Čo nájdete v Quarku 10/2024

V hlavnej téme októbrového čísla časopisu Quark sa v článku Michala Dubovického z Centra experimentálnej medicíny SAV, v. v. i., dozviete o fenoméne tichej toxicity. Súvisí s pôsobením rôznych nepriaznivých vplyvov počas vývinu jedinca, ktoré sa môžu prejaviť až s odstupom času, po rokoch či dokonca desaťročiach.

Obálka časopisu Quark 10/2024

Obálka časopisu Quark 10/2024. Zdroj: Quark

Tichá toxicita

Technologický pokrok ľudstva by bol nemysliteľný bez priemyselných chemikálií. Prvou organickou chemickou látkou syntetizovanou v laboratóriu bola kyselina šťaveľová, ktorá sa vyskytuje iba v živých organizmoch. Vyrobil ju v roku 1824 Friedrich Wöhler z kyanogénu. Dvesto rokov po prvej laboratórnej syntéze chemickej látky evidujeme v chemických databázach viac ako 350-tisíc rôznych chemických látok zahŕňajúcich aj ich zmesi.

V súčasnosti sa chemické látky používajú na výrobu iných látok v priemyselnej výrobe, v poľnohospodárstve, zdravotníctve alebo v domácnostiach. Bezpečnosť ich používania bola overená rôznymi toxikologickými testami v závislosti od množstva vyrábanej a používanej chemickej látky. Hovoríme, že sú z hľadiska ich správneho používania v jednoznačne určených množstvách relatívne bezpečné. Napriek tomu musíme bezpečnosť chemických látok, s ktorými prichádzajú ľudia do priameho, ale aj nepriameho kontaktu, neustále overovať a rozhodnutia korigovať, najmä v prípade ich pôsobenia na vyvíjajúci sa organizmus (ľudský plod, novorodenca a dieťa).

Priemyselné chemikálie môžu spôsobiť tzv. tichú pandémiu, a to tým, že poškodia vyvíjajúce sa mozgy miliónov detí na celom svete. Poprední toxikológovia však tvrdia, že takéto hypotézy sú výrazne prehnané, hoci samotná otázka dlhodobých a oneskorených účinkov chemických látok vyvoláva obavy.

(Ne)známe opeľovače

Okrem známej včely medonosnej sú pre opeľovanie rovnako dôležité aj iné druhy hmyzu. O význame voľne žijúcich opeľovačov a obnove biodiverzity v krajine sme sa rozprávali so zoológom Marekom Semelbauerom z Ústavu zoológie SAV, v. v. i., v Bratislave.

Metafora cesty

Z praktického hľadiska je zbytočné vytvárať chodníky iba preto, aby sme sa na nich stratili. Uspokojuje to však našu potrebu hľadať vzory a dávať im zmysel. Labyrint je metafora cesty.

Veľké sťahovanie

S príchodom jesenných dní môžeme v prírode pozorovať jesennú migráciu vtákov. Toto fascinujúce divadlo často vyvoláva otázku: Prečo vlastne migrujú?

Blikajúca zrada, Vidieť elektróny v pohybe, Vznik planét naživo, Elektrické spevnenie brehov, Toxické knihy, Obleky na Mars, Majonéza na ilustráciu fúzie, Chladivé cikcakové steny, Tvárou k vode, Výroba vody na Mesiaci, Skaza prišla spoza Jupitera, Baktérie z mikrovlnky, to je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Samozrejme, aj v októbrovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých úlohách.

Výber článkov v októbrovom čísle časopisu Quark

Amazonský archeopteryx

Veľkosťou, zafarbením peria i letom pripomína nášho bažanta. Žije však tisíce kilometrov ďaleko na južnej pologuli, v najväčšom tropickom pralese našej planéty.

Geolokality v okolí Banskej Bystrice 2

V desiatej časti rubriky o geodiverzite Slovenska si priblížime ďalšie geovedne zaujímavé lokality z okolia Banskej Bystrice, ktoré dopĺňajú obraz o georozmanitostiach regiónu.

Neškodný omyl

Mnohé z húb sú pochúťky. Po konzumácii tých, ktoré sme nesprávne určili, však môžu nastať nepríjemnosti. V tom lepšom prípade iba humorné situácie alebo menšie zdravotné problémy.

Osedlané vlny

Surfovanie bude sotva niekedy takou masovou aktivitou ako napríklad loptové hry. Patrí však medzi rozšírené športy, ktoré ďalej naberajú na popularite.

Probiotiká pre rastliny

Keď sa spýtate milovníka rastlín na výborné hnojivo, často odpovie: Droždie. Droždie obsahuje mikroorganizmy (kvasinky), ktoré pozitívne vplývajú na rast a úrodu.

Hľadanie rovnováhy

Čím je masová turistika masovejšia, tým viac do popredia vystupujú jej nepríjemné stránky: pre miestne komunity, životné prostredie, pamiatky a napokon aj pre turistov samotných.

Hlboké otázky

Veľmi pravdepodobne nie sme ako typ života unikátni. Unikátnou by nemala byť ani Zem. Radšej sa pripravme, že v budúcnosti prídeme do kontaktu s inou formou či typom života, aj inteligentného.

Záhada v hviezdokopách

Astronómovia našli záhadné objekty v dvoch guľových hviezdokopách Mliečnej cesty. Objavy majú dôležitý vplyv na to, čo vieme o neutrónových hviezdach a čiernych dierach.

Ostrovní trpaslíci

Na indonézskom ostrove Flores sa našli ďalšie fosílie drobných praľudí z druhu Homo floresiensis prezývaných hobiti. Výskumy ukázali, že boli ešte nižší než dosiaľ nájdení jedinci.

Nové vydanie časopisu Quark si môžete kúpiť v novinových stánkoch od 1. októbra 2024, prečítať na webovej stránke časopisu alebo vyzdvihnúť priamo vo vašej schránke.