Pomocou aplikácie si zavoláte auto, ktoré riadi na diaľku operátor. Ten ho pristaví na vami zvolené miesto.
Na verejné cesty sa po prvýkrát v histórii Európy dostalo auto, v ktorom nemusí sedieť človek, a predsa sa dostaví na presne určené miesto. Operátori riadia vozidlá na diaľku cez systém, zvaný teleoperácia. Elektrický automobil sa dostal na cestnú komunikáciu vďaka nemeckému startupu Vay.
Nie sú to plne autonómne autá
Na zimu minulého roka dostala spoločnosť Vay zelenú. Dovtedy musel vždy počas testovania sedieť fyzicky v aute aspoň jeden človek, ktorý zabezpečoval nielen merania, ale aj bezpečnosť chodu. Vývojári testovali a vylepšovali autá v Berlíne a Hamburgu vyše troch rokov.
Systém pripomína závodné simulátory pre videohry – akurát, že akcia na obrazovkách sa odohráva v skutočnosti. Vozidlá riadia z operačného centra cez internetové pripojenie operátori pomocou volantov, pedálov a monitorov. Skoro ako naživo počujú cez mikrofóny a slúchadlá tiež okolité zvuky cestnej premávky. V prípade výpadku siete alebo núdzovej situácie sa vozidlo automaticky bezpečne zastaví.
Hamburg je priekopníkom v oblasti digitálnych a inovatívnych služieb mobility. „Chceme zákazníkom ponúknuť skutočnú pridanú hodnotu pre ich každodenné presúvanie sa z jedného miesta na druhé,“ uviedol CEO a spoluzakladateľ Thomas von der Ohe.
Nové autá majú viaceré výhody. Človek nemusí hľadať voľné parkovacie miesto, keďže sú elektrické, šetria emisie a vďaka digitálnej aplikácii poskytujú pohodlnú a rýchle dostupnú službu. Predstavte si, že potrebujete prejsť z autobusovej zastávky, metra alebo vlakovej stanice len pár kilometrov ďalej. Jednoducho si zavoláte auto a odveziete sa tam.
Spoločnosť plánuje ponúknuť systém v priebehu pár mesiacov
Spoločnosť Vay bola založená v Berlíne v roku 2018. Medzinárodný tím zložený zo 150 ľudí vybudoval startup, ktorý kombinuje skúsenosti a softvér zo Silicon Valley s automobilovým hardvérom a bezpečnostným inžinierstvom z Európy.
Spoločnosť plánuje využívať autá dvoma spôsobmi. V prvom prípade zadá v aplikácii zákazník adresu alebo miesto, kam má byť auto pristavené. Jednoducho si sadne za volant a odvezie sa do cieľa, kde vysadne a riadenie prevezme opäť vzdialený operátor. Druhá služba bude ponúkať akúsi taxi službu, keď si zákazník len sadne dozadu a bude sa viezť. Ak sa bude prevážať viac ľudí, bude ich môcť postupne zaviezť na rozličné adresy.
Vay tiež použije svoje testovacie údaje na vývoj autonómnych funkcií. Riadenie na diaľku môže teda naštartovať sektor autonómnych vozidiel. Zatiaľ nie je v plnej prevádzke, takýto systém si vyžaduje aj úpravu legislatívy, no spoločnosť to vidí optimisticky a plánuje zavedenie takýchto automobilov do prevádzky v priebehu niekoľkých mesiacov.
Zdroj: Thenextweb, Vay, Bloomberg
(JM)