V parku tmavej oblohy v Beskydách môžete fotografovať najväčším českým astronomickým ďalekohľadom

Fotografovanie prebieha pri priaznivej predpovedi každý večer po komentovanej prehliadke hviezdnej oblohy.

Šestnásťpalcový ďalekohľad. Zdroj: Dark Sky Beskydy

Šestnásťpalcový ďalekohľad v Dark Sky Beskydy. Zdroj: Dark Sky Beskydy

V parku tmavej oblohy Dark Sky Beskydy neďaleko slovenskej hranice môžu záujemcovia a záujemkyne bezplatne fotografovať nočnú oblohu najväčším českým astronomickým ďalekohľadom, ktorý je sprístupnený pre verejnosť.

Fotografovanie prebieha pri priaznivej predpovedi každý večer po komentovanej prehliadke hviezdnej oblohy a zúčastniť sa na ňom môžu jednotlivci i malé skupinky. Nemusí pritom ísť o profesionálov, krásne snímky si dokážu pomocou ďalekohľadu zhotoviť aj úplní amatéri.

V prípade záujmu sa stačí prihlásiť u zamestnancov parku telefonicky alebo prostredníctvom e-mailu.

Ďalekohľad takých rozmerov nie je pre verejnosť k dispozícii pod prírodne tmavou oblohou nikde inde v Českej republike. V Dark Sky Beskydy ho uviedli do prevádzky presne pred mesiacom.

Odvtedy pomocou neho zhotovili pracovníci parku sériu jedinečných fotografií galaxií, hviezdokôp (čiže skupín hviezd, ktoré gravitácia drží pokope) a hmlovín vo vzdialenom vesmíre. Vďaka prirodzene tmavej oblohe ich dokázali zachytiť len krátkymi niekoľkominútovými expozíciami. Obyčajne sa pritom potrebná dĺžka expozície pohybuje v hodinách.

Niektoré zo snímok, ktoré ďalekohľadom vytvorili, si môžete pozrieť tu:

Hviezdokopa M52. Zdroj: Dark Side Beskydy

Hviezdokopa M52. Zdroj: Dark Sky Beskydy

Krabia hmlovina. Zdroj: Dark Side Beskydy

Krabia hmlovina. Zdroj: Dark Sky Beskydy

Galaxia NGC891. Zdroj: Dark Side Beskydy

Galaxia NGC891. Zdroj: Dark Sky Beskydy

Hmlovina s hviezdokopou NGC7380. Zdroj: Dark Side Beskydy

Hmlovina s hviezdokopou NGC7380. Zdroj: Dark Sky Beskydy

Realizujú aj výskum

Pracovníci Dark Sky Beskydy – Parku tmavej oblohy sa podieľajú aj na užitočnom výskume – nad chatou na Gruni v Beskydách pozorujú veľkým ďalekohľadom červené trpaslíky. Pozorovania koordinujú vedci z Astronomického ústavu UK v Prahe, ktorí jednotlivé výstupy ďalej spracúvajú.

Čo sú to červené trpaslíky?

Ide o hviezdy s veľmi nízkou hmotnosťou, ktoré obiehajú blízko okolo seba a často v ich prípade dochádza k rýchlym zmenám času ich obehu pôsobením tretieho telesa alebo výskytom erupcií na ich povrchu v dôsledku silného magnetického poľa. Červené trpaslíky patria medzi najchladnejšie, najmenej hmotné a najmenej svietivé hviezdy vo vesmíre. Jedným z najznámejších červených trpaslíkov je aj naša najbližšia hviezda Proxima Centauri.

Prínosom nového ďalekohľadu je podľa slov vedúceho koordinátora aktivít v parku Tomáša Hynka tiež pozorovanie hviezd, okolo ktorých obiehajú extrasolárne planéty. „Naše pozorovania pomáhajú spresniť obežné dráhy týchto exoplanét. To je dôležité aj preto, aby sa mohla v roku 2028 úspešne začať misia Ariel, ktorej cieľom je práve spektroskopický výskum atmosfér týchto ďalekých exoplanét,“ uvádza Hynek.

„Je nesmierne podstatné, aby sme poznali presné okamihy, keď sa exoplanéta nachádza pred hviezdou a keď je vedľa nej, a to preto, aby družica sledovala v správnom okamihu tú správnu hviezdu. Bez týchto znalostí by takúto vesmírnu misiu nebolo možné úspešne uskutočniť,“ vysvetľuje pracovník parku.

Uvedené pozorovania trvajú zatiaľ len krátko, no pracovníci parku a českí vedci by mali mať za nejaký čas k dispozícii aj prvé výsledky.

Zdroje: Dark Sky Beskydy