Raketa Falcon 9 s družicou EarthCARE je pripravená na štart

Raketa Falcon 9 vynesie družicu EarthCARE, ktorá bude skúmať oblaky a aerosóly, na obežnú dráhu Zeme už o niekoľko hodín.

Obrázok vľavo predstavuje umelecké stvárnenie rakety Falcon 9 s družicou EarthCARE. Družica má na palube 4 unikátne prístroje (obr. vpravo).

Obrázok vľavo predstavuje umelecké stvárnenie rakety Falcon 9 s družicou EarthCARE. Družica má na palube 4 unikátne prístroje (obr. vpravo), ktoré poskytnú jedinečné dáta pre klimatický výskum, zvýšenie presnosti klimatických modelov a podporu matematických modelov na predpovedanie počasia. Zdroj: ESA. Credit: ESA - P. Carril (obr. vľavo), ESA/ATG medialab (obr. vpravo)

Misia Európskej vesmírnej agentúry (ESA) s názvom EarthCARE (Earth Cloud Aerosol and Radiation Explorer) je pripravená na štart! Priamy prenos zo štartu bude možné sledovať v noci z 28. na 29. mája 2024. Priamy prenos sa začne 28. mája o 23.30 SELČ, diváci ho budú môcť sledovať na ESA WebTV alebo ESA YouTube, ako aj na webovej stránke spoločnosti SpaceX.

Počas priameho prenosu sa poslucháčom prihovoria vedci a operátori vesmírnej lode. Štart rakety Falcon 9 spoločnosti SpaceX z kozmodrómu Vandenberg v Kalifornii je naplánovaný na 29. mája o 00.20 SELČ.

Družica EarthCARE je doteraz najväčšou družicou z radu ESA Earth Explorer s komplexným súborom prístrojového vybavenia na palube. V minulých rokoch prešla náročným testovaním. Dvanásť mesiacov strávila v testovacom stredisku ESA ESTEC (European Space Research and Technology Centre) v Holandsku, ktoré je najväčším skúšobným zariadením pre družice v Európe. Posledné série testov prebehli v Nemecku v spoločnosti Airbus, kde sa skúmala napríklad odolnosť družice na ráz, ktorý vzniká počas oddeľovania nosnej rakety.

Družica EarthCARE

Misia EarthCARE a rovnomenná družica, spoločný projekt ESA a japonskej vesmírnej agentúry JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency), predstavuje medzník v diaľkovom prieskume Zeme. Umožní doteraz nevídaný pohľad na oblaky a aerosóly a ich úlohu, ktorú zohrávajú v klimatickom systéme Zeme.

Družica EarthCARE bude obiehať okolo Zeme vo výške približne 400 km. Vzdialenosť od Zeme musí byť čo najmenšia, aby sa optimalizovalo využitie lidaru a radaru, družica však nesmie byť príliš nízko, aby odpor atmosféry neovplyvnil spotrebu paliva a životnosť misie.

Na palube družice sa nachádzajú pokročilé prístroje a technológie, ktoré poskytnú jedinečné dáta pre klimatický výskum, zvýšenie presnosti klimatických modelov a podporu matematických modelov na predpovedanie počasia.

Oblaky a ich úloha pri regulácii zemskej klímy

Misia EarthCARE by mala priniesť odpovede na niektoré vedecké otázky týkajúce sa významu, ktorý zohrávajú oblaky a aerosóly v odrážaní dopadajúceho slnečného žiarenia späť do vesmíru, ako aj v pohlcovaní infračerveného žiarenia vyžarovaného z povrchu Zeme. Táto krehká rovnováha je dôležitým faktorom pri regulácii zemskej klímy.

Hoci je známe, že oblaky zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu pri ohrievaní a ochladzovaní atmosféry, stále vieme málo o tom, ako riadi atmosféra klimatický systém.

Na palube štyri jedinečné prístroje

Unikátne kvarteto štyroch prístrojov (atmosférický lidar, dopplerovský radar oblakov, multispektrálny snímač a širokopásmový rádiometer) na palube družice EarthCARE ponúkne pohľad na väzby medzi oblakmi a na výmenu energie medzi nimi.

Radar na profilovanie oblakov nám sprostredkuje informácie o vertikálnej štruktúre a vnútornej dynamike oblačnosti, atmosférický lidar ponúkne dáta o výške mrakov a aj o profiloch drobnej oblačnosti a aerosólov, multispektrálna kamera poskytne širokouhlý prehľad na niekoľkých vlnových dĺžkach a širokopásmový rádiometer bude merať odrazené slnečné žiarenie a vyžarované infračervené žiarenie.

Fakt, že budú všetky merania prebiehať súčasne, umožní vedcom lepšie pochopiť jednotlivé javy a predovšetkým väzby medzi nimi.

Biely drak

Podľa tradície JAXA dostávajú družice okrem oficiálnych názvov aj prezývky. Družica EarthCARE dostala prezývku Hakuryu, čo v japončine znamená Biely drak.

Názov Hakuryu odkazuje na vzhľad družice s bielym trupom a solárnym panelom, ktorý evokuje dlhý chvost. V japonskej mytológii sú draky starobylé a božské bytosti, ktoré vládnu vode a lietajú na oblohe: vhodná metafora pre misiu, ktorá bude skúmať oblaky a aerosóly.

Okrem toho sa rok 2024, keď bude družica EarthCARE vypustená, zhoduje s japonským rokom draka, v japončine tatsu-doshi.

Zdroj: ESA (1, 2)