Čo nájdete v januárovom Quarku 2017

časopis QUARK – január 2017

Hlavnou témou prvého čísla Quarku v novom roku sú trpaslíky. Trpaslíky sú jednou z najrozšírenejších tried hviezd a naša prvá hlavná téma v roku 2017 je teda hviezdna.

V astronómii sa pre rôzne druhy objektov, ktoré vidíme na oblohe, zvyknú používať krásne poetické názvy a prirovnania namiesto suchých terminus technicus. Preto v tejto rozprávkovej ríši nájdeme aj obry a trpaslíky. Trpaslíky – trpaslíky hviezdy, nie tie zo sadry v záhradkách – sú veľmi rôznorodé objekty a poznáme ich viac druhov. Základné vlastnosti, ktoré ich charakterizujú, najlepšie vyjadríme tak, že si ukážeme, kde bývajú. O tom sa už ale viac dočítate v hlavnom článku januárového Quarku.

V rozhovore s Petrom Schmeringom, ktorý dostal na sklonku minulého roka z rúk ministra Petra Plavčana ocenenie za celoživotné zásluhy v oblasti vedy a techniky sa v januárovom Quarku dozviete, prečo sa rozhodol podnikať. Svoje rozhodnutie považuje za reakciu na výzvy, ktoré priniesla doba. Laserové zariadenia, na vývoji ktorých sa teraz podieľa, sú špičkou vo svojom odbore.

Okrem hlavnej témy a rozhovoru nájdete v januárovom Quarku samozrejme aj množstvo ďalších zaujímavých tém. Priestor si v ňom našli témy z oblasti IT, ale aj mrazuvzdorní otužilci z Antarktídy, správy o zaujímavých stavbách u nás aj v zahraničí, článok o návšteve unikátnych lietadiel – konvertoplánov na Slovensku, nový seriál o tom ako môže náhoda pomôcť vede, pravidelné rubriky v ktorých môžete otestovať svoje matematické schopnosti a všeobecný rozhľad a množstvo ďalších článkov z vedy a techniky.

Z obsahu januárového Quarku vyberáme:

Šesťtisícročné indigo

Modré indigové farbivo, v súčasnosti hojne využívané na farbenie džínsov, prvýkrát použili prehispánske komunity v Peru pred 6-tisíc rokmi.

Trpaslíky na oblohe

Medzi najrozšírenejšie triedy hviezd patria trpaslíky, dokonca aj Slnko je žltý trpaslík. Ide o hviezdy s relatívne malým priemerom a nízkou absolútnou jasnosťou.

Rolovací televízor

Spoločnosť Samsung pripravuje rolovací televízor, ktorý si môžete odniesť aj pod pazuchou. Nie je to však jediný výrobca, ktorý skúma možnosti výroby rolovacích televízorov.

Ochranná fólia verzus tvrdené sklo

Stačí na ochranu displeja mobilu ochranná fóĺia alebo je lepšie tvrdené sklo? Obidve riešenia majú svoje výhody aj nevýhody.

Doklady v mobile

Smartfóny má väčšina ľudí stále pri sebe, preto je to len otázka času, kedy preberú aj úlohu  identifikačných zariadení vrátane náhrady dokladov vydávaných štátom.

Laser ako výzva aj osud

Úspešný vedec a podnikateľ Peter Schmeringa považuje svoju cestu od vedy a technického vývoja k podnikaniu za prirodzený vývoj a za reakciu na výzvy, ktoré priniesla doba.

Blízkozemských asteroidov pribúda

Vďaka dvom úspešným vyhľadávacím programom sa počet blízkozemských asteroidov už prehupol cez hranicu 15 000 objektov. Lov na asteroidy pokračuje.

Mrazuvzdorní otužilci

Tučniak cisársky, odveký obyvateľ Antarktídy, najväčší a najťažší zo všetkých druhov žijúcich tučniakov, hniezdi v oblastiach s najkrutejšími klimatickými pomermi na Zemi.

Záchrana genetických zdrojov

Transmisná elektrónová mikroskopia zohráva významnú úlohu v hodnotení kvality vzoriek živočíšnych genetických zdrojov uskladnených v génovej banke.

Vitajte v budúcnosti!

Jazdu na motorke považuje väčšina ľudí za nebezpečnú. Čoskoro však môže dôjsť k zmene. Vďaka moderným technológiám sa začínajú napĺňať futuristické predstavy o motorkách.

Zbraň proti dronom
Drony sa môžu pre ľudí stať aj nepríjemnými protivníkmi. Prenosný systém Dronegun dokáže rušiť ich činnosť až do vzdialenosti dvoch kilometrov.

Nová dominanta Hamburgu

V januári slávnostné otvoria multifunkčnú budovu Labskej filharmónie v Hamburgu. Jej otvorenie sa omeškalo o šesť rokov a náklady na jej výstavbu sa prekročili desaťnásobne.

Virtuálne dunajské nábrežia

V decembri minulého roku sa na Fakulte architektúry STU konala nezvyčajná výstava. Mladí architekti vytvorili svoju predstavu o podobe dunajského nábrežia vo virtuálnej realite.

Nanočasticami proti HIV

Klasické metódy vakcinácie v prípade vírusu HIV zlyhávajú. Pri vývoji efektívnej HIV vakcíny môžu pomôcť nanotechnológie.

Konvertoplány na Slovensku

Dva unikátne konvertoplány Bell-Boeing CV-22B Osprey nacvičovali v novembri a v decembri na letisku v Kuchyni na Záhorí lety v sťažených podmienkach.

Špina – pol úspechu?

Za mnohými objavmi či vynálezmi neraz stojí to, čo nazývame náhoda. Vedci však musia byť pripravení na nečakanú udalosť a využiť ju v prospech svojho bádania.

Autor: redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark, Pixabay.com

Viac sa dočítate v časopise Quark (číslo 1/2017).

Uverejnil: MZ

Viac o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 1/2017), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.