Smutná správa: NASA takmer po troch rokoch oznámila koniec misie vrtuľníka Ingenuity na Marse

Vrtuľník mal v ostatných dňoch problémy v komunikácii so Zemou. Vedci sa nazdávajú, že je dokonca poškodený.

Vozidlo Perseverance a vrtuľník Ingenuity na Marse, vyobrazenie z roku 2020. Zdroj: NASA/JPL-Caltech/PA

Vozidlo Perseverance a vrtuľník Ingenuity na Marse (umelecké zobrazenie). Zdroj: NASA/JPL-Caltech/PA

Miniatúrny vrtuľník Ingenuity, ktorý sa v roku 2021 ako prvý stroj poháňaný motorom na cudzej planéte vzniesol do atmosféry Marsu, ukončil svoju misiu. Vo štvrtok to oznámil šéf Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Bill Nelson vo videu na sociálnych sieťach. Helikoptéra podľa Nelsona už nemôže lietať.

Vrtuľník Ingenuity, v preklade Vynachádzavosť, mal v ostatných dňoch problémy v komunikácii so Zemou, uviedla NASA. Na základe záberov z červenej planéty sa navyše zdá, že jedna z lopatiek rotora z uhlíkových vláken je poškodená. Pri pristávaní pravdepodobne narazila na povrch planéty.

Snímky vrtuľníka zhotovilo vozidlo Perseverance, ktoré na Marse pristálo spolu s helikoptérou 18. februára 2021.

Na Marse mal účinkovať len 30 dní

Letúnik, vážiaci len 1,8 kilogramu, po prvý raz vzlietol 19. apríla 2021. NASA pôvodne pre Ingenuity plánovala 30-dňovú misiu, počas ktorej mal stroj päťkrát krátko vzlietnuť. Vrtuľník však pracoval nakoniec takmer tri roky a do atmosféry Marsu vyletel 72 ráz, pričom celkovo v rámci svojich letov dosiahol 14-násobne väčšiu vzdialenosť, než NASA pôvodne plánovala – až 18 kilometrov.

Malý vrtuľník poháňali dve protichodné vrtule s priemerom 1,2 metra, umiestnené nad sebou. Energiu Ingenuity dodávali batérie nabíjané pomocou solárnych panelov. Dokázal vyletieť až do výšky 24 metrov a jeho najvyššia dosiahnutá rýchlosť sa pohybovala okolo 36 kilometrov za hodinu.

Úspech Ingenuity bol napokon zjavný už v roku 2022, keď výskumníci úradu NASA na základe jeho spoľahlivosti pridali do budúcej misie na Mars dva minivrtuľníky.

Vrtuľník Ingenuity nebol vybavený prístrojmi na vedecký výskum, a tak sa zhostil len jedinej úlohy: vďaka vrtuľníčku si vedci napokon potvrdili, že aj vo veľmi riedkej atmosfére Marsu je možný let malého poháňaného stroja. Na skúmanie povrchu mimozemských telies teda môžu v budúcnosti potenciálne využiť i malé lietajúce aparáty.

Zdroje: České noviny, The Guardian