Rakúski vedci objavili nový druh fytokanabinoidu vo fialkách

Vďaka svojim vlastnostiam by sa mohol uplatniť vo vývoji nových liekov na liečbu autoimunitných ochorení, bolesti alebo chronických zápalov.

Fialka voňová (Viola odorata).

Fialka voňavá (Viola odorata). Ilustračný obrázok. Zdroj: Wikimedia Commons

Terapeutický potenciál kanabinoidov je už dlhší čas predmetom výskumov pre svoj terapeutický potenciál. Asi najznámejším fytokanabinoidom je THC (tetrahydrokanabinol), ktorý sa nachádza v konope. V prípade kanabinoidov ide o telu vlastné hormóny, respektíve účinné látky, ktoré sa nachádzajúce v rôznych rastlinách. Fytokanabinoidy majú terapeutické a v prípade THC aj psychoaktívne účinky.

Výskumný tím pod vedením Christiana Grubera z Lekárskej univerzity vo Viedni (Medizinische Universität Wien) teraz objavil nový fytokanabinoid vo fialke voňavej (Viola odorata). Látka je pre vedcov zaujímavá tým, že interaguje len s určitým typom receptora, ktorý nevyvoláva psychoaktívny účinok.

Vďaka svojim vlastnostiam by sa mohla uplatniť vo vývoji nových typov liekov na liečbu autoimunitných ochorení, bolesti alebo chronických zápalov. Výsledky štúdie boli nedávno uverejnené v renomovanom časopise Journal of Biological Chemistry.

Kanabinoidný receptor typu 2

Tím pod vedením vedúceho štúdie Christiana Grubera z Centra pre fyziológiu a farmakológiu na Lekárskej univerzite vo Viedni sa zameral na konkrétny bunkový receptor, kanabinoidný receptor typu 2 (CB2R).

Ten by mal zohrávať významnú úlohu pri regulácii imunitného systému. Vedci doň preto vkladajú veľké nádeje týkajúce sa napríklad liečby bolesti alebo hojenia rán.

Kanabinoidný receptor typu 2 (CB2R), ktorý sa nespája s psychoaktívnymi účinkami, môže po aktivácii spustiť imunomodulačné a protizápalové procesy v organizme.

CB2R selektívne terapeutiká doposiaľ neprešli prísnym predklinickým hodnotením. „Napriek intenzívnemu výskumu v oblasti vývoja liečiv selektívnych na CB2R zatiaľ žiadne z nich neprešlo prísnym predklinickým hodnotením, takže v súčasnosti takéto liečivo neexistuje,“ priblížil Gruber aktuálnu situáciu.

Bez psychoaktívneho účinku

Ako uviedla Nataša Tomašević, prvá autorka štúdie, ktorá bola publikovaná v časopise Journal of Biological Chemistry, pri hľadaní látok interagujúcich s CB2R vedci objavili doteraz neznámu účinnú látku s názvom vodo-C1 vo fialkách voňavých (Viola odorata).

Tento rastlinný kanabinoid dokáže aktivovať CB2R bez stimulácie kanabinoidného receptora typu 1 (CB1R), čo je podľa vedcov významné zistenie, keďže práve CB1R sa spája s psychoaktívnymi účinkami.

Vysoká účinnosť a veľký potenciál

V spolupráci s Inštitútom biologickej chémie Viedenskej univerzity boli na základe týchto zistení vyvinuté určité peptidové látky (tzv. alosterické modulátory), ktoré môžu zvýšiť účinok endogénnych kanabinoidov ovplyvnením aktivity receptora CB2. Podľa Grubera to ponúka nové možnosti v oblasti vývoja liekov na báze CB2R. Ich výhodou by malo byť menej vedľajších účinkov.

Pohľad do minulosti

Pohľad do minulosti ukazuje, že fialka sa v perzskej a indickej etnomedicíne využíva už po stáročia. Na niektorých miestach sa dodnes používajú rôzne prípravky z voňavého kvetu na liečbu bolesti alebo zápalu dýchacích ciest či čreva. Vďaka intenzívnemu výskumu je už známe, že viaceré zložky, ako sú cyklotidy vo fialkách, majú cenné terapeutické vlastnosti. Napríklad cyklotid (T20K) príbuzný nedávno objavenému vodo-C1, ktorý bol izolovaný z africkej liečivej rastliny, sa skúma ako možný liek proti skleróze multiplex.

Zdroj: science.ORF.at, Medizinische Universität Wien