025, pozn. red.) a štyri nováčikovské tímy zajtra.
B. Hlinka: Ešte by som doplnil, že ide o medzinárodnú súťaž a dvaja až traja, ktorí sa dnes najlepšie umiestnia, postúpia na celosvetové finále (náklady spojené s účasťou si finalisti hradia sami, pozn. red.), ktoré bude tento rok v Nemeckom Chemnitzi koncom augusta.
Keďže ide o medzinárodnú súťaž, svetové finále sa každoročne koná v inej krajine. Po dvoch rokoch v USA – v Los Angeles a Las Vegas – sa tentokrát uskutoční v Európe, konkrétne v nemeckom Chemnitzi. Pre školy a súťažiacich to môže znamenať nižšie finančné náklady, keďže odpadá potreba drahých transatlantických letov.
Víťazné tímy
Najlepšie tímy slovenského kola medzinárodnej súťaže HORIZON HYDROGEN GRAND PRIX PRO RC modelov vodíkových autíčok získajú možnosť zúčastniť sa na svetovom finále v nemeckom Chemnitzi. Na súťaži sa tento rok zúčastnilo celkovo dvanásť tímov – osem súťažilo v hlavnej súťaži, štyri tímy pretekali v súťaži nováčikov.
- Víťazom 9. ročníka slovenského kola sa stal OSTROV Team zo Strednej odbornej školy informačných technológií, Ostrovského 1, Košice s celkovým počtom 1 409 najazdených kôl.

Foto: M. Ivičič/ZCV Aurelium
- Na druhom mieste sa umiestnil tím ADLER Motors zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej, Karola Adlera 5, Bratislava s počtom 1 308 najazdených kôl.

Foto: M. Ivičič/ZCV Aurelium
- Na treťom mieste sa umiestnil tím Strojar Riders zo Strednej priemyselnej školy strojníckej, Komenského 2, Košice s počtom 1 117 najazdených kôl.

Foto: zh
(zh)