Novovytvorený softvér, nazvaný DiaGraMo, využíva záznam písma pomocou digitalizačných tabletov.
Vedci z Psychologického ústavu Akadémie vied Českej republiky (AV ČR), Fakulty elektrotechniky a komunikačných technológií Vysokého učenia technického v Brne v spolupráci s firmou Propsyco s.r.o vyvinuli unikátnu diagnostickú metódu pre objektívne hodnotenie vývojovej dysgrafie. Diagnostický softvér DiaGraMo má pomôcť odborníkom zo školských poradenských zariadení a pracovísk s diagnostikou a hodnotením porúch písania u detí mladšieho školského veku.
Problém s písaním
„Vývojová dysgrafia, odborne označovaná ako špecifická porucha učenia s narušením písomného prejavu, sa prejavuje poruchou jemnej motoriky, ktorá sa odráža v písaní. Dieťa má napríklad problémy s plynulým vedením čiary, s tvarmi písmen alebo s organizáciou textu na stránke. To často vedie k nečitateľnému rukopisu a veľkej námahe spojenej s písaním. Okrem toho sa u dieťaťa môžu objaviť pocity menejcennosti, narušená sebaúcta a dieťa môže byť nesprávne vnímané okolím (napr. býva označované za lenivé alebo nesnaživé). Niektoré štúdie dokonca naznačujú, že nečitateľný rukopis môže viesť k horším známkam v škole. To všetko negatívne ovplyvňuje celkovú pohodu dieťaťa,“ vysvetľuje doktorka Zvončáková z Psychologického ústavu Akadémie vied SR.
Diagnostika dysgrafie bola až doteraz založená na subjektívnom posúdení odborníkov z praxe. Novovytvorený softvér, nazvaný DiaGraMo, využíva záznam písma pomocou digitalizačných tabletov, ktorý následne pomocou matematických modelov automaticky vyhodnotí a expertom poskytne objektívnu diagnostiku a hodnotenie rôznych prejavov dysgrafie. Výstupom softvéru je vyhodnotenie výkonu dieťaťa v rôznych oblastiach písania (napr. rýchlosť písania alebo schopnosť rozlišovať veľkosť jednotlivých písmen).
Neexistuje objektívna diagnostika
Na celom svete dodnes neexistuje diagnostická metóda, ktorá by umožňovala hodnotiť prejavy dysgrafie objektívne. Môže potom dochádzať k tomu, že sa dvaja experti nezhodnú na diagnóze, poprípade na následné reedukáciu. To môže mať negatívny vplyv na kvalitu života detí.
„Náš systém deti slepo neškatuľkuje na tých, čo majú/nemajú dysgrafiu, dysgrafia totiž môže mať rôzne prejavy a tie sa navyše vyskytujú v rôznej miere. Preto sme navrhli softvér, ktorý identifikuje a hodnotí závažnosť tých prejavov, ktoré sú spojené s poruchou písania. Toto komplexné vyhodnotenie potom umožňuje cielenú reedukáciu a možnosť objektívneho sledovania vývoja dieťaťa v čase,“ približuje prínos systému docent Mekyska z Ústavu telekomunikácií FEKT VUT.
„Problematika špecifických porúch učenia je nezanedbateľnou súčasťou pracovnej každodennosti pedagogicko-psychologického poradenstva. Novo vyvinutá metóda môže byť užitočným doplnkom komplexnej diagnostiky, ktorá je v procese identifikácie porúch učenia realizovaná. Predpokladaným prínosom môže byť napríklad väčšia objektivizácia rozhodovania a nadväzujúceho nastavovania potrebnej podpory žiakov a žiačok v škole tak, aby ich vzdelávacie podmienky boli čo najviac zodpovedajúce ich potrebám,“ dopĺňa Vladimíra Šmídková, psychologička, Krajská pedagogicko-psychologická poradňa a Zariadenia pre ďalšie vzdelávanie pedagogických pracovníkov Zlín.
Zdroj: VUT Brno
(JM)