Nedajte si ujsť žiarivé letné meteorické roje. Ich aktivita sa začína

Justína Mertušová

Hviezdna obloha. Zdroj: iStockphoto.com

Hviezdna obloha bude nasledujúce týždne potechou pre vášnivých pozorovateľov. Zdroj: iStockphoto.com

Každý rok sa počas leta zbiehajú na oblohe tri meteorické roje – známe Perzeidy či menej známe Delta Akvaridy a Alfa Kaprikornidy. Delta Akvaridy vrcholia vždy koncom júla podobne ako Alfa Kaprikornidy. V roku 2024 nás čakajú dobré podmienky a ubúdajúci mesiac v poslednom júlovom týždni rozžiari oblohu až po polnoci. Takže najlepší čas na pozorovanie meteorických rojov je pred východom mesiaca.

12Aug
Muž so psom pozorujúci perseidy, meteorický roj. Zdroj: iStockphoto.com
Iné | celé Slovensko

Perzeidy 2024

Perzeidy sú jedným z najznámejších a najpôsobivejších meteorických rojov, ktorý ponúka pozorovateľom množstvo meteorov, ktoré preletia atmosférou Zeme. Kedy môžem...

Môžeme sa tešiť na najznámejší meteorický roj Perzeidy, pričom v roku 2024 budú mať nadšenci priaznivé podmienky na pozorovanie pred maximom. Po maxime ho bude rušiť svit mesiaca. Aby ste si čo najviac užili meteorické roje, stiahnite si aplikáciu do mobilu a sledujte svetelné znečistenie.

Meteority roja Perzeíd vstupujú do atmosféry rýchlosťou 59 km/s. Zdroj: Danny Lawson/PA

Meteoroidy roja Perzeidy vstupujú do atmosféry rýchlosťou 59 km/s. Zdroj: Danny Lawson/PA

Delta Akvaridy

Meteorický roj Delta Akvaridy je tento rok činný od 12. júla do 23. augusta s maximom aktivity 30. júla. Jeho materské teleso nie je známe. Predpokladá sa však, že vesmírne kúsky, ktoré interagujú s našou atmosférou, pochádzajú z kométy 96P/Machholz. Táto krátkoperiodická kométa, ktorú objavil Donald Machholz v roku 1986, obehne okolo Slnka približne raz za päť rokov. Jadro kométy má priemer asi 6,4 kilometra.

Dráha Delta Akvaríd, vyplývajúca z fotografických pozorovaní, má extrémne malú hodnotu vzdialenosti perihélia (najbližšieho bodu dráhy k Slnku), len 0,09 astronomickej jednotky. Delta Akvaridy patria k ekliptikálnym rojom, preto pozorujeme ich severnú a južnú vetvu.

Radiant roja leží v blízkosti hviezdy delta v súhvezdí Vodnár. Geocentrická rýchlosť Delta Akvaríd je 41 kilometrov za sekundu, patria tak k stredne rýchlym rojom. Prvé záznamy o ich pozorovaní sú z 19. júla 714. V maxime aktivity môžeme uvidieť 15 meteorov za hodinu. V roku 2024 sú podmienky na pozorovanie pomerne priaznivé – v čase maxima bude mesiac medzi poslednou štvrťou a novom. Ak ich budete pozorovať na začiatku augusta, zvyčajne uvidíte Delta Akvaridy zmiešané s Perzeidami.

Kométa 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková je zachytená pomocou ďalekohľadu 22. decembra z farmy Tivoli v africkej Namíbii.Zdroj: Gerald Rhemann

Kométa 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková, zachytená pomocou ďalekohľadu 22. decembra 2017 z farmy Tivoli v africkej Namíbii. Zdroj: Gerald Rhemann

Alfa Kaprikornidy

Tento rok je meteorický roj Alfa Kaprikornidy činný od 3. júla do 15. augusta s maximom aktivity 30. júla 2024. Roj pravdepodobne súvisí s krátkoperiodickou kométou 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková, ktorú 3. decembra 1948 pri rutinnej prehliadke oblohy objavil japonský astronóm Minoru Honda v súhvezdí Hydra. Objav po troch dňoch potvrdili aj naši astronómovia, po ktorých nesie kométa názov. Antonín Mrkos a Ľudmila Pajdušáková ju pozorovali z Astronomického observatória Skalnaté Pleso.

