Takto vyzerajú slnečné lúče na Marse. Rover Curiosity ich zachytil po prvý raz

Podarilo sa mu odfotografovať aj dúhový oblak v tvare pierka.

Zdroj: NASA

Dúhový oblak v tvare pierka. Zdroj: NASA

Marťanské západy slnka sú vskutku jedinečné. Roveru Curiosity, patriacemu úradu NASA, sa podarilo zachytiť obraz lúčov slnka, ktoré zostúpili nad obzor a osvetlili mračná. Tieto slnečné lúče sú známe aj ako krepuskulárne lúče. Objavujú sa pri súmraku a na svitaní, a preto sa niekedy nazývajú súmračné. Pôsobia priam magicky. Bolo to vôbec po prvý raz, čo boli slnečné lúče na Marse tak jasne viditeľné.

Curiosity odfotografoval okrem slnečných lúčov aj dúhové oblaky. Na Zem potom poslal 28 snímok, ktoré odborníci pospájali do panorámy.

Oblaky sa formovali pri nízkych teplotách

Rover Curiosity zachytil fotogenickú ​​scénu počas svojho najnovšieho prieskumu, ktorý nadväzuje na predchádzajúce pozorovania nočnej oblohy a žiariacich oblakov z roku 2021. Zatiaľ čo väčšina marťanských oblakov sa vznáša nie viac ako 60 kilometrov nad planétou a sú zložené z vodného ľadu, mraky na najnovších záberoch sú pravdepodobne vo vyššej nadmorskej výške, kde je zvlášť chladno. Odborníci si preto myslia, že sú zložené z oxidu uhličitého alebo zo suchého ľadu.

Slnečnú lúče na Marse. Zdroj: NASA

Slnečné lúče na Marse. Zdroj: NASA

Rovnako ako oblaky na Zemi mraky na Marse nesú komplexné a kľúčové informácie. Vedci ich môžu využiť na lepšie pochopenie počasia, vzdušných prúdov, zloženia a teploty atmosféry. V roku 2021 Curiosity využíval svoje čiernobiele navigačné kamery, aby zachytil štruktúru oblakov na oblohe. Najnovší prieskum, ktorý sa začal v januári 2023, sa však spolieha na farebnú kameru Mast camera alebo Mastcam. Tá pomáha vedcom vidieť, ako sa štruktúra oblaku časom mení a pohybuje.

Okrem záberu slnečných lúčov rover 27. januára 2023 zachytil aj súbor farebných oblakov v tvare pierka. Pri osvetlení slnečným žiarením môžu určité typy oblakov vytvoriť dúhové spektrum.

„Prítomnosť dúhového spektra naznačuje, že veľkosti častíc medzi jednotlivými časťami oblaku sú rovnaké,“ vysvetlil Mark Lemmon, vedec zaoberajúci sa štúdiom atmosféry zo Space Science Institute v Colorade.

Aj keď má Curiosity viac ako desať rokov, posúva hranice objavovania

Rover Curiosity, ktorý brázdi Mars od roku 2012, nám aj naďalej poskytuje cenné pohľady z jeho povrchu. Toto sofistikované robotické vozidlo je vybavené radom vedeckých prístrojov vrátane laserového spektrometra, vrtáka a robotického ramena na zber a analýzu vzoriek. Počas misie sa mu podarilo prebádať staré jazerá a krátery, kde zbieral dôkazy o prítomnosti vody na Marse.

Okrem iného priniesol cenné údaje o geológii planéty, klíme a potenciáli na život. Napriek tomu, že má viac ako desať rokov, stále posúva hranice vedeckého objavovania. Najnovšie snímky súmraku a dúhových oblakov zaujali nejedno oko na celom svete.

Zdroj: NASA, Curiosmos