Čo nájdete v januárovom Quarku 2018

časopis QUARK – január 2018

Hlavnou témou januárového čísla Quarku sú vízie a nápady Elona Muska. Tohto miliardára vníma široká verejnosť ako vizionára, ktorý svojimi nápadmi a vážnymi krokmi na ich realizáciu neprestáva udivovať svet a ako jeden z mála ľudí udáva smer ďalšieho globálneho vývoja vo vede a v technike.

Začiatky každého nového roku sa spájajú s predpoveďami a trendmi, ktoré majú naznačiť ďalší vývoj, či sa majú v tom-ktorom roku realizovať. Predstavy a nápady Elona Muska však výrazne presahujú obdobie roka, zväčša sa pohybujú za hranicou desaťročia. Niektoré svoje doslova sci-fi vízie už postupne mení na realitu. A tak sa mnohí pýtajú: Je to bohatý blázon alebo génius? Prečítajte si Quark a posúďte sami.

Skupenské stavy vody – ľad, voda a para, sú asi každému dobre známe. Existuje však aj taká forma tejto najobyčajnejšej látky na Zemi, ktorú nemožno zaradiť k žiadnemu z nich. Aj napriek jej dlhodobému využívaniu, ju dosiaľ takmer nik nevidel. Volá sa superkritická voda. O tomto zvláštnom type hustého plynu, ktorý má niektoré vlastnosti plynu aj kvapaliny sa dočítate v článku Záhadné skupenstvo vody.

Asi všetci sme sa už stretli s príbehmi opisujúcimi pozorovania či nálezy stôp bytostí pripomínajúcich veľké ľudoopy vyšších ako človek, ktoré majú obývať vysokohorské prostredie Himalájí, zvlášť v Nepále, Bhutáne a Tibete. V podaní domorodcov sa označujú najčastejšie ako yeti. Tieto mýtické bytosti sa počas rokov stali pevnou súčasťou miestneho folklóru. Analýzy DNA z biologických vzoriek pripisovaných snežnému mužovi, však jednoznačne ukázali, že patria tamojším medveďom. Viac sa dozviete v článku Genetika verzus legenda.

Okrem troch vyššie uvedených tém nájdete v januárovom Quarku aj množstvo ďalších zaujímavých článkov. Napríklad článok o tom, že doručovateľské firmy, tvorcovia máp, poľnohospodári, filmári či archeológovia, vkladajú veľké nádeje do využívania dronov. Dočítate sa aj ako rýchlo rastie počet modelov inteligentných hodiniek, ktoré sú od telefónu buď menej závislé, alebo celkom samostatné. V januárovom rozhovore dostal priestor astronóm, ktorý hodnotí postupy astrológov aj objav jeho kolegov, ktorí objavili pri vzdialenej trpasličej hviezde obriu exoplanétu. Články o prírode sa v januárovom čísle Quarku venujú téme prispôsobovaniu sa zvierat počasiu a meniacim sa podmienkam počas celého roku. Ale čo v prípade, ak sa príroda zblázni? A tiež otázke, či by vedel človek prežiť bez rastlín? Čím by sa živil, keby rastliny neexistovali? Je človek závislý od existencie alebo sú rastliny v područí človeka a odkázané na to, ako s nimi zaobchádza? V pravidelnej rubrike: Pýtame sa odborníkov, sa dozviete ako sa vyrábajú tabletky. Problémy s kamiónovou dopravou sužujú Európu, a tak sa hľadajú riešenia, ako zachovať flexibilnú a spoľahlivú prepravu nákladnými vozidlami a minimalizovať jej vplyv na životné prostredie. To je dopravná téma v januárovom čísle Quarku. Park na moste, je zaujímavá stavba, ktorá vznikla v hlavnom, meste USA – vo Washingtone a zrejme sa stane jeho ďalším zaujímavým a turisticky atraktívnym objektom. V rubrike Mladí a veda sa dočítate o študentoch Strojníckej fakulty STU, ktorí vyvinuli špeciálne sedadlo do malých mestských vozidiel pre zdravotne postihnutých a zranených ľudí. Popri astrológoch a vizionárovi dostala v januárovom čísle priestor aj futurológia. Silové pole je výraz, ktorý môžete poznať hlavne z prostredia sci-fi a hier. Možností, ako využiť silové polia, je veľa, preto existuje veľa projektov, ktoré sa snažia fikciu premeniť na skutočnosť. Aj v januárovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky s našimi úlohami.

