Čo nájdete v júnovom Quarku 2016

časopis QUARK  – jún 2016

Hlavnou témou júnového Quarku sú roboty. Pomaly, nenápadne, ale o to razantnejšie prichádza doba, ktorú budeme môcť nazvať robotickou. Tak, ako sa v posledných rokoch stali počítače súčasťou nášho každodenného života, tak sa v blízkej budúcnosti stanú našimi každodennými spoločníkmi aj roboty. Ďalším zaujímavým článkom v čísle je rozhovor s Vedkyňou roka 2015. Monike Rychtárikovej učarovala akustika a v našom rozhovore okrem iného vedecky vysvetľuje aj strašenie v starých hradoch a zámkoch. Okrem ďalších článkov v pravidelných rubrikách časopisu Quark, sa v júnovom preddovolenkovom a predprázdninovom období dočítate aj o Láske na vode, o nových perspektívach nadzvukových dopravných lietadiel a privítame vás v novej geologickej ére – v antropocéne.

Z obsahu júnového Quarku vyberáme:

Gravidná samica dinosaura

Vedci nedávno našli v Montane pozostatky gravidnej samice dinosaura Tyrannosaurus rex. Nový objav im pomôže lepšie zmapovať rozdiely medzi pohlaviami týchto dinosaurov.

Prichádza robotická doba

Superrýchly robot na sledovanie čiary s komponentmi vytlačenými na 3D tlačiarni.

Kyberútoky a železnice

Uskutočniť kybernetickú veľkú vlakovú lúpež nie je ťažké, vyžaduje si to len poznatky z oblasti železničnej automatizácie.

Vie, prečo v zámkoch straší

Vedkyni roka 2015 doc. Monike Rychtárikovej učarovala akustika a v rozhovore okrem iného vedecky vysvetľuje strašenie v starých hradoch a zámkoch.

Hubble s ďalším rekordom

Pracovníci NASA dotlačili Hubblov kozmický ďalekohľad až na hranice jeho možností, a tak objavili doteraz najvzdialenejšiu pozorovanú galaxiu vo vesmíre.

Skryté súboje roháčov

Súboj ohrozeného druhu chrobákov – roháčov – sa končí spravidla vtedy, keď sa silnejšiemu jedincovi podarí slabšieho súpera zdvihnúť a zhodiť na zem.

Láska na vode

Láska kvitne nielen v každom veku, ale aj na každom mieste. Pre potápky je najprirodzenejšie miesto na ich ľúbostné hry vodné prostredie.

Zo života pĺšika lieskového

Ponáša sa na myš, je milý, malý a prespí pol roka. Miluje lieskové orechy, z ktorých si vytvára tukové zásoby a z nich čerpá energiu počas spánku.

Plechové hračky nezanikli

Aj v dobe plastov a elektroniky nielen deti, ale aj dospelí obľubujú legendárne plechové hračky v retro štýle.

Sú na Slovensku podzemné elektrárne?

Málokto vie, že pod Kremnicou sa nachádza unikátna technická pamiatka – podzemná vodná elektráreň, ktorá nemá v Európe konkurenciu.

Rýchlo, rýchlejšie, nadzvukovo

Po niekoľko desaťročí trvajúcej prestávke vo vývoji supersonikov sa začali objavovať návrhy civilných nadzvukových lietadiel druhej generácie.

Malá americká firma Boom prekvapila plánom postaviť do konca roka 2017 prototyp nadzvukového lietadla pre 40 cestujúcich.

Púštny raj architektov

Katarskí šejkovia si na rok 2022 vydobyli finálový turnaj majstrovstiev sveta vo futbale a teraz začínajú v púšti vyrastať veľkolepé futbalové stánky.

Keď sa chémia stane koníčkom

Stredoškoláci Iva a Aďo podľahli čaru chémie a vymysleli novú vzdelávaciu hru s názvom ChemPlay, ktorá zatraktívni chémiu žiakom základných a stredných škôl.

Vitajme v antropocéne

Budúce skameneliny – technofosílie Z človeka sa stáva významnejší geomorfologický činiteľ než samotná príroda, a tak je načase, aby sme oficiálne uznali, že žijeme v novej geologickej epoche.

Spopularizoval lekársku vedu

Lekár Ján Jesenský, po latinsky Jessenius, sa ako priekopník modernej lekárskej vedy a anatómie nezmazateľne zapísal do dejín medicíny.

Autor: redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark

Viac sa dočítate v časopise Quark (číslo 6/2016).

Viac o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 6/2016), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.