Svetlo a fotonika

Foto: archív prof. D. Pudiša

Svetlo je spoločným menovateľom nových technológií, ktoré sa každým rokom čoraz výraznejšie presadzujú v energetickej úspore v podobe nových zdrojov žiarenia na báze svetlo emitujúcich diód (tzv. LED) a obnoviteľných zdrojov energie v podobe solárnych článkov.

Svetlo preniklo do oblasti medicíny a živých organizmov, či už ako diagnostický alebo priamo chirurgický nástroj v podobe laserov. Rýchlosť svetla sa už bežne používa na prenos informácií optickým vláknom.

V deväťdesiatych rokoch minulého storočia boli vyrobené prvé fotonické kryštálové vlákna a prvé LED s fotonickou štruktúrou. Tieto vykazujú unikátne vlastnosti a posúvajú možnosti integrácie optických súčiastok na čip. Naštartovali sa tým aj nové vedné oblasti ako nanofotonika na kremíku, ktorá vedie k úžasnej miniaturizácii optických a optoelektronických súčiastok a navyše s jedinečnými vlastnosťami.

Fotonika, ako pomerne nová vedná disciplína, sa postupne vykryštalizovala na samostatnú oblasť. Opiera sa o základy tradičných vedných odborov, ako sú optika a elektronika.

Na otázku, čo dnes prináša fotonika a akú úlohu v nej a v našej spoločnosti zohráva svetlo, nám odpovedal uznávaný odborník na fotoniku, fyzik a mikroelektronik prof. Ing. Dušan Pudiš, PhD., z Katedry fyziky na Elektrotechnickej fakulte Žilinskej univerzity v Žiline: „Mám pocit, že už od čias objavenia žiarovky svetelné technológie prichádzajú v takých vlnách. Napríklad zlomový moment bol objav lasera a následne optického vlákna. Až budúcnosť zhodnotí, aký veľký bol prínos fotonického kryštálu z doby, v ktorej žijeme. Fotonický kryštál posúva hranice existujúcich optických technológií a je výrazným krokom k technológiám svetla na čipe.“

Nielen súčasný rok 2015 bude patriť svetlu, pretože je Medzinárodným rokom svetla, ale črtá sa dlhodobejšia budúcnosť, kde technológie na princípe svetla budú motorom rozvoja spoločnosti.

Spracovala: Marta Bartošovičová