Radiant Alfa Kaprikorníd leží v blízkosti hviezdy alfa v súhvezdí Kozorožec. Alfa Kaprikornidy patria k pomalým rojom s geocentrickou rýchlosťou len 23 km/s. V maxime aktivity možno uvidieť 10 meteorov za hodinu. V roku 2024 sú podmienky na pozorovanie pomerne priaznivé – v čase maxima bude mesiac medzi poslednou štvrťou a novom.

Perzeidy

Najznámejší meteorický roj je aktívny tento rok od 17. júla do 23. septembra s maximom aktivity 12. augusta. Je bohatý a stály, najkrajší je počas prvých dvoch augustových týždňov. Meteory sú jasne viditeľné a farebné. Všetky tieto faktory robia z roja Perzeidy možno najobľúbenejší meteorický roj na severnej pologuli.

Roj je pozorovaný každoročne približne s rovnakou maximálnou frekvenciou 45 meteorov za hodinu. Roj je činný od poslednej dekády júla do polovice augusta, pričom jednotlivé meteory sa vyskytujú až do polovice septembra.

Šírka prúdu je zhruba 65 miliónov kilometrov. Centrálne vlákno je pomerne úzke (asi 10 miliónov kilometrov) – za štyri dni okolo maxima stretne Zem 62 percent Perzeíd. Podmienky na pozorovanie v roku 2024 sú priaznivé pred maximom. V čase maxima bude mesiac v prvej štvrti, po maxime budú lepšie podmienky na pozorovanie po západe mesiaca v druhej polovici noci.

Taliansky astronóm Giovanni Schiaparelli v druhej polovici 19. storočia ako prvý na svete preukázal vzťah medzi meteormi a kométami. Určil vtedy, že Perzeidy majú pôvod v prachových časticiach uvoľnených z periodickej kométy 109P/Swift-Tuttle. Tú objavili dvaja americkí astronómovia v roku 1862. Kométa s periódou 134 rokov sa naposledy nachádzala najbližšie k Slnku v roku 1992 a znovu prejde príslním až v roku 2126.

Meteory Perzeíd pred Mliečnou dráhou v národnom parku Biela púšť v Egypte 12. augusta 2023. Zdroj: Osama Fathi

Meteory Perzeíd pred Mliečnou cestou v národnom parku Biela púšť v Egypte 12. augusta 2023. Zdroj: Osama Fathi

Ako najlepšie pozorovať meteory?

Vesmírne divadlo si určite nedajte ujsť. Na pozorovanie si pre dobrý rozhľad vyberte miesto bez stromov a domov, čo najďalej od svetelného znečistenia z miest (uvidíte tak aj slabšie meteory). Najlepšie sa úkaz sleduje poležiačky, odporúčame teda nejaké ležadlo či karimatku.

Kľúčom k úspechu je takzvaná mapa svetelného smogu, ktorá vám aspoň približne ukáže, kde sa končia svetelné hranice väčších miest a kde budete mať najlepší výhľad. Jednu z takýchto máp nájdete na webe lightpollutionmap.info. Platí na nej jednoduché pravidlo: čím teplejšia farba, tým väčší svetelný smog, a teda horší výhľad na oblohu.

Oplatí sa mať v telefóne nainštalovanú jednu z aplikácií na pozorovanie hviezdnej oblohy a meteorických rojov. Tieto nástroje majú mnohoraké využitie, či už ste začínajúcim pozorovateľom oblohy, skúseným astronómom, alebo vášnivým astrofotografom.

Aplikácia MeteorActive využíva najnovšie vedecké poznatky a špičkovú technológiu na výpočet toho, koľko meteorov môžete v danom čase vidieť. Zohľadňuje vašu geografickú polohu, obežné dráhy meteoroidov, mesačné rušenie a svetelné znečistenie.

Zdroj: VND, Astronomický ústav SAV, EarthSky, AstroKysuce, NASA