Batérie sú neodmysliteľnou súčasťou každej domácnosti, no dôležitosť ich recyklácie je pre mnohých stále veľkou neznámou.
Stále je veľa ľudí, ktorí batérie zahadzujú do komunálneho odpadu, kam nepatria. Batérie tak končia na skládkach odpadu, kde sa z nich do prírody uvoľňujú ťažké kovy a iné toxické látky.
Z tohto dôvodu sa študenti Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy (KMKAR) Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre rozhodli šíriť osvetu o potrebe recyklácie batérií. „Naším zadaním bolo úspešne odkomunikovať produkt či službu s rešpektom k zásadám spoločenskej zodpovednosti. Podľa nášho názoru sa téme recyklácie batérií venuje málo médií, hoci úzko súvisí s ochranou životného prostredia,“ uviedli pre portál VEDA NA DOSAH študentky Kristína Hagonyová a Lea Straňáková z Katedry marketingovej komunikácie a reklamy Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Batérie obsahujú aj cenné kovy, ako sú zinok, lítium, železo, mangán, kobalt, nikel, meď a striebro. Recyklácia 100 kilogramov použitých batérií predstavuje 74 kilogramov týchto cenných kovov späť v obehu.
Spolupráca s neziskovým sektorom
S týmto cieľom nadviazali spoluprácu s neziskovou organizáciou BATSYS a so spoločnosťou ELEKOS. Prečo oslovili spomenuté spoločnosti? „Našou úlohou bolo nájsť si klienta v neziskovom sektore. Keďže pôsobíme na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, zamerali sme sa práve na túto oblasť. Spravili sme si prieskum o neziskových organizáciách, ktoré sa venujú recyklácii batérií a pôsobia v Nitre. Týmto spôsobom sme sa dostali k organizácii BATSYS, ktorá spolupracuje s organizáciou ELEKOS. Rozhodli sme sa pre ne, keďže pred našou spoluprácou aktívne nepôsobili na sociálnych sieťach,“ dodala Kristína Hagonyová.
Komunikačná kampaň o potrebe recyklácie
Kampaň, ktorá bola spustená v predvianočnom období 4. 12. 2024 a trvala do 11. 12. 2024, bežala na sociálnej sieti Instagram. Jej autormi sú študenti (Lea Straňáková, Kristína Hagonyová a Braňo Mišura), ktorí ju vytvorili v rámci seminárov predmetu psychológia reklamy (odborná gescia: Mgr. Veronika Števčat Szabóová, PhD.).
Úlohou instagramovej kampane bolo informovať ľudí o dôležitosti recyklácie batérií. Cielila na staršie aj mladšie generácie a podľa študentov bola úspešná. Oslovila vyše 2000 ľudí prevažne mladších ročníkov vo veku od 15 do 25 rokov.
O potrebe recyklácie batérií sa študenti rozhodli hovoriť rozpovedaním príbehu (storytelling), na pozadí ktorého edukovali o recyklácii. Pre sledovateľov si pripravili aj praktické tipy, ktoré im ukázali, ako recyklovať.
Príbeh dvoch bateriek
V príbehu lásky O dvoch baterkách vystupujú v hlavnej úlohe baterka Terka a baterka Baťo. Spolu dávali energiu vianočnej hviezde a tu sa aj do seba zaľúbili. Terka však začala časom starnúť.
Majiteľovi sa podarilo Terku zachrániť, pretože ju recykloval, a tak mohla Terka ďalej žiť šťastne s Baťom. „Pokiaľ totiž baterku zahodíme do odpadu, nebude zrecyklovaná. Pre recykláciu je potrebné batériu odniesť do zbernej nádoby, čo urobil aj majiteľ baterky Terky v príbehu. Tým, že Terku nezahodil do koša, mohla byť zrecyklovaná a znova použitá, čiže mohla byť s Baťom,“ vysvetlila Kristína Hagonyová.
Súčasťou kampane sú aj náučné texty o recyklácii, DIY video, v ktorom študenti ukázali, ako si doma jednoducho vyrobiť svoju vlastnú zbernú nádobku na baterky, a tiež mapky zberných miest vo všetkých ôsmich krajoch na Slovensku.
(zh)