Na obežnú dráhu sa chce dostať prvá raketa s hybridnými motormi

Prvá austrálska raketa by mala štartovať do vesmíru v apríli 2023.

Raketa vystreľujúca do vesmíru. Zdroj: iStockphoto.com

Zdroj: iStockphoto.com

Pár posledných krokov delí austrálsku spoločnosť Gilmour Space od dokončenia rakety Eris, ktorú plánujú vypustiť do vesmíru v apríli 2023. Ak bude misia úspešná, bude prvou austrálskou kozmickou loďou na orbite.

„Vesmírna technológia je jedným z kľúčových predpokladov úspešnej spoločnosti,“ hovorí Adam Gilmour, dlhoročný vesmírny nadšenec a spoluzakladateľ spoločnosti.

Austrália môže byť vďaka Eris dvanásta na svete

Raketa s názvom Eris (grécka bohyňa sváru) bude mať výšku 23 metrov, hmotnosť vyše 30 ton a bude vybavená ľahkým satelitom. Poháňať ju bude päť hybridných motorov, ktoré fungujú na tuhé palivo a kvapalné okysličovadlo. V novembri prešli motory záverečným testom, počas ktorého inžinieri zistili, že každý z nich dokáže generovať ťah 115 kilonewtonov. „Jeden motor zdvihne tri alebo štyri SUV (športové úžitkové vozidlá),“ uvádza Gilmour.

Spoločnosť očakáva, že stavbu Eris dokončí do marca budúceho roka, a na apríl plánuje skúšobné spustenie z lokality blízko pobrežného mesta Bowen na severe Queenslandu. Ak bude štart úspešný, Austrália sa stane 12. krajinou na svete, ktorá vyšle jednu zo svojich vlastných orbitálnych rakiet do vesmíru a pripojí sa k USA, Veľkej Británii, Rusku, Číne, Japonsku, Južnej Kórei, Severnej Kórei, Francúzsku, Izraelu, Indii a Iránu. Finančnou čiastkou prispela na projekt aj austrálska vláda.

Po úspešnom štarte plánuje Gilmour Space postaviť väčšie rakety, ktoré budú schopné vyniesť na blízku obežnú dráhu náklad s hmotnosťou až 1000 kilogramov. To by umožnilo rakete vypustiť satelity pre austrálsku vládu aj pre súkromné spoločnosti z oblasti baníctva, poľnohospodárstva, komunikácií, obrany, pozorovaní Zeme a iných.

„Posledných 50 rokov používame rakety iných krajín, s tým však prichádza aj mnoho obmedzení,“ hovorí Gilmour. Geografická výhoda Austrálie, ako aj politická stabilita z nej robia atraktívnu destináciu pre vesmírne štartovacie aktivity. Spoločnosť uvádza, že chce do roku 2026 postaviť rakety i pre kozmonautov.

Jedinečné hybridné motory

Podľa hlavného technického dôstojníka Austrálskej vesmírnej agentúry Audeho Vignellesa bude Eris prvá raketa s hybridnými motormi. Väčšina raketových motorov obsahuje palivá a oxidačné činidlá, ktoré sú buď pevného, alebo kvapalného skupenstva, pretože majú tendenciu byť takto výkonnejšie. Niekoľko spoločností však vyvíja hybridné motory, ktoré majú jednu zložku v pevnej a druhú v kvapalnej forme. Výhodou je väčšia bezpečnosť, jednoduchosť a nižšie finančné náklady.

Zdroj: Newscientist