Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Študenti šírili osvetu o recyklácii batérií pomocou vianočného príbehu lásky

VEDA NA DOSAH

Batérie sú neodmysliteľnou súčasťou každej domácnosti, no dôležitosť ich recyklácie je pre mnohých stále veľkou neznámou.

Koláž z komiksu od organizácie Elekos. Zdroj: elekos

Vianočná kampaň študentov šírila osvetu o potrebe recyklácie batérií. Zdroj: K. Hagonyová

Stále je veľa ľudí, ktorí batérie zahadzujú do komunálneho odpadu, kam nepatria. Batérie tak končia na skládkach odpadu, kde sa z nich do prírody uvoľňujú ťažké kovy a iné toxické látky.

Z tohto dôvodu sa študenti Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy (KMKAR) Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre rozhodli šíriť osvetu o potrebe recyklácie batérií. „Naším zadaním bolo úspešne odkomunikovať produkt či službu s rešpektom k zásadám spoločenskej zodpovednosti. Podľa nášho názoru sa téme recyklácie batérií venuje málo médií, hoci úzko súvisí s ochranou životného prostredia,“ uviedli pre portál VEDA NA DOSAH študentky Kristína Hagonyová a Lea Straňáková z Katedry marketingovej komunikácie a reklamy Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

Fakty

Batérie obsahujú aj cenné kovy, ako sú zinok, lítium, železo, mangán, kobalt, nikel, meď a striebro. Recyklácia 100 kilogramov použitých batérií predstavuje 74 kilogramov týchto cenných kovov späť v obehu.

Spolupráca s neziskovým sektorom

S týmto cieľom nadviazali spoluprácu s neziskovou organizáciou BATSYS a so spoločnosťou ELEKOS. Prečo oslovili spomenuté spoločnosti? „Našou úlohou bolo nájsť si klienta v neziskovom sektore. Keďže pôsobíme na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, zamerali sme sa práve na túto oblasť. Spravili sme si prieskum o neziskových organizáciách, ktoré sa venujú recyklácii batérií a pôsobia v Nitre. Týmto spôsobom sme sa dostali k organizácii BATSYS, ktorá spolupracuje s organizáciou ELEKOS. Rozhodli sme sa pre ne, keďže pred našou spoluprácou aktívne nepôsobili na sociálnych sieťach,“ dodala Kristína Hagonyová.

Komunikačná kampaň o potrebe recyklácie

Kampaň, ktorá bola spustená v predvianočnom období 4. 12. 2024 a trvala do 11. 12. 2024, bežala na sociálnej sieti Instagram. Jej autormi sú študenti (Lea Straňáková, Kristína Hagonyová a Braňo Mišura), ktorí ju vytvorili v rámci seminárov predmetu psychológia reklamy (odborná gescia: Mgr. Veronika Števčat Szabóová, PhD.).

Úlohou instagramovej kampane bolo informovať ľudí o dôležitosti recyklácie batérií. Cielila na staršie aj mladšie generácie a podľa študentov bola úspešná. Oslovila vyše 2000 ľudí prevažne mladších ročníkov vo veku od 15 do 25 rokov.

O potrebe recyklácie batérií sa študenti rozhodli hovoriť rozpovedaním príbehu (storytelling), na pozadí ktorého edukovali o recyklácii. Pre sledovateľov si pripravili aj praktické tipy, ktoré im ukázali, ako recyklovať.

Príbeh dvoch bateriek

V príbehu lásky O dvoch baterkách vystupujú v hlavnej úlohe baterka Terka a baterka Baťo. Spolu dávali energiu vianočnej hviezde a tu sa aj do seba zaľúbili. Terka však začala časom starnúť.

Majiteľovi sa podarilo Terku zachrániť, pretože ju recykloval, a tak mohla Terka ďalej žiť šťastne s Baťom. „Pokiaľ totiž baterku zahodíme do odpadu, nebude zrecyklovaná. Pre recykláciu je potrebné batériu odniesť do zbernej nádoby, čo urobil aj majiteľ baterky Terky v príbehu. Tým, že Terku nezahodil do koša, mohla byť zrecyklovaná a znova použitá, čiže mohla byť s Baťom,“ vysvetlila Kristína Hagonyová.

Súčasťou kampane sú aj náučné texty o recyklácii, DIY video, v ktorom študenti ukázali, ako si doma jednoducho vyrobiť svoju vlastnú zbernú nádobku na baterky, a tiež mapky zberných miest vo všetkých ôsmich krajoch na Slovensku.

(zh)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky