Kométa 13P/Olbers nad hradom Kunětická hora sa stala astronomickou snímkou dňa NASA

Periodická kométa 13P/Olbers je momentálne viditeľná malými ďalekohľadmi na večernej oblohe. Jedinečný záber urobil Petr Horálek.

Kométa Olbers nad hradom Kunětická hora

Kométa Olbers nad hradom Kunětická hora. Zdroj: FÚ v Opave. Foto: Petr Horálek/FÚ v Opave

Kométa 13P/Olbers sa do vnútornej časti slnečnej sústavy vrátila po 68 rokoch. Nad severozápadným obzorom ju pozorovatelia môžu zahliadnuť ešte približne dva týždne.

Kométu sa podarilo zachytiť pri obci Kunětice v Česku. Záber ocenil aj americký Úrad pre letectvo a vesmír (NASA). Vo štvrtok 1. augusta 2024  NASA ako prestížnu Astronomickú snímku dňa publikovala fotografiu s názvom Comet Olbers over Kunetice Castle (Kométa Olbers nad hradom Kunětická hora).

Autorom unikátnej snímky dňa NASA (Astronomy Picture Of the Day, APOD) z 28. júla 2024 je Petr Horálek z Fyzikálneho ústavu v Opave, popularizátor astronómie, nositeľ niekoľkých ocenení snímky dňa NASA, prvý český fotoambasádor Európskeho južného observatória a delegát medzinárodnej asociácie pre tmavé nebo.

Periodická kométa 13P/Olbers nad hradom

Periodická kométa Olbers je momentálne viditeľná malými ďalekohľadmi na večernej oblohe. Kométu je možné pozorovať ešte v nasledujúcich dňoch, od Zeme sa však už postupne vzďaľuje.

Snímka zachytáva periodickú kométu 13P/Olbers za známym východočeským hradom Kunětická hora. Samotná kométa sa vyníma dvomi nápadnými chvostmi – modrým iónovým, zvlneným pod náporom slnečného vetra, a bielym prachovým.

Fotografia vznikla na svetelný 200 mm teleobjektív a citlivý fotoaparát Canon Ra na vopred vypočítanom mieste v noci z 28. na 29. júla 2024 na západnom okraji obce Kunětice, odkiaľ je hrad vzdialený približne 1,4 kilometra. Kométa sa v tú noc objavila za hradom, ktorý okrem bezpečnostného osvetlenia osvetľovalo aj slabé svetlo vychádzajúceho mesiaca.

Šťastie, pripravenosť aj komáre

Podľa autora jedinečného záberu Petra Horálka bolo samotné fotografovanie dielom veľkého šťastia i pripravenosti. „V nedeľu 28. júla prešiel cez územie Česka studený front, ktorý výrazne prečistil ovzdušie, vďaka čomu bolo možné pokúsiť sa vyfotografovať kométu za hradom aj napriek tomu, že hrad leží medzi dvoma veľmi silnými oblasťami svetelného znečistenia – Pardubicami a Hradcom Královým. Kométa sa v ten deň premietala do koridoru medzi tieto dva svetelné ,hríby‘ do tmavšej časti oblohy,“ opísal podmienky pri fotografovaní Petr Horálek, autor snímky.

Samotné fotografovanie mu komplikovala rosa a veľké množstvo komárov. „Snímka nie je ,jednocvak‘, ale séria po sebe zaznamenaných snímok matematicky poskladaných na seba tak, aby bolo možné potlačiť nežiaduci digitálny šum a odhaliť tak jemné štruktúry v chvoste kométy,“ doplnil Horálek.

Obľúbené miesto astrofotografov

Kunětická hora, zrekonštruovaný hrad na Pardubicku z 15. storočia, je vyhľadávaným miestom na pozorovanie nočnej oblohy. Chodia sem nielen turisti, ale i fotografi, ktorí sa snažia hrad zaznamenať s nejakým zaujímavým astronomickým javom.

Samotný Petr Horálek tu zažil i fotografoval nejednu astronomickú udalosť. „Ako členovia astronomického krúžku pardubickej hvezdárne sme tu s priateľmi pozorovali napríklad zatmenie slnka 31. mája 2003 alebo vzácny prechod Venuše pred Slnkom 6. júna 2012,“ zaspomínal si Petr Horálek, ktorý je zároveň rodák z Pardubíc a k hradu má tak blízky vzťah.

Kde a kedy ju môžete pozorovať

Kométa 13P/Olbers, ktorú ukazuje aj fotografia nižšie vyhotovená 31. mája 2024, objavil 6. marca 1815 známy nemecký astronóm Heinrich Wilhelm Olbers (1758 – 1840). Viac sa o nej dočítate v článku, ktorý sme uverejnili na portáli VEDA NA DOSAH v júni.

Snímok kométy 13P/Olbers z 31. mája 2024. Zdroj: FÚ v Opave.

Snímka kométy 13P/Olbers z 31. mája 2024. Zdroj: FÚ v Opave. Foto: Dan Bartlett/Sky&Telescope

Kométa sa už od Zeme vzďaľuje a slabne. Relatívne ľahko pozorovateľná bude ešte v nasledujúcich približne dvoch týždňoch, keď sa dá pred 23.00 hod. vyhľadať nízko nad západným až severozápadným obzorom v súhvezdí Veľká medvedica (od 12. augusta v súhvezdí Vlasy Bereniky).

Na tmavej oblohe ďaleko od miest by ju pozorovatelia mali nájsť ako slabú škvrnku v malom ďalekohľade. Na jej vyhľadanie na oblohe je však potrebná mapa. Kométa sa k Slnku vracia raz za približne 70 rokov, znova se jej pozorovatelia dočkajú až v roku 2094.

Astronomická snímka dňa NASA

Astronomická snímka dňa NASA (Astronomy Picture Of the Day, skr. APOD) je prestížne ocenenie najzaujímavejšej astronomickej fotografie dňa. Starostlivo ju vyberajú a následne dopĺňajú popularizačným textom editori, ktorí spolupracujú s úradom NASA. Medzi nimi je profesor Jerry Bonnell (z Univerzity v Marylande) a profesor Robert Nemiroff (z Michiganskej technickej univerzity).

Mottom uvedeného ocenenia je: „Objavujte vesmír.“ Projekt sa začal v roku 1995 a odvtedy sa stal jedným z najuznávanejších svojho druhu po celom svete. Sprievodné texty sa prekladajú do 23 svetových jazykov a na sociálnych sieťach APOD ich denne sledujú stovky miliónov návštevníkov.

Zdroj: TS Astrofyzikálne ProGResy z Opavy