Výber článkov v januárovom čísle časopisu Quark:

Niet medu bez pesticídov

Globálne testovanie medu na neonikotinoidové pesticídy ukázalo, ako veľmi sú včely vystavené chemikáliám. Tri zo štyroch vzoriek testovaného medu obsahovali merateľné množstvá pesticídov.

Svet podľa Muska

Začiatky nového roku sa spájajú s predpoveďami, ktoré majú naznačiť ďalší vývoj. Vízie a nápady Elona Muska sa zväčša pohybujú za hranicou desaťročia, niektoré z nich však sú už realitou.

ilustračné foto /Tesla truck/

Pomoc zhora

Veľké nádeje do využitia dronov vkladajú doručovateľské firmy, tvorcovia máp, poľnohospodári, filmári či archeológovia, o koníčkoch a športe ani nehovoriac.

Ak hodinky, tak smart

Väčšina inteligentných hodiniek v súčasnosti spolupracuje so smartfónom, no rýchlo rastie počet modelov, ktoré sú od telefónu buď menej závislé, alebo celkom samostatné.

Keď je Baran Ryba

Čo nás v novom roku čaká a čo nás neminie? O astrológii, o tom, na akých princípoch vznikajú jej predpovede a prečo jej ľudia veria, sa rozprávame s astronómom Petrom Verešom.

Planéta, ktorá mení teóriu

Astronómovia objavili pri vzdialenej trpasličej hviezde obriu exoplanétu, ktorá by podľa súčasných teórií nemala existovať. Tento objav mení teóriu vzniku planét.

Programátorka príroda

Všetko živé v prírode sa musí v našich končinách prispôsobovať počasiu a meniacim sa podmienkam počas celého roku. Ale čo v prípade, ak sa príroda zblázni?

Obojstranná závislosť

Vedel by človek prežiť bez rastlín? Čím by sa živil, keby rastliny neexistovali? Je človek závislý od existencie alebo sú rastliny v područí človeka a odkázané na to, ako s nimi zaobchádza?

Záhadné skupenstvo vody

Skupenské stavy vody – ľad, voda a para sú asi každému dobre známe. Existuje však aj taká jej forma, ktorú nemožno zaradiť k žiadnemu z nich. Volá sa superkritická voda.

voda

Ako sa vyrábajú tabletky?

Tabletka je produkt vedcov a výskumníkov z rôznych oblastí farmaceutického, chemického a strojárskeho priemyslu. Strojári majú hlavné slovo vo finálnej fáze výroby tabletiek.

Kamión s tykadlami

Park na moste

Hlavné mesto USA Washington získa stavbu, ktorá sa zrejme stane jeho ďalším zaujímavým a turisticky atraktívnym objektom. Bude to park na moste nad riekou Anacostia.

Jedinečné sedadlo

Študenti Strojníckej fakulty STU vyvinuli špeciálne sedadlo do malých mestských vozidiel pre zdravotne postihnutých a zranených ľudí, aké v súčasnosti na trhu nenájdete.

Silové polia, sci-fi aj veda

Genetika verzus legenda

Analýzy DNA z biologických vzoriek pripisovaných snežnému mužovi, mýtickému obyvateľovi Himalájí, jednoznačne ukázali, že patria tamojším medveďom.

Autor: Redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark; Pixabay.com; z archívu prof. Ing. Karol Jesenák, CSc.

Viac sa dočítate v časopise Quark (číslo 01/2018).

Viac o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 01/2018), